Autor: Jakub
Plaskura - studentská redakce Slezské univerzity
Přepis rozhovoru z webu Lupa.cz (zdroj: www.lupa.cz/clanky, 17. 4. 2020)
Jak problematické
bylo naroubovat kyberpunk, mrakodrapy a všemožnou moderní výstavbu do Prahy,
která je obecně hodně svázaná historií, regulacemi a místy připomíná skanzen?
Výhoda každého spisovatele spočívá v tom, že je Bohem svého literárního světa. Prostě může bořit a tvořit, jak se mu zachce, a ignorovat zákony a předpisy o památkové péči. Moje Praha roku 2107 je hypermoderní velkoměsto a Karlův most a Hradčany se skrývají někde mezi hromadou mrakodrapů. V tom mi byl inspirací Řím, kde se starověké památky staly základy kostelů a vil pozdějších let, nebo se v nich proháněl vítr, prach, děti a šlapky.
Co ve vašem světě
způsobilo „odšpuntování“ Prahy jako skanzenu?
Když se rozpadne globální svět – a my to teď všichni
vidíme v přímém přenosu naživo – přestanou na památky proudit
turisté, oblíbený pražský „oslíčku otřes se“, a v tu chvíli na těch
starých kamenech přestane většině lidí záležet. Jak snadné to někdy je.
Jak došlo
k růstu zejména technologických společností, které Prahu ovládají?
Pokračování překotného rozvoje technologií je nevyhnutelné.
Jsem technooptimista. Ostatně, když si vzpomenu, že jako kluk jsem zažil svět
bez internetu, osobních počítačů nebo mobilních telefonů a teď máme všichni
pocit, jako by to tu bylo odjaktěživa, je jasné, že za dvacet let bude všechno
skokově dál. A bude muset. Čekají nás obrovské výzvy a technologie jsou
to, co nás může ochránit třeba v případě globálních změn klimatu (ať už
věříte, že je způsobuje cokoliv), sucha, a nakonec i třeba ekonomické
závislosti na Číně. Čeká nás teď éra, kdy se budou velké firmy tlačit do
automatizace a schopnosti si vyrobit co nejvíc věcí co nejblíže a nebát se tak,
až zase nějaký virus zastaví na východě výrobu. Praha v Undergroundu je
díky technologii ekonomicky nezávislá na zbytku světa. Tahle tendence je podle
mě nevyhnutelná.
A odkud vzešly
samotné technologické vynálezy, implantáty, čipy a podobně? Dokáže Praha
například zajistit dodávky křemíku do čipů, když je v podstatě izolovaná?
Co si budeme, budoucnost je v aluminiu, řekl
přece Jára Cimrman. Ale teď vážně. Technologie nás překvapí. Už dlouhé
roky se mluví o náhradách jako germanium nebo grafen. V tom bych
problém neviděl. Jak říkám – technologický vývoj nás stejně všechny
překvapí a brzo dojde na slavná slova Artura C. Clarka, kdy pro mnoho lidí
bude těžko odlišitelná technologie od magie.
Technologii
k magii v knize přirovnáváte několikrát. Ostatně i prostitutkám,
které v sobě mají pokročilé implantáty a jsou součástí hlavní dějové
zápletky, říkáte čarodějky. Proč je technologie podobná magii?
Protože jí většina lidí nebude rozumět. Už teď se to děje.
Lidé, kteří se s technologií propojí, budou mnohým připadat, jako by měli
magické schopnosti. Na tom stojí moje zápletka s digitálními čarodějkami
v Undergroundu, kterou nechci moc prozrazovat. Každopádně se podívejte,
jak lidé šílí z 5G. Nechápou, co to je, nerozumí tomu, prostě se bojí, že
tu je nějaká temná neviditelná síť, která je zabije nebo způsobila
koronavirovou epidemii. Pro mnohé už je technologie magií dávno.
V čem se
projevuje váš technooptimismus, ke kterému se hlásíte?
V tom, že se snažím nepropadat panice při špatných zprávách ze světa. Mezi námi žijí tisíce lidí mazaných jak mazanec, kteří dokáží porazit nemoci, co se teprve objeví, a vyřešit spoustu našich problémů. Nemají a nebudou to mít nikdy lehké, ale v tomhle věřím v lidstvo a jeho schopnosti. Tedy alespoň jisté části lidstva. Dokud je ten zmatený pověrčivý zbytek neupálí jako čaroděje nebo nezakáže další výzkum, budou nám zachraňovat zadky, našim předsudkům a omezenosti navzdory.
Evropa včetně České
republiky jsou země s poměrně velkými sociálními jistotami a ne tolik
rozevřenými nůžkami mezi chudými a bohatými (v porovnání například
s USA). Co tedy v případě Prahy a Česka mohlo stvořit svět
z Undergroundu a kyberpunk v tradiční podobě?
