Autor: Eva Gladkovová – studentská redakce Slezské
univerzity
Jak se východočeský rodák ocitl na studiích právě na
Slezské univerzitě v Opavě?
Výběr oborů na vysokých školách nebýval tak rozmanitý.
V polovině 90. let 20. století se vybíralo z nabídky univerzit
publikované v Učitelských novinách. S internetem jsem se poprvé
v životě setkal až na univerzitě. Věděl jsem už na střední škole, že se
chci věnovat více než jen jednomu oboru. A moje vybraná kombinace –
bakalářský dvouobor Historie-muzeologie – byla pouze v Brně a Opavě.
Poprvé jsem do Opavy přišel v roce 1995 jako student a na první pohled
bylo jasné, že se nejedná o jen tak obyčejné okresní město. První čtyři
roky jsem předpokládal, že tu nezůstanu, ale pak se to „zlomilo“ během
návazného magisterského studia. V tuto chvíli žiji v Opavě už déle,
než jsem žil ve Dvoře Králové nad Labem, odkud pocházím.
Jaký byl váš přechod od studií k zaměstnání?
Za studia se někteří studenti mezi výukou scházeli
v knihovně historie na tehdejším Ústavu historie a muzeologie.
Fungoval jsem jako pomocná vědecká síla, tehdy to bylo takové společenské
centrum studentů historických oborů. Navázal jsem tam spoustu kontaktů a přátelství
a s některými kolegy se stýkám dodnes v osobní i pracovní rovině.
Přechod ze studia do zaměstnání není o tom, projít si úplně vším, ale získat
práci, která mi umožní dále se rozvíjet, upozornit na sebe. Národní památkový
ústav, tehdy ještě Státní památkový ústav, mi ke konci magisterského studia
umožnil pracovat na půl úvazku. Jezdil jsem na archeologické výzkumy, dělal
jsem tam dokumentátora a konzervátora. Asi týden jsem pracoval a týden se
věnoval studiu.
Jste především archivář. Co všechno obnáší toto povolání?
Na práci historika-muzeologa i archiváře mě baví právě
pestrost činností. Archivnictví není jenom o vyhledávání a třídění
historických pramenů. Spadá pod to i vyřizování badatelské a úřední agendy,
chodí nám dotazy a objednávky. Lidé potřebují doložit různé dokumenty,
například kvůli občanství, soudnímu řízení, politickému pronásledování nebo
restituci majetku. Obrací se na nás třeba i ze zahraničí kvůli doložení původu.
Nejčastějším podkladem pro vyřizování těchto dotazů jsou matriky. I když
jsou skoro všechny matriky Zemského archivu v Opavě dostupné online, část
z těch mladších nemůže být zpřístupněna. Dále je to zejména agenda
pozemkové držby a sčítání obyvatelstva, to znamená, kdo kde bydlel,
v jakém období. Mezi nejvytíženější fondy patří pozůstalosti regionálních
historiků a hned poté policejní fondy, které jsou důležité například i pro
kulturní a sociální dějiny. Dále je součástí mé práce psaní archivních pomůcek
a digitalizace samotná. Mám tady na starosti fotografické dokumenty, takže se
na mě v tomto ohledu obracejí kolegové. A v neposlední řadě spravuji
ve Slezském zemském muzeu literárněhistorickou sbírku Památníku Petra
Bezruče. Z pozice pedagoga externisty se snažím organizovat pro studenty
na konci semestru i nějakou exkurzi nebo výjezd. Beru je do expozic a na
pracoviště, která je mohou inspirovat.
Během své praxe jste se účastnil několika zahraničních
stáží v Polsku a Rakousku. Jak si stojí úroveň českého archivnictví?
Musím říct, že české archivnictví je v rámci Evropy
špičkové. Navíc Opava má třetí největší archiv v ČR, kromě toho se tu
nacházejí pracoviště památková, akademická i archivní a muzejní. V těchto
typech institucí pracují právě úspěšní absolventi Slezské univerzity, a to po
celé republice, nejen v Opavě. V Zemském archivu v Opavě patříme
mezi nejlepší v digitalizaci. Tato práce stojí na vlastní zodpovědnosti
archivářů, samozřejmě na pomoci firmy, která nám dodává software, našich IT
pracovníků a metodiků. Máme jednotnou metodiku, ale je nám dáván poměrně velký
prostor. Můžeme naše výsledky celkem pružně prezentovat.
Vystudoval jste dvouobor Historie-muzeologie. Cítíte se
být spíše historikem, nebo muzeologem?
Spíš muzeologem. Práci historiků velmi obdivuji, ale více mě
baví připravovat výstavy než psát knihy. Mám rád, když se můžu podívat za
hranice té teoretické historie. Teď pracuji na výstavě pro město Opava, kterou
organizuje magistrát k dvoustému výročí Opavského kongresu. Kromě výstav
připravujeme k tomuto tématu i publikaci, která by měla být vydána
v prosinci. Sešel se nám dobrý autorský kolektiv, včetně pracovníků Slezské
univerzity, a publikace bude velmi pestrá.
Jsou cizí jazyky na poli historie nezbytné?
Ze střední školy jsem si netroufal jít čistě na
archivnictví, jelikož požadovali dobrou znalost latiny a němčiny. Až časem
jsem pochopil, že se tomu nevyhnu. Nyní jsou pro mě zásadní němčina a polština,
i kvůli specifikům slezského regionu. Musel jsem se takříkajíc trochu
dovzdělat. Ale čím víc s tím člověk pracuje, tím jednodušší to ve finále
je. Jazykové znalosti jsem navíc mohl zužitkovat i při zahraničních stážích a
stále se učím.
