Z E-derby mezi SU a VŠB odešli slezští orli se ctí

  • Adam Poštolka
  • 04.05.2022
Od ranních pátečních hodin se v prostorech Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava připravovali studenti esportovního týmu Slezské univerzity na trojboj proti „vlkům z Báňské“. E-derby skončilo vítězstvím domácího týmu VŠB-TUO, přesto ostravští vlci nevyvázli bez šrámů. SLUníčka se slezskými orly na dresech jim nic nedarovala lacino a v některých situacích měla dokonce navrch.

Autor: Adam Poštolka

V pátek 28. dubna od deváté hodiny ranní se v galerii FEIKA VŠB-TUO shromažďovaly esportovní týmy obou univerzit. V atriu této galerie se hráči mohli ještě před zahájením rozehřát na profesionálních herních počítačích, rozebrat herní taktiky, soupisky, a také se neformálně seznámit nejen se soupeři, ale kvůli post-covidové době dokonce i s některými spoluhráči. Přítomný byl také přenosový štáb pro online stream na platformě Twitch, který moderovali komentátoři z brněnského studia ESA – Esportovní studentské asociace. Na místě bylo připraveno několik vstupů obou rektorů, trenérů i samotných hráčů, které mohli diváci a fanoušci sledovat a fandit svým favoritům v přilehlém promítacím sále na velkém plátně. A bylo o co fandit. Výhru 36 000 korun si totiž vítězové rozdělili s poraženými v poměru 1:5. První místo tedy 30 000 Kč, druhé 6 000 Kč. Proto byly od počátku obě strany hráčů silně motivované.

Dopolední program turnaje vyplnily zápasy ve FIFA. Tato fotbalová simulace se dlouhá léta těší veliké oblibě mezi hráči několika generací. Je dostupná jak na herních konzolích, tak PC. Pravidla jsou jednoduchá. Utkají se proti sobě vždy dva hráči, z nichž každý ovládá jeden fotbalový tým. Tyto týmy jsou slosovány z nejprestižnějších světových týmů jako Barcelona, Bayern Mnichov či Manchester United. Nezáleží však ani tak na statistikách týmů, jako na umění a dovednostech toho, kdo je ovládá.

Hráči VŠB-TUO vyhráli 3:1 na zápasy. Orli ze Slezské se drželi ve všech zápasech a vytvářeli kvalitní tlak. Chybělo tomu však trochu toho pomyslného fotbalového „štěstíčka“. Do atmosféry opravdového fotbalového mače tomu opravdu nebylo daleko. Diváci, kterých od počátku přenosu na místě v sále přibývalo, se postupně dostávali do varu. Již během prvního zápasu šly slyšet v sále podpůrné výkřiky a projevy fandění. Samotný online stream tou dobou sledovalo již víc jak 50 diváků.


FIFA 22 se hrála na nejnovějších konzolích Playstation 5 (Foto: Štěpán Bajt) FIFA 22 se hrála na nejnovějších konzolích Playstation 5 (Foto: Štěpán Bajt)
Soupeřící hráči měli skutečně kontaktní hru (Foto: Štěpán Bajt) Soupeřící hráči měli skutečně kontaktní hru (Foto: Štěpán Bajt)


Po skončení první kategorie nebylo času nazbyt . Hráči se mohli rychle se občerstvit, protáhnout, nadýchat se čerstvého vzduchu a opět se šlo usedat za monitory. Zatímco na streamu běžela jako součást doprovodného programu přednáška o kyberbezpečnosti při online hraní, oba týmy se v přípravném kole rozcvičovaly. Tentokrát došlo ke střetu hráčů v MOBĚ (Multiplayerové online bitevní aréně) League of Legends. Zkráceně LoLko je aktuálně jedna z nejoblíbenějších online her pro více hráčů, která se těší své popularitě pro unikátní vizuální stránku, napínavost a pravidelné zvraty během hry.

