Autor: Adam Poštolka
V pátek 28. dubna od deváté hodiny ranní se v galerii
FEIKA VŠB-TUO shromažďovaly esportovní týmy obou univerzit. V atriu této
galerie se hráči mohli ještě před zahájením rozehřát na profesionálních herních
počítačích, rozebrat herní taktiky, soupisky, a také se neformálně seznámit
nejen se soupeři, ale kvůli post-covidové době dokonce i s některými spoluhráči.
Přítomný byl také přenosový štáb pro online stream na platformě Twitch, který
moderovali komentátoři z brněnského studia ESA – Esportovní studentské
asociace. Na místě bylo připraveno několik vstupů obou rektorů, trenérů i
samotných hráčů, které mohli diváci a fanoušci sledovat a fandit svým favoritům
v přilehlém promítacím sále na velkém plátně. A bylo o co fandit. Výhru 36
000 korun si totiž vítězové rozdělili s poraženými v poměru 1:5.
První místo tedy 30 000 Kč, druhé 6 000 Kč. Proto byly od počátku obě
strany hráčů silně motivované.
Dopolední program turnaje vyplnily zápasy ve FIFA. Tato
fotbalová simulace se dlouhá léta těší veliké oblibě mezi hráči několika
generací. Je dostupná jak na herních konzolích, tak PC. Pravidla jsou
jednoduchá. Utkají se proti sobě vždy dva hráči, z nichž každý ovládá
jeden fotbalový tým. Tyto týmy jsou slosovány z nejprestižnějších
světových týmů jako Barcelona, Bayern Mnichov či Manchester United. Nezáleží
však ani tak na statistikách týmů, jako na umění a dovednostech toho, kdo je
ovládá.
Hráči VŠB-TUO vyhráli 3:1 na zápasy. Orli ze Slezské se
drželi ve všech zápasech a vytvářeli kvalitní tlak. Chybělo tomu však trochu
toho pomyslného fotbalového „štěstíčka“. Do atmosféry opravdového fotbalového
mače tomu opravdu nebylo daleko. Diváci, kterých od počátku přenosu na místě
v sále přibývalo, se postupně dostávali do varu. Již během prvního zápasu
šly slyšet v sále podpůrné výkřiky a projevy fandění. Samotný online
stream tou dobou sledovalo již víc jak 50 diváků.
Po skončení první kategorie nebylo
času nazbyt .
Hráči se mohli rychle se občerstvit, protáhnout, nadýchat se čerstvého vzduchu
a opět se šlo usedat za monitory. Zatímco na streamu běžela jako součást
doprovodného programu přednáška o kyberbezpečnosti při online hraní, oba týmy
se v přípravném kole rozcvičovaly. Tentokrát došlo ke střetu hráčů
v MOBĚ (Multiplayerové online bitevní aréně) League of Legends. Zkráceně
LoLko je aktuálně jedna z nejoblíbenějších online her pro více hráčů,
která se těší své popularitě pro unikátní vizuální stránku, napínavost a
pravidelné zvraty během hry.
V bitevní aréně League of Legends se proti sobě utkávají hráči v poměru pět ku pěti. Každý hráč si zvolí svého šampióna, kterého během hry ovládá. Těchto šampionů je ve hře na výběr sto čtyřicet. Každý z nich je originální a má různá povolání a specifika. Šampióni se dělí podle svého povolání na Bojovníky, Střelce, Mágy, Podpory, Tanky a Zabijáky. Jejich zaměření se dá rozdělit na ty, kteří udílí soupeřům poškození na životech (Bojovníci, Střelci, Zabijáci a Mágové), ty, kteří mají od soupeřů poškození utržit a chránit tím své zranitelnější spoluhráče (Tank) a ty, kteří své spoluhráče léčí a posilují (Podpora).
V herní aréně se nachází tři hlavní koridory, ve
kterých se hráči musí navzájem střetnout v souboji a ničit soupeřům věže
za pomoci hrou generovaných jednotek, tzv. „poskoků“ a probojovat se až do
základny soupeře. Mezi těmito koridory je zalesněná oblast známá jako Džungle.
V ní hra generuje neutrální nestvůry (draky, velké pavouky, vlčí smečky
apod.), za jejichž porážku hráči získávají odměny v podobě zlatých mincí
nebo posilujících účinků. V systému mincí, které hráč získává za ničení
soupeřových jednotek, budov i hrdinů se kupují mocné předměty, které posilují
hráčova šampiona, a zvyšují šanci pro vítězství daného týmu. V praxi si to
můžeme představit jako kouzelné meče a prsteny ze světa J. R. R. Tolkiena.
Samotné vítězství získá jeden z týmů jedině a pouze zničením Nexus, což je
srdce soupeřovy základy. Tým, který jako první zničí soupeřův Nexus, vyhrává
bez ohledu na předchozí úspěchy soupeře. Tudíž i průběžně slabší tým má vždycky
šanci využít chybu soupeře a vyhrát hru.
Výběr šampionů před prvním kolem pro oko zkušenějšího
LoLkaře favorizoval tým VŠB-TUO. Hra byla zahájena a týmu Slezské univerzity se
dařilo udržovat jakžtakž vyrovnanou hru. Až po prvních nepříliš akčních
patnácti minutách zápasu došlo ke zlomu ve prospěch domácích vlků. Orli zahnaní
do kouta se rozhodli zápas neprodlužovat a spíše se zaměřit na odvetu.
V promítacím sále se vzduch dal krájet, všichni doufali