Na Slezskou univerzitu jste přišel přibližně před dvěma
roky ze soukromé sféry, z bankovního sektoru. Byla to velká změna?
Pracoval jsem v bance na různých manažerských pozicích
od roku 1991. Ale souběžně jsem už své bankovní kariéry působil na jiné
univerzitě. Školil jsem, měl jsem příležitostné přednášky o bankovnictví.
Taky jsem se účastnil zkouškových komisí a dělal jsem konzultanta nebo oponenta
u závěrečných prací. Můj bankovní život se už v té době dost prolínal
s akademickým. Vždycky mě navíc zajímalo předávat zkušenosti z praxe
mladým lidem, ať už z bankovního a finančního světa, tak s vedením
lidí, když jsem měl tu možnost vést 50 až 200členné týmy. V tomto smyslu pro
mě tedy přechod z banky na univerzitu žádná velká změna nebyla a vlastně
pokračuji v započaté práci, jen intenzivněji. A když nad tím tak
přemýšlím, zase taková změna to není ani vzhledem k zaměstnání jako
takovému. Banka funguje jako dobře namazaný stroj, je to korporace, má svá
pravidla. Tady je to jiné, ale i velmi podobné.
Je něco, co Vás na univerzitě přece jen překvapilo, ať už
v pozitivním smyslu slova, nebo naopak?
Nemůžu si vynachválit své kolegy, tým lidí, který mám kolem
sebe. Tušil jsem, že to tak bude, protože jsem byl v kontaktu
s kolegy i dříve. Je tady dobrá atmosféra, skvělý kolektiv. I když
v kanceláři netrávím mnoho času, sedím v ní spolu s bývalým
ředitelem České národní banky, takže znalým člověkem z oboru. Je to
radost.
Co vás vlastně z banky na univerzitu zlákalo?
V bance jsem byl už 30 let. Nebylo to sice vůbec jednotvárné,
často jsem měnil pozice i místa působení, tak to v bance chodí. Díky tomu ale
také poznáváte stále nové lidi a má to něco do sebe. Cítil jsem ovšem, že
potřebuji změnu, posunout se dál, chtěl jsem mít možnost předávat mladým, co
vím a umím. A o propojení bankovního světa se vzděláním jsem vlastně
snil už dlouho. Nyní se to naplnilo, baví mě to. Učím bankovnictví, řízení
bankovních rizik a finanční poradenství a je to novým způsobem naplňující. Těmi
dalšími faktory byla blízkost Karviné a dobrý pocit z lidí, které jsem na
univerzitě znal.
Během Vašeho příchodu získala univerzita prestižní
standard HR Award. Ten se mimo jiné zaobírá i adaptačním procesem. Čím
konkrétně jste si prošel a jak vám univerzita usnadnila přechod z jednoho
zaměstnání do druhého, sžít se s novým prostředím?
V korporaci jsem se účastnil náboru lidí, dohlížel jsem
na onboarding a velmi mile mě překvapilo, jak má univerzita ten proces
připravený a zvládnutý. Je to jiné snad jen v tom, že na univerzitě není
fluktuace jako v bance. Co se týká adaptace na univerzitě, líbí se mi, že
člověk ví, co má dělat, čeho má během měsíce dvou dosáhnout, že má k sobě
mentora, který jej tím provází. A taky jsem cítil maximální podporu, ať už od
pana prorektora Stavárka, který mě tehdy v pozici děkana přijímal, nebo od
paní doktorky Szarowské, zástupkyně vedoucího katedry. A vlastně od všech kolegů,
je tady opravdu skvělý kolektiv. Oporou všem je referentka naší katedry Marcela
Beránková, vždy se na ní mohu s čímkoliv obrátit.
Po dvou letech na univerzitě určitě můžete posoudit i
další aspekty, které měl standard HR Award přinést, ať už se to týká etického
kodexu, politiky rovných příležitost, kariérního a mzdového řádu. Promítá se to
něco z toho do každodenního pracovního života?
Když nejdříve odpovím obecně, tak mám pocit, že Slezská
univerzita je v práci s lidmi opravdu daleko, nevnímám žádný rozdíl
v moderním přístupu banky a tady na univerzitě. Důležitou roli myslím
hraje velmi vstřícné a moderní vedení, otevřenost. Nejde o žádný zkostnatělý
systém, naopak. Škola je dle mého ve vztahu k zaměstnancům příkladná.
Etický kodex je vzorový, v praxi jsem ale nikdy nezažil událost, která by byla
snad jen vzdáleně na hraně etiky. Je to myslím úrovní lidí, s nimiž
spolupracujete. Svou roli pak sehrává i dobře nastavený systém, kdy studenti
hodnotí své pedagogy, vyjadřují se k výuce i vyučujícím. Pedagogové to
samozřejmě vnímají a snaží se na to reagovat. Klade se na to velký důraz,
výsledkem je snaha zkvalitňovat výuku, učit dobrou látku, mít dobré podklady.
Jste vlastně stále
ještě v kontaktu s bývalými kolegy a prostředím, z něhož jste na
univerzitu přišel?
To je vlastně další věc, která mě překvapila. Protože mám
rád propojení teorie s praxí a taky chci být stále v obraze – obojí je
myslím důležité – po svém nástupu jsem zkusil oslovit odborníky z oboru, aby se
účastnili výuky. A ono se to nějak rozkřiklo na sociálních sítích u bývalých
kolegů, kteří se mi sami začali ozývat, že chtějí také. Takže propojování obou
světů stále dobře funguje a taky si díky tomu průběžně potvrzuji, že to, jak se
snažím vést výuku, souzní s tím, jak to opravdu je, že pojmenovává věci,
jak jsou, že se ke studentům dostávají i všechna aktuální témata z oboru,
což je zrovna v bankovnictví velmi důležité, protože se samozřejmě
dynamicky rozvíjí.