Autor: Radim Šlezingr
Elektronický sport (esport) je fenoménem několika posledních
let, přičemž jeho hlavní základnu sledujících tvoří mladší generace.
V řadě počítačových her různých žánrů se odehrávají turnaje a ligové
soutěže se stanovenými pravidly, ve kterých hráči soutěží o finanční nebo věcné
ceny. Ty bývají často zaměřeny na vlastní herní vybavení. Provozuje se na všech
herních platformách – PC, XBOX, Playstation a třeba i v mobilních hrách.
„Jedná se o přenesení
sportu do digitálního, možná až virtuálního prostředí. Obvykle se hrají hry,
které nemají se sportem jako takovým nic společného, ale najdeme i klání
ve virtuálním závodění, fotbale, hokeji i dalších sportech,“ říká Mgr.
Kamil Matula z Ústavu informatiky na Filozoficko-přírodovědecké fakultě
v Opavě.
Herních titulů, které se hrají na turnajích, je celá řada.
Ať už se jedná o populární žánr Battle Royale (Fortnite, PUBG, Call of Duty:
Warzone, Apex Legends atd.), MOBA hry (Masivní online bojové arény – League of
Legends, DOTA), taktické střílečky (Counter Strike: Global Offensive, Valorant)
případně karetní hry (Hearthstone, Magic: The Gathering Arena, Gwent) a také
již zmiňované sportovní tituly jako FIFA, NHL, NFL.
V esportu lze dosáhnout různé výkonnosti. „Konají se turnaje amatérů i profesionálů. V
amatérských kláních proti sobě vystupují kamarádi, kteří danou hru hrají a pro
účel turnaje zformují tým. Turnaj je obvykle organizován online a soutěžící
v něm mohou vyhrát nejčastěji věcné ceny. Profesionální hráči jsou
nejčastěji sdružení pod oficiálním týmem, jsou placení za hraní počítačových
her a své denní aktivity vyplňují tréninkem, ať už se jedná o fyzické nebo
psychické cvičení nebo samotné hraní dané hry. Ve světe tzv. pro-gamingu,
profesionálního či sportovního hraní počítačových her, existuje scouting
podobně jako ve sportu – u profesionálních týmu jsou lidé, kteří sledují
excelentní výkony hráčů a nabízejí jim smlouvy,“ uvádí Kamil Matula.
Esport však není pouze uzavřený v online prostoru. Řada
velkých turnajů je show, na kterou se sjíždějí diváci, aby sledovali své
oblíbené hráče. Častým místem, kde se k nám asi nejblíže takové turnaje
odehrávají, jsou polské Katovice, ale podobných velkých klání najdeme na celém
světě spoustu. Pro-gaming lze posledních pár let sledovat i na českých
televizních stanicích ve speciálních pořadech. Tomuto tématu je věnována i řada
magazínů, internetových časopisů a streamovaných pořadů.
Špičkoví hráči si přijdou i na velmi pěkné peníze. Jeden z nejlepších
jihokorejských hráčů si vydělával ročně i několik milionů dolarů. Nutno ale
podotknout, že Jižní Koreu lze považovat za kolébku profesionálního hraní
počítačových her. V některých případech je i profesionálním hráčům
umožněno si „přivydělávat“ a dělat tak aktivní reklamu esportu. „Jedná se o další fenomén, kterým je online
sledování hraní jiné osoby. Ať už se jedná o sledování tzv. Lets Play videí
např. na platformě YouTube, anebo živé sledování hry na dnes stále populárnější
platformě Twitch. Hráč tak získává další peníze buď z přímo zasílané
finanční podpory sledujícími, případně i na základě smlouvy s vysílací
platformou z reklam a zaplacených předplatných, která publiku přinášejí
určité výhody,“ dodává Kamil Matula.
V České republice funguje ESA (Esportovní studentská
asociace). Jedná se o celorepublikový studentský meziuniverzitní spolek,
který si klade za cíl propojit studenty napříč republikou, vytvořit a
provozovat vhodnou infrastrukturu pro univerzitní soutěž v elektronických
sportech. Momentálně organizuje turnaje ve třech herních titulech – League of
Legends, Counter Strike a Hearthstone. Prostřednictvím této organizace bude
možné zapojit se do esportu také na Slezské univerzitě.