V praktických možnostech vašeho oboru jste se
věnoval všem možným profesím. Je něco, co mezi nimi chybí a co pro vás
představuje výzvu?
Na takovou otázku rád odpovídám v žertu, že z profesí
v záběru mého oboru už mi chybí jen práce v galerii. Ale není
náhodou, že právě v galerii jsem ještě nepracoval, je to trochu jiný žánr.
K tomu by člověk měl mít určité výtvarné cítění a vědět něco o uměleckých
technikách. Věřím ale, že třeba na úrovni správy sbírky bych to zvládl. Jeden
můj spolužák, který také vystudoval obor Historie-muzeologie, vede krajskou
galerii, jiný v krajské galerii pracuje jako kurátor. Jejich příklad mi
dává určitou naději (smích). Momentálně jsem však spokojený archivář.
Jak vzpomínáte na svá studentská léta?
Na výuce mě nejvíce bavily praktické předměty (např. pomocné
vědy historické nebo muzejní konzervace), exkurze, praxe a stáže. Ostatně stále
se stýkám a udržuji kontakt se spoustou kolegů z dob studií, většina
z nich zůstala v oboru. Spousta z nich pracuje na vysokých odborných
a manažerských pozicích.
Nejvýraznější vzpomínky ve mně zanechala Asociace studentů a
přátel Slezské univerzity (dále jen ASPSU), nyní Studentská unie. Tam jsem se
pohyboval v kultuře z organizačního hlediska, podílel jsem se např. na
univerzitním plesu nebo majálesu, hrál jsem v amatérském divadelním
souboru. Bavilo mě na tom, že tyto aktivity směřovali studenti nejen studentům,
ale i širší veřejnosti. O univerzitě se tak ve městě i regionu vědělo. Člověk
se při organizaci studentského života naučil spoustu věcí z praxe i mimo
svůj obor a získal nadhled. Nebyl jsem místní a díky asociaci jsem tak poznal
nejen studenty a pedagogy jiných oborů, ale i zaměstnance univerzity nebo osoby
mimo školu, které běžný student až tak často nepotká.
Jak si podle vás povedou historie a muzeologie do
budoucna?
Historici budou mít ještě dlouho co objevovat, protože
některé fondy paměťových institucí ještě vůbec nejsou uspořádány, takže se
nedají efektivně studovat. A spousta těch uspořádaných ještě dostatečně
probádaná není. Ale jedním z problémů paměťových institucí je úložný
prostor, který při stoupajícím objemu uchovávaných dokumentů dochází. A od
určitého roku bude významná část dokumentů uchovávána už jen digitálně.
Digitalizace je dobrým nástrojem zpřístupnění a prezentace. Odvrácená strana
online světa je to, že to, co se dřív zachovalo, zmizí v digitálním
prostoru. Například když dříve zemřel nějaký slavný spisovatel nebo vědec, tak
se pozůstalost fyzicky shromáždila, sepsala a pak předala dále k odbornému
zpracování. Dnes máme všichni spoustu důležitých věcí uložených elektronicky,
například v e-mailu, který vám můžou smazat, když se tam nějakou dobu
nepřihlásíte. Můžou tam být zásadní informace, o nichž se pak už nikdo nikdy
nedozví, nebo se k nim složitě budete dostávat. Tam vidím do budoucna
velký problém.
Jak vás po pracovní stránce ovlivnila jarní
koronavirová situace?
Koronavirová situace nám v archivnictví naskytla příležitost
pracovat ještě intenzivněji na již zmíněné digitalizaci. Ani úřední agenda se
nezastavila. Jako pedagog jsem byl na podobnou situaci připraven shodou
okolností již dříve. V rámci jednoho z evropských projektů jsem jako
externista dostal pod záštitou Slezské univerzity příležitost připravit
e-learningový kurz a podle dané struktury ho zveřejnit na portálu. Tento kurz
obsahuje skripta, další potřebné materiály a interaktivní prvky k ověření
znalostí studenta.
Na Slezské univerzitě působíte již řadu let. Co se na
univerzitě za tu dobu změnilo?
Slezská univerzita je jediná univerzita v okresním
městě na území ČR. Výrazně to poznamenává její atmosféru, kdy se na malém městě
více osobně navzájem známe. Univerzita na periferii se vždycky musí snažit
více. Zakladatelé školy si velmi dobře uvědomovali, že velikost je zapotřebí
vyrovnat kvalitou, což se alespoň částečně povedlo a stále to platí. Se
Slezskou univerzitou zůstávám v občasném kontaktu přes svou práci, skrze
své kolegy, ale třeba i díky Studentské unii (tehdy ještě ASPSU), jejíž členové
se mnou například konzultovali výstavu k oslavě výročí univerzity v roce
2016. Změny na univerzitě vnímám již spíše zvenčí, nejsem většinou na její
modernizaci přímo účasten, plním zde roli externisty z praxe. Ovšem za zcela
zásadní považuji dlouhodobě dobré vztahy aktivních studentů s vedením
školy. Za mých časů nebyly sice špatné, ale teď jsou zkrátka na jiné, dle mne
lepší úrovni. Z mého pohledu nyní univerzita investuje více prostředků a
energie právě do studentů, což se jí určitě vyplatí. Především studenti dělají
univerzitě dobré jméno. Pokud se Slezská univerzita rozhodla jim vykročit
vstříc, je to jen dobře. Velmi pozitivně proto vnímám zřízení Absolventského
portálu a přeji si, aby se plnil bývalými studenty hrdými na svoji alma mater.