V bitevní aréně League of Legends se proti sobě utkávají hráči v poměru pět ku pěti. Každý hráč si zvolí svého šampióna, kterého během hry ovládá. Těchto šampionů je ve hře na výběr sto čtyřicet. Každý z nich je originální a má různá povolání a specifika. Šampióni se dělí podle svého povolání na Bojovníky, Střelce, Mágy, Podpory, Tanky a Zabijáky. Jejich zaměření se dá rozdělit na ty, kteří udílí soupeřům poškození na životech (Bojovníci, Střelci, Zabijáci a Mágové), ty, kteří mají od soupeřů poškození utržit a chránit tím své zranitelnější spoluhráče (Tank) a ty, kteří své spoluhráče léčí a posilují (Podpora).


LoLko je týmová hra. Spoluhráči musí táhnout za jeden provaz (Foto: Štěpán Bajt) LoLko je týmová hra. Spoluhráči musí táhnout za jeden provaz (Foto: Štěpán Bajt)
Orientace v bitevní vřavě vyžaduje notnou dávku soustředění (Foto: Štěpán Bajt) Orientace v bitevní vřavě vyžaduje notnou dávku soustředění (Foto: Štěpán Bajt)


V herní aréně se nachází tři hlavní koridory, ve kterých se hráči musí navzájem střetnout v souboji a ničit soupeřům věže za pomoci hrou generovaných jednotek, tzv. „poskoků“ a probojovat se až do základny soupeře. Mezi těmito koridory je zalesněná oblast známá jako Džungle. V ní hra generuje neutrální nestvůry (draky, velké pavouky, vlčí smečky apod.), za jejichž porážku hráči získávají odměny v podobě zlatých mincí nebo posilujících účinků. V systému mincí, které hráč získává za ničení soupeřových jednotek, budov i hrdinů se kupují mocné předměty, které posilují hráčova šampiona, a zvyšují šanci pro vítězství daného týmu. V praxi si to můžeme představit jako kouzelné meče a prsteny ze světa J. R. R. Tolkiena. Samotné vítězství získá jeden z týmů jedině a pouze zničením Nexus, což je srdce soupeřovy základy. Tým, který jako první zničí soupeřův Nexus, vyhrává bez ohledu na předchozí úspěchy soupeře. Tudíž i průběžně slabší tým má vždycky šanci využít chybu soupeře a vyhrát hru.

Výběr šampionů před prvním kolem pro oko zkušenějšího LoLkaře favorizoval tým VŠB-TUO. Hra byla zahájena a týmu Slezské univerzity se dařilo udržovat jakžtakž vyrovnanou hru. Až po prvních nepříliš akčních patnácti minutách zápasu došlo ke zlomu ve prospěch domácích vlků. Orli zahnaní do kouta se rozhodli zápas neprodlužovat a spíše se zaměřit na odvetu. V promítacím sále se vzduch dal krájet, všichni doufali, že se SLUNÍČKA teprve zahřívají a protahují svá křídla k většímu náporu. A skutečně.

Druhý zápas v League of Legends začal poněkud v jiném duchu. Obměna šampionů týmu Slezské univerzity velmi prospěla. Naši hráči se vbrzku zkonsolidovali, výborně takticky udeřili a ujali se vedení. Namotivovaná SLUNÍČKA se však záhy bohužel nechala nalákat do pasti, ve které přišla o 4 hráče naráz a během minuty, kdy vlčí smečka z Báňské napadla orlí Nexus, došlo také k jeho zničení. Tím skončil tento dramatický zápas a VŠB-TUO zvítězila i v této kategorii.