Rozpad světa tak, jak ho známe. Když jsem psal Underground,
byla pandemie Covidu-19 neočekávatelná. Sakra, ten vir nebyl ještě pořádně
na světě, ale už teď víme, že máme čekat větší rozevírání nůžek – velcí
hráči budou pohlcovat malé, živnostníci a střední firmy se buď nechají
asimilovat, nebo padnou. A co teprve, kdyby se rozpadla EU, což je jedna
z predikcí světa Undergroundu. Ne, že bych si to přál, ale možné to
nakonec je.
Moje vize budoucnosti stojí na tom, že kromě rozpadu EU
dojde i k brutálnímu oslabení států. Národy a státy, jak je známe
dnes, už teď ztrácejí svou sílu a podporu obyvatel. Státy přestávají mít oporu
v ideálech, na kterých vznikly, a stávají se jen vyprázdněnými
společenstvími. Až nebudou schopny zajišťovat základní funkce jako důchody,
zdravotnictví a jenom budou vybírat daně pro pár vyvolených napojených na
vládní pěnězovody a lidé z toho nic moc mít nebudou, definitivně ztratí ke
státu jakýkoli vztah.
Už dnes vidíme, že mnoho lidí je spíš loajálních své
globální firmě než „vlajce“. Pokud státy selžou ve svých povinnostech vůči
lidem, budou to právě velké firmy, které převezmou starost o své
zaměstnance, od školek, škol, zdravotní péče až po důchody. Nejsem žádný prorok
zkázy, neříkám, že se to stane. Jsem optimista, ale vidím tu určité tendence
tímhle směrem a svět Undergroundu je jakýmsi myšlenkovým experimentem
o tom, jak by takový svět mohl vypadat.
Nejsou tyto představy
podobné těm, které lidé měli za éry průmyslové revoluce? Vznik nových vynálezů
stvořil řadu zásadních změn, které měly relativně krátkodobé významné dopady na
tehdejší obyvatele, ale z dlouhodobého pohledu umožnily další prosperitu
lidstva. Tedy aspoň tam, kde se i pod tíhou těchto změn nezačaly zkoušet
experimenty typu socialismus.
My jsme zažili desítky let neuvěřitelné prosperity. Globální
změny klimatu, různé politické tendence k izolaci a teď pandemie, to
všechno mohou nahlodat a změnit, ale jak říkám, jsem optimista – možná nás
čeká dalších padesát let prosperity díky novým technologiím, i když to
přinese zánik některých odvětví a dočasné problémy. A pak? Buď vyrazíme do
vesmíru a zase to bude technologie a výzkum, co nás tam dostanou, nebo snad
konečně přiletí mimozemšťané a udělají si z nás domácí mazlíčky.
Ve světě Undergroundu
a obecně kyberpunku hraje roli i umělá inteligence. Evropa, včetně
zapojení Česka, má v této oblasti řadu výzkumných aktivit a firem, ale
zároveň se aktivně (a více než USA a Čína) snaží o regulaci AI. Co se
mohlo změnit, že tyto technologie nakonec volně nastoupily?
Prostě přijdou a státy proti tomu nic nedokáží udělat. Umělá
inteligence je obecně moje oblíbené téma. Před dvěma lety jsme s Martinem
Petráskem za podpory Slezské univerzity v Opavě natočili a vypustili
do kin celovečerní dokument o astrofyzikovi Jiřím Grygarovi (jmenuje
se Grygar –
poznámka redakce) a nyní chystáme dokumentární celovečerák právě
o AI. Bohužel nám do toho pořád něco hází vidle a teď absolutně netuším,
kdy a zda se k tomu dostaneme. Co je ale důležité – základní premisou
toho filmu v šuplíku je představa, že AI může být jak obrovskou nadějí pro
lidstvo, tak jeho zhoubou. Jednou z teorií, proč ve vesmíru nepotkáváme
mimozemšťany, je myšlenka, že nepřežili nástup umělé inteligence na své planetě
a buď je vyhladila, nebo jim naopak zařídila tak skvělý život, že se už
nemuseli nikam trajdat mimo svůj svět. To pokušení o vytvoření dokonalé AI
je prostě příliš silné. Je to jako dát do ledničky dort a říct celé rodině, že
ho nikdo nesmí sníst. Vždycky nakonec někoho přistihnete s hlavou ve
dveřích, jak olizuje šlehačku.
Yuval Noah Harari v knize Homo Deus uvádí,
že AI a data v podstatě mohou nahradit demokracii, jak ji známe dnes.
A to z toho pohledu, proč nechávat rozhodování na omylných,
egocentrických a ideologicky vyhraněných politicích, když AI bude mít
k dispozici potřebná data a udělá rozhodnutí podle nich. Je to
pravděpodobná vize budoucnosti?
Já z legrace říkám, že budu raději sloužit umělé
inteligenci, která namele politiky do klobás, než politikům, co pro svůj profit
a ego nechají do klobás namlít nás. Ale je to obrovské rozhodování, které nás
čeká – jak moc se na umělou inteligenci budeme spoléhat a jak ji přijmeme.
