Slezská univerzita ví, kam „kráčí“. O své budoucnosti důkladně přemýšlela

  • Radim Šlezingr
  • 15.04.2021
Štěstí přeje připraveným a Slezská univerzita mezi ně rozhodně patří! Podobně jako úspěšné podniky pečlivě tvoří své podnikatelské plány, také ona se může opřít o svůj Strategický záměr na období 2021+. Tento dokument ukazuje směr, kterým se chce Slezská univerzita v Opavě v následujících deseti letech vydat, čeho chce dosáhnout a jaká chce díky těmto krokům být.

Autor: Oddělení komunikace SU

Strategický záměr Slezské univerzity v Opavě na období 2021+ byl složitým procesem, který ve spolupráci s BeePartner a.s. vznikal celý rok. Výsledný obsáhlý dokument se tvořil v souladu se strategickými dokumenty MŠMT v širokém fóru, proto se do něj zapojili jak lidé z jednotlivých fakult a ústavů SU, tak i lidé mimo univerzitu. Během uplynulých měsíců se zjišťovaly průniky a paralely cílů univerzity s rozvojem kraje a jeho potřeb, vznikla také samostatná webová stránka, díky které se mohla na přípravě strategického záměru podílet široká veřejnost. Tvůrci nad jeho zpracováním a následnou precizací strávili stovky až tisíce společných hodin. „Slezská univerzita definuje ve Strategickém záměru na období 2021+ nejen komplexní vizi své budoucnosti, ale také cíle a konkrétní nástroje, které k jejímu dosažení použije. Vznik strategického záměru byl otevřenou záležitostí, kdy se zjišťovaly postřehy a poznatky od akademiků, studentů, absolventů, zaměstnavatelů až po osobnosti veřejného života Moravskoslezského kraje,“ uvedl prorektor pro strategii a komunikaci Slezské univerzity doc. Mgr. Tomáš Gongol, Ph.D., který má strategický rozvoj univerzity na starosti.

Zatímco předešlý dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti Slezské univerzity v Opavě byl zpracován na období pěti let (2016 až 2020), nový strategický záměr počítá s výhledem na deset let. Opírá se o sedm podrobně rozpracovaných prioritních oblastí, které tvoří kapitoly Studium a vzdělávání, Společenská role, Věda, výzkum a další tvůrčí činnosti, Internacionalizace, Rozvoj lidských zdrojů, PR & marketing a image a Strategické řízení.

Společně se Strategickým záměrem Slezské univerzity v Opavě vznikl také plán investičních aktivit SU. Na co se podle něj může Slezská univerzita v následujících letech těšit? Vzniknout by mělo například nové Simulační centrum nelékařských zdravotnických programů Fakulty veřejných politik v Opavě. V rámci rozvoje zdravotnických nelékařských programů je cílem vedení fakulty i univerzity soustředit tyto studijní programy do nového objektu vybudovaného ve spolupráci se Slezskou nemocnicí v Opavě a MSK a vytvořit tak nové simulační a vzdělávací centrum zaměřené na nelékařské zdravotnické programy.

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné by se měla rozrůst o Centrum podnikání, profesních a mezinárodních studií (CEPIS). Půjde o nový unikátní projekt pro podporu podnikavosti, inovací, podnikání, propojení akademické a podnikatelské sféry a zapojení zahraničních talentů. Objekt bude koncipován jako „zelená budova“ a svým umístěním v centru města vedle hlavního objektu této fakulty a budovy již etablovaného centra Business Gate vytvoří trojúhelník nového kampusu a přispěje také k celkové kultivaci veřejného prostoru města Karviná. Do centra CEPIS bude umístěna výuka nových profesně zaměřených studijních programů (Inovativní podnikání, Marketing, Digitální business, Mezinárodní obchod, Environmentální ekonomika a rozvoj regionů, Lázeňství a wellness) a studijních programů vyučovaných v anglickém jazyce.

Také Filozoficko-přírodovědecká fakulta a Fyzikální ústav v Opavě se rozšíří o Centrum pro aplikaci pokročilých informatických metod. Předmětem projektu je vytvoření specializovaného centra zaměřeného na aplikaci umělé inteligence, supercomputingu, dalších pokročilých informačních metod a robotiky ve vybraných odvětvích, jako je zejména zdravotnictví, biomedicína, životní prostředí, kyberbezpečnost, doprava, kosmický výzkum, materiálový výzkum a další. 



Na specifika vzniku Strategického záměru Slezské univerzity 2021+ jsme se zeptali jejího rektora, doc. Ing. Pavla Tuleji, Ph.D.:


Čím vším byl proces vytváření tohoto strategického dokumentu zcela výjimečný?

