Odpovědi Marka Pavaly
jsou autenticky sepsány jím samotným. Na jeho přání studentská redakce nechala
text v původní podobě. – pozn. red.
Autor: Jan Polák – studentská redakce Slezské univerzity
Určitě
se Vás spousta lidí ptá, jak jste se dostal od focení k vaření. Já se
zeptám trošku jinak. Co by se muselo stát, abyste se k focení vrátil zpět?
Jo, na tohle se ptá opravdu spousta lidí. Říkal
jsem si, že budu rozdávat kartičky s vysvětlením. Já jsem fotit nikdy vlastně
nepřestal. Je fajn a užitečný, že mám nějaký estetický cítění, dokážu vyfotit,
co potřebuju a umím si během chvilky upravit fotku k použití na internet, ale
nikdy jsem neměl technický znalosti a „drajv“ abych fotku dělal úplně
profesionálně. Ten “bread and butter” většiny fotografů je pro mě tak extrémně
nelákavej, neuměl bych to a nebyl bych určitě šťastnej.
K čemu
jste se dostal dříve, k focení nebo vaření?
Těžko říct. Vaření jsem bral jako takovej
bonus a něco, na co můžu balit holky. Neuvažoval jsem o tom jako o možný
kariéře a fotka byl naopak ten jasnej směr. Ale rozhodně jsem se naučil dřív
docela dobře vařit než dobře fotit. Už při studiu na vejšce jsem místo chození
na přednášky vařil spolužákům, protože jídlo v místě, kam se jezdilo na
konzultace, bylo naprosto tragický. Ve sprše jsem měl kila slávek, vedle
postele dvouplotýnku a přenosnou ledničku se surovinama.
Je
nějaká surovina či jídlo, které bytostně nesnášíte, ale přesto Vám to dokázal
někdo připravit tak, že Vám to chutnalo?
Asi není nebo mě nenapadá. Nejsem luštěninovej, ale super teplej salát z beluga čočky si klidně dám. Já jsem vždycky nejvíc mile překvapenej, když třeba v X chodech z celý večeře není maso a vůbec mi tam nechybí. Moc se to ale nestává.
Co
Vás vedlo k tomu přihlásit se do soutěže MasterChef?
Upřímně? Rozhodoval jsem se mezi dvěma
holkama a nemohl si vybrat, měl jsem hlavu jak pátrací balon, tak jsem raději
utekl na Slovensko do soutěže, abych to fakt nemusel řešit. Plus jsem viděl americkou
verzi Masterchefa a říkal jsem si, že to je strašně easy. Jenže pak se ukázala
naše mentalita, kdy jsme byli hrozně tlačení do wannabe fancy prezentací jídel
a vysoké gastronomie a vlastně to bylo o dost těžší, než co jsem viděl v
televizi.
V letošním ročníku jste se do soutěže vrátil, ovšem jako zadavatel venkovní
výzvy. Jak moc se soutěž od roku 2012 změnila?
Za mě je to úplně o něčem jiným. Je to
divácky zábavnější, ale mnohem míň o vaření. Nám neodpouštěli nic, byli na nás
fakt dost tvrdý. Tady mám pocit, že je všechno takový volnější, ale je to jen
můj pocit. Už jen ten fakt, že my jsme měli zakázanej veškerej kontakt se
světem. Zabavený telefony, žádná televize, internet, noviny, hlídali nás 24/7.
Teď nic takovýho neexistuje, takže jsou všichni v mnohem větším klidu. My žili
v totálně izolovaným mikrosvětě.
Pomohla
Vám soutěž v kariéře?
Když jsem žádal o práci v La Bottega di
Finestra, tak se mi spolumajitel vysmál, že nějaká soutěž ho vůbec nezajímá, že
tam má kluky, co vařili 10 let v Itálii. Dostal jsem šanci na den ukázat co umím,
šéfkuchař mě zhodnotil pozitivně a práci jsem dostal. Ale soutěží to fakt
nebylo.
Vařil
jste v několik pražských restaurací. Teď Vám ale nejvíce času zabere
projekt Camp Fuego, který se zabývá vařením na otevřeném ohni. Co Vás láká na vaření
venku?
Je to dost o tom, co mě neláká na vaření
uvnitř. Neumím slepě poslouchat, chci si dělat věci podle sebe, nebaví mě bejt
zavřenej v kuchyni celej den a hákovat. Chci být venku a pokud možno v přírodě.
Dobře jíst a pít. A ideální stav je, když můžu lidem předávat moje zkušenosti s
vařením venku na ohni, kdy se dají využívat dneska netradiční techniky k
úžasným výsledkům. Je docela cool si uvědomit, že umíme na ohni naučit
kohokoliv udělat jídla lepší než ve většině restaurací. Buřtům odzvonilo. Ale
jak to říkám, tak bych si jeden dal.
Kolik
steaků připravovaných na žhavém uhlí jste zkazil, než jste se to naučil? Pokud
jste vůbec nějaké zkazil…
Při pokusech nula. První maso, co jsem hodil
do uhlí a nechal dojít na kameni bylo fantastický, a když člověk steak hlídá a
drží se pár základních pravidel, tak není možný ho podělat. Samozřejmě pak ve
velkým množství člověk občas nějaký maso přetáhne, nebo udělá trochu míň, ale
to nejsou žádný katastrofy.
Když
se dá kvalitní jídlo uvařit i venku, proč menzy/školní jídelny mají tak špatnou
úroveň? Co by se dalo zlepšit?
To spolu nijak nesouvisí. To, že se vaří
venku neznamená, že se vaří levně. Používáme nejlepší suroviny, který dokážeme
sehnat. Máme krásný kudly, pohodlný stany a kvalitní vína. Jídlo ve školách je,
předpokládám, špatný, protože každá porce se musí vejít do určitýho budgetu,
takže se šetří, kde může, používají se polotovary, náhražky, nekvalitní
produkty, atd.
Zlepšit by se toho dalo hodně, hlavně
vzdělávání kuchařů a odlehčení jídel. Je možný vařit levně, zdravě a za pár
šupů. Nevím, proč se furt jede na tolika místech v tý příšerný postkomunistický
gatronomii. Co z toho kdo má?
Působíte
na mě jako člověk, který se řídí heslem: „jsem skromnej, stačí mi to nejlepší“.
Ať už jsou to suroviny, kuchařské náčiní a v neposlední řadě také hodinky.
U hodinek se zastavím a budu možná trochu osobní. Kolik už jste dal za hodinky
a co pro Vás znamenají?
Memento mori. Nechci žít průměrnej život,
chodit do práce, co mě nebaví, žít s holkou, co mě nemá ráda, jezdit ve
škodovce a na zápěstí mít quartzovej strojek za 3 stovky. Krásný věci a scénáře
mě dělají šťastným. Neříkám, že je to obecný pravidlo, každej člověk potřebuje
něco jinýho ke štěstí. Já, když se podívám na moje Rolex submariner, co jsem si
pořídil za všechny peníze, co jsem měl ke třicátinám a netušil jsem, jestli
zaplatím další nájem, tak vidím tu cestu, co jsem od tý doby ušel, pamatuju si,
jak jsem s nima vylezl na jednu skálu a škrábnul je poprvé a byl jsem nadšenej,
že už jim buduju příběh. Hodinky Rolex byly první na Everestu, na dně
Marianskýho příkopu. Začaly celou éru a styl potápěčských hodinek, každej
kus je legenda. A jsou na to dělaný, ta kvalita je úchvatná. Mám rád, když věc
má duši a hodinky jsou toho nádherným příkladem. A já toho chci být součástí.
Kolik jsem za hodinky dal, nevím, musel bych
to spočítat, ale appka Chrono24 mi počítá aktuální hodnotu sbírky, která je
nějak přes milion korun. Když se člověk vyzná a nakupuje chytře, tak neutrácí,
ale investuje. Spousta hodinek brutálně nabírá na hodnotě, čeká se na ně roky a
roky a tím pádem se na grey marketu prodávají bez čekání za mnohem větší sumy.
Milion se může zdát jako hodně peněz, ale v rámci “haute horology” je to prd.
Uvažoval
jste vůbec někdy o chytrých hodinkách?
Vůbec, netuším, na co by mi to bylo. Stejně jako tablet. I počítač využívám minimálně. Na všechno mi stačí telefon.