„Rádi bychom
zformovali komunitu hráčů, kteří mají rádi videohry a rádi by našli další
spoluhráče. Bandu nadšenců, kteří by si rádi zkusili zahrát také
v turnajích a ukázali, co umí. Přijde mi to pro české prostředí jako
skvělá myšlenka, jelikož tradiční univerzitní sport se u nás tak jako na západě
příliš nedrží, ale v esportu by se mohl uchytit,“ doplňuje Kamil
Matula. Univerzita nyní připravuje podpis memoranda s organizací ESA.
Následně by mohla studentům poskytnout také komunikační platformu či dokonce
prostory, kde by se hráči mohli scházet a trénovat. Esport se může formovat i
v obou univerzitních městech, tedy v Opavě a Karviné. Třeba se
dočkáme derby právě mezi Opavou a Karvinou…
Máte-li zájem se do esportu zapojit už teď, zaregistrujte se
na webových stránkách esportsa.cz do E3 Akademického mistrovství. V něm se
utkají týmy ve třech herních titulech. Stačí jen vyplnit údaje o sobě a o
škole, kterou studujete, v registračním formuláři pro daný titul. Je možné
hlásit se jako jednotlivec i jako neúplný tým. Organizátoři vás okamžitě dají
do kontaktu s dalšími hráči z naší univerzity, kteří také hledají
spoluhráče. Čas na registraci je do konce září.
Čtyřiadvacetiletý student Filozoficko - přírodovědecké
fakulty Slezské univerzity v Opavě se poprvé setkal s esportem už na
střední škole. A láska k němu mu vydržela dodnes.
Vojtěch Hahn studuje informatiku a výpočetní techniku, proto
má k týmovému soupeření v „onlajnových“ počítačových hrách blízko. „Esport jsem si vyzkoušel už na střední
škole. Začal jsem tehdy hrát a zlepšovat se. Měl jsem i komunitu kamarádů a
poznal jsem spoustu lidí z různých koutů Evropy. S některými se bavím
doteď, dokonce jsem se s nimi osobně setkal,“ popisuje své hráčské začátky.
S esportem pokračoval také na vysoké škole
v Ostravě. Tam měl před svým přestupem na Slezskou univerzitu možnost
zahrát si v rámci několika organizovaných týmů. Oblíbil si zejména hru
League of Legends. V ní hrají proti sobě dva týmy složené každý
z pěti hráčů.
„Pomocí strategických rozhodnutí se snažíte postupem času zničit protivníka. Vyděláváte peníze likvidací nepřátel a snažíte se jim zničit základnu,“ popisuje stručně princip hry. Jeden takový souboj proti jinému týmu trvá přibližně od 15 do 50 minut. Celý turnaj se ale může protáhnout třeba i na šest hodin.
„Když jsme hráli
turnaje, tak jsme je hráli ve stylu vyřazovacího pavouka. Takže jsme měli
skupiny, kde hrál každý s každým. To byly třeba čtyři zápasy, které se
měly odehrát za týden. Záleželo, jak se hráči domluvili. Proto jsme se třeba
sešli večer v osm po škole a hráli jsme zhruba hodinu,“ dodává.
Některá kola turnaje hrál doma na počítači, na finále se sešel se svými kamarády
z týmu už ve společné místnosti.
I když se esportu dnes už nevěnuje kvůli nedostatku času
jako dříve, svou „hráčskou“ budoucnost nezatracuje. „Kdybych věděl, že se na Slezské univerzitě bude něco takového konat a
věděl bych o lidech, kteří to hrají, tak bych se určitě zapojil,“ doplňuje.
Rád by byl v budoucnu dokonce
členem některého nově vzniklého týmu, protože zájem o esport na Slezské
univerzitě podle něj mezi studenty určitě bude. „Když jsme se snažili dělat neoficiální turnaje na univerzitních
kolejích v derby nebo závodění s auty, tak se nás sešlo třeba dvanáct.
Nebyl problém ty lidi sehnat,“ tvrdí.
A může esport přinést i něco navíc, než je jen radost ze hry? „Určitě se skrze esport dají navázat kontakty také s děvčaty, protože jich hraje spousta,“ dodává s úsměvem Vojtěch Hahn. Jeden příklad za všechny: v jednom z náhodně vybraných týmů, kam se připojilo deset lidí z celé Evropy, potkal svou dnešní kamarádku. „Seznámili jsme se přes tu hru. Líbilo se mi, jak hraje, tak jsme se začali na dálku bavit. No a zjistil jsem, že je nejen z Česka, ale dokonce se mnou chodí do školy,“ dodává. A také o emoce při hře podle něj není nouze: „Emoce tam jsou. Během tří vteřin můžete prohrát celou hru, která trvá třeba čtyřicet minut. To potom zamrzí.“