Z mého pohledu byl výjimečný svým rozsahem. Jak již bylo uvedeno výše, do jeho tvorby se zapojili nejen lidé z vedení univerzity a jejich součástí, ale také ostatní akademičtí a neakademičtí pracovníci, zástupci významných orgánů univerzity, jako je její Správní rada a Vědecká rada, ale také jednotlivci, kteří s univerzitou nejsou přímo propojeni, ale sledují ji zvenčí. Názory těchto osobností pak pro mne byly obzvlášť zajímavé, neboť nám občas ukázaly univerzitu v poněkud netradičním světle.

Bylo to poprvé, kdy byl do strategie SU zapojen tak široký okruh osob včetně veřejnosti? Kolik lidí se odhadem na její tvorbě podílelo? 

Pokud se podívám zpět do historie tvorby těchto strategických dokumentů, tak to bylo opravdu poprvé, co jsme do tvorby takto významného dokumentu zapojili širokou veřejnost. Vyjdeme-li z našich dat, pak můžeme říct, že se do tohoto procesu zapojilo téměř 1800 respondentů. Ačkoliv se vám to číslo nemusí jevit jako významné, tak vězte, že pro nás byl při tvorbě daného dokumentu důležitý názor každého jednotlivce, neboť z těchto dílčích kostiček jsme byli si na konci schopni složit komplexní obrázek Slezské univerzity. Obrázek, který bral v potaz jak pohled lidí zevnitř, tak lidí z vnějšku. A my jsme díky této kombinaci pohledů byli schopni lépe nahlédnout nejen do současnosti, ale také do budoucnosti naší univerzity.

Nakolik byly přínosné připomínky a poznatky lidí mimo univerzitu?

Jak už jsem uvedl i v předchozích odpovědích, pro mne byly velmi přínosné a myslím si, že nejen pro mne, ale v podstatě pro celý tým, který se na zpracování daného dokumentu podílel. Bez těchto názorů by daný dokument byl o něco chudší a hlavně by byl do jisté míry poznamenán tím, že bychom neznali názory lidí, kteří naši univerzitu sice sledují z povzdáli, ale nemají na ni přímé vazby, díky čemuž jsou ve spoustě případů při hodnocení univerzity objektivnější. 

Slezskou univerzitu řídíte již druhé volební období, potřetí za sebou být zvolen nemůžete. Plnění tohoto strategického záměru si tak vlastně příliš neužijete. Nabízí se otázka, proč jste vlastně do tohoto projektu investoval tolik energie?

Ale tady přece není důležité, zda budu nebo nebudu u realizace tohoto záměru po celých sedm let. Je zřejmé, že každá instituce, která se chce dlouhodobě rozvíjet, musí mít jasnou představu o tom, jakou cestou chce jít. A Strategických záměr tuto představu jasně narýsuje a umožní nejen rektorovi univerzity, ale také děkanům, ředitelům vysokoškolských ústavů a vedoucím fakultních ústavů a kateder, tuto představu komplexně vizualizovat. Z tohoto pohledu si myslím, že při tvorbě daného dokumentu nemohu uvažovat o tom, zda budu po celou dobu u jeho realizace, či zda budu pouze z dálky sledovat, kam se Slezská univerzita posouvá. A co se týče té energie, tak zde bych řekl, že mnohem více energie než já do tvorby daného záměru vložil tým prorektora Gongola. Bez jeho enormního úsilí a úsilí lidí, kteří s ním na zpracování tohoto záměru spolupracovali, bychom jej nikdy nebyli schopni zpracovat v této podobě. Dovolte mi proto, abych na závěr tohoto krátkého rozhovoru poděkoval za obrovský kus práce jak panu prorektorovi a jeho týmu, tak všem zaměstnancům Slezské univerzity, kteří byli při tvorbě Strategického záměru ochotni přiložit ruku k dílu, a lidem mimo univerzitu, kteří byli ochotni podělit se o svůj pohled na současnost a budoucnost naší Slezské univerzity.  


Kompletní dokumenty Strategického záměru Slezské univerzity 2021+


Rektor Slezské univerzity doc. Ing. Pavel Tuleja, Ph.D. Rektor Slezské univerzity doc. Ing. Pavel Tuleja, Ph.D.
Slezská univerzita definuje ve Strategickém záměru na období 2021+ nejen komplexní vizi své budoucnosti, ale také cíle a konkrétní nástroje, které k jejímu dosažení použije. (Ilustrační foto: SU) Slezská univerzita definuje ve Strategickém záměru na období 2021+ nejen komplexní vizi své budoucnosti, ale také cíle a konkrétní nástroje, které k jejímu dosažení použije. (Ilustrační foto: SU)