Průnik nepřátelského týmu do základny SLUNÍČEK (Snímek ze záznamu ESA) Průnik nepřátelského týmu do základny SLUNÍČEK (Snímek ze záznamu ESA)
Jednotlivé kategorie komentovali živě na Twitchi komentátoři z řad studentů i profesionálních hráčů. Během streamu se jich vystřídalo celkem pět, z nichž každý disponoval odbornými znalostmi o jiné hře (Snímek ze záznamu ESA) Jednotlivé kategorie komentovali živě na Twitchi komentátoři z řad studentů i profesionálních hráčů. Během streamu se jich vystřídalo celkem pět, z nichž každý disponoval odbornými znalostmi o jiné hře (Snímek ze záznamu ESA)


Technickou i odpočinkovou přestávku na Twitchi vyplnila přednáška o agresivitě ve hrách a vlivu videoher na psychologii. Přednáška se tematicky trefila, neboť jestliže League of Legends někomu připadá jako agresivní hra, ta následující ji předčí v mnoha směrech.

Counter Strike: Global Offensive, zkráceně CS:GO, je akční hra ze žánru „stříleček“, tedy přestřelek palnými zbraněmi. Koncept hry je založen na přestřelce týmu teroristů a týmu protiteroristické jednotky (Counter-Terrorist nebo též CT). Soutěžní zápasy v CS:GO mají rovněž formát pět proti pěti, byť samotná hra má kapacitu i pro větší množství hráčů. Teroristé v ní usilují o splnění nějakého teroristického činu, v tomto případě umístění a odpálení bomby a tým CT se jim v tom snaží zabránit. Vyhrát kolo lze mnoha způsoby. Buď porážkou všech hráčů v jednom kole nebo splněním úkolu – odpálením či zneškodněním bomby. Hraje se na maximální počet 30 kol, tudíž první tým, který získá 16 výher, zvítězí v zápase. Po uplynutí patnácti kol navíc dochází k výměně stran. Samotné kolo netrvá déle než dvě minuty čistého času. Dodatečných 15 sekund před startem je věnováno nákupu zbraní a samotným položením bomby startuje nový odpočet 40 sekund do exploze, během něhož CT musí bombu deaktivovat.


Přesná muška, ale i dobrá strategie, to vše dělá rozdíl mezi vítězstvím a porážkou. Není radno vyrazit bezhlavě na nepřítele. Je potřeba zvolit výhodnou pozici, správnou výzbroj a koordinovat pohyb se spoluhráči  (Snímek ze záznamu ESA) Přesná muška, ale i dobrá strategie, to vše dělá rozdíl mezi vítězstvím a porážkou. Není radno vyrazit bezhlavě na nepřítele. Je potřeba zvolit výhodnou pozici, správnou výzbroj a koordinovat pohyb se spoluhráči (Snímek ze záznamu ESA)
Hráčům jde v soutěži také o osobní prestiž. Z každou hrou si mohou zlepšovat statistiky a získávat herní odměny jako jsou unikátní zbraně, výzbroj nebo vzhled postav (Snímek ze záznamu ESA) Hráčům jde v soutěži také o osobní prestiž. Z každou hrou si mohou zlepšovat statistiky a získávat herní odměny jako jsou unikátní zbraně, výzbroj nebo vzhled postav (Snímek ze záznamu ESA)


Došlo ke slosování map a stran. Naše pětice s krycím názvem SLUNÍČKA začínala na pozici CT. Jako mapa byla vybrána oblast s názvem Overpass, kde byli hráči VŠB-TUO považováni na základě osobních statistik za favority. Tato oblast připomíná čističku odpadních vod. Skýtá řadu tunelů a chodeb, což obrannému týmu protiteroristické jednotky může působit potíže. Přesto předvedla Slezská univerzita solidní defenzivu v dresech CT. Orli na straně Counter-teroristů se v první polovině drželi vyrovnaně s teroristy týmu VŠB WOLVES a skóre před výměnou stran bylo 8:7 pro Slezskou univerzitu. Nicméně po výměně stran SLUNÍČKA ztratila svůj drajv a na straně Teroristů nezískali ani jeden bod. První zápas skončil vítězstvím 16:8 pro WOLVES, kteří solidně dominovali v druhé polovině.