Nemyslím, že bude daleko doba, kdy začneme řešit, zda dát AI volební právo nebo
z ní udělat prezidenta. Horší než většina politiků za posledních padesát
let určitě nebude.
V knize se často
zmiňuje, že je Praha odříznutá od okolního světa a k lidem se nedostávají
informace zvenčí. Pochází tato inspirace i z některých současných
dějů, kdy se například objevují tendence se z globalizace vracet více k národním
celkům?
Jednak jde o tu tendenci, kterou jsem už popsal, ale
mým tématem je v tomhle spíš potřeba vlády v mém světě izolovat své
obyvatelstvo od informací z vnějšku totální cenzurou čehokoliv, co by
mohlo proniknout ze světa mimo obří Prahu. Když se podíváme do Ruska nebo Číny,
kde je snaha mít vlastní internet, do kterého nebudou kecat žádní
„rozumbradové“ zevnitř ani z venku, je jasné, že každý režim, pro který
nebude svoboda informací prioritou, se k tomu uchýlí. Věčně je tu to
nepřekonatelné pokušení vlád mít pod kontrolou média a šíření informací všeho
druhu. Navíc pak můžete svým obyvatelům říkat: Všude je bída a svrab, buďte
vděční, že žijete v tak skvělém světě, který jsme vám zařídili. Já vyrostl
za socialismu. Jako dítě jsem věřil, že na západě umírají lidé hladem na ulici.
To je prostě základní potřeba každé politické propagandy, mít své obyvatele pod
informační kontrolou.
Underground zmiňuje
jakési piráty, kteří dříve aktivně podporovali technologie, ale nyní proti nim
naopak bojují. Je to nějak propojené se současnými Piráty, nebo je to jen
náhoda?
Nic není náhoda. Piráti k technologiím patří a je
jasné, že ve světě, který jsem stvořil, bude někdo, kdo se mu pokusí postavit.
Mí Piráti jsou sice něco jako prapotomci Ivana Bartoše, ale kapku
zkarikovaní, předělaní pro potřeby mého světa a s jistou bizarně zábavnou
složkou navíc. Shodou okolností je Ivan Bartoš velký znalec české sci-fi a
fantasy, takže čekám, kdy mi pošle černou známku. Ne, dělám si srandu. Myslím,
že by se mu to mohlo líbit.
Na Undergroundu jste
pracoval pět let. Má tato delší doba nějaký specifický důvod?
Spíš jsem ho tak dlouho nosil v hlavě. Je to můj
vysněný pečlivě chystaný svět. Je asi příznačné, že šel do knihkupectví druhý
den karantény, takže v nich zatím jenom tak leží a prodává se přes e-shopy
a elektronicky, takže román z budoucnosti si jí teď sám prochází.
Jaký je současný stav
českého literárního kyberpunku? Existuje nějaký?
Jako pevný mramor v něm stojí a píše Petr Heteša a
občas do jeho vod někdo s radostí zapluje, třeba já. Myslím, že kyberpunk
čeká velký návrat. Budoucnost je tady a autoři fantastiky u nás na ni
budou chtít reagovat. Respektive budou reagovat dvojím způsobem – útěkem
do světa elfů a trpaslíků, anebo naopak hledáním cest, kudy se v budoucnu
budeme ubírat.
Některé prvky
z Undergroundu mi připomínají jiná kyberpunková díla. Hlavní hrdina je
vlastně takový stárnoucí unavený policajt podobný Deckardovi z Blade
Runnera, který bere zakázky, ale nakonec se více méně přikloní k dobru.
V knize je také přenos dat v implantátech ve stylu Johnnyho
Mnemonica. Jsou tohle věci, které vás ovlivňují?
Samozřejmě. Žádné dílo nestojí o samotě. Vždycky
vyrůstáme z děl velikánů, aniž bychom nad ním jako autoři přemýšleli. Jde
jenom o to dát do věci něco svého, něco navíc, reagovat z pohledu své
generace, svých vědomostí a myšlenek.
Hlavní hrdina používá
chytré hodinky, které si při rozbití/ztracení mění. Nebyl by ale tento typ
technologie v 22. století úplně mimo? Čím to, že se v kyberpunku
často objevují prvky označované jako „future retro“, kdy si lidé do těla
například připojují datový kabel, i když dnes už díky chytrým telefonům a
bezdrátovým 4G sítím jsme technologicky mnohem dále? Proč je zde stále tolik
patrný vliv představ zakladatelů kyberpunku, kteří ho stvořili před řadou let?
Future retro je něco, co je prostě cool a sexy. Kolik lidí
má dneska doma hypermoderní gramofon. Naprosto nesmyslná věc a stejně je to in.
Myslím, že budoucnost nám těchto „návratů“ přichystá ještě spoustu. Ostatně můj
hrdina má ve světě laserů pořád poctivou pistoli na náboje ze slovenské
zbrojovky, protože jsou věci, které jsou tak solidně krásné, že se jich ani jako
autor sci-fi nechceš vzdát.