Další zápas nabídl napínavější průběh, neboť se odehrával v legendární mapě Vertigo. Ta se nachází v rozestavěné výškové budově. Taktika obou týmu se velmi změnila, neboť mapa nenabízí dostatek místa pro bezpečné pozorování koridorů optikou odstřelovacích pušek. Zúžený prostor rozestavěné výškové budovy vyžaduje více kontaktní hru a daleko mobilnější zbraně. Teroristé začínají ve vrchních patrech. Právě orli, začínající tentokrát v barvách teroristů, zadržovali postup vlků dostatečně dlouho, nicméně po výměně stran se zápas obrátil k výsledku 16:7 ve prospěch Vysoké školy báňské.


Hráči VŠB WOLVES pravidelně obměňovali strategii. (Foto: Štěpán Bajt) Hráči VŠB WOLVES pravidelně obměňovali strategii. (Foto: Štěpán Bajt)
Komunikace v týmu je při hře CS:GO zásadní. Není radno vyrazit na vlastní pěst proti nepříteli bez podpory spoluhráčů v zádech (Foto: Štěpán Bajt) Komunikace v týmu je při hře CS:GO zásadní. Není radno vyrazit na vlastní pěst proti nepříteli bez podpory spoluhráčů v zádech (Foto: Štěpán Bajt)


Tím se celé klání završilo. VŠB zvítězilo ve všech třech hrách a odneslo si sladkou odměnu 30 000 korun. Ke cti esportovnímu týmu Slezské univerzity slouží, že to rozhodně nebylo zadarmo. Byť se slezský orel vrátil s vytrhaným peřím, ostravský vlk si také bude muset nějakou dobu lízat šrámy. „Poprvé jsme si mohli s kluky zažít hraní off-line – naživo, mimo pohodlí domova. Bylo to super. Získali jsme z toho nové zkušenosti a máme na čem stavět,“ dělí se o své pocity a zážitky z e-derby David “Kak1“ Kowal, student 3. ročníku Podnikové ekonomiky a managementu na Obchodně podnikatelské fakultě Slezské univerzity, a dodává „určitě bychom uvítali častější utkání proti dalším týmům a o to více si užijeme to prostředí, které je jiné než hraní doma.“

Kladné hodnocení soutěžního dne i výkonu našich studentů si vysloužili také od svých soupeřů z VŠB. „Se Slezskou univerzitou jsme hráli v ESA už minulou sezónu. Od té doby se hodně zlepšili, ale rozhodně ještě nejsou tak sehraní, jak by mohli být. Přesto předvedli kvalitní výkon,“ hodnotí esportovní tým SU Lukáš “KaSheK“ Majoros, který patřil k nejvýraznějším hráčům VŠB. „Za VŠB WOLVES chci říct, že tato utkání naživo jsou úžasná. O to víc, že se jako studenti podíváme do dalších měst v Česku, zahrajeme společně turnaj a pak můžeme spolu trávit čas a seznámit se. V budoucnu se rádi podíváme k vám do Opavy, případně do Karviné,“ dodává jeho spoluhráč a nejlepší střelec utkání v CS:GO Jakub “D3ADSHOT“ Velička.


Záznam celého derby naleznete na těchto odkazech:

FIFA 22 zde
LOL a CS:GO zde

Odkaz na fotogalerii

Vítězný tým VŠB WOLVES s rektorem Václavem Snášelem (Foto: Štěpán Bajt) Vítězný tým VŠB WOLVES s rektorem Václavem Snášelem (Foto: Štěpán Bajt)
Univerzitní tým SLUNÍČKA s rektorem Pavlem Tulejou (Foto: Štěpán Bajt) Univerzitní tým SLUNÍČKA s rektorem Pavlem Tulejou (Foto: Štěpán Bajt)
Sláva vítězům, čest poraženým (Foto: Štěpán Bajt) Sláva vítězům, čest poraženým (Foto: Štěpán Bajt)
Našim hráčům přišli fandit i spolužáci z OPF (Foto: Štěpán Bajt) Našim hráčům přišli fandit i spolužáci z OPF (Foto: Štěpán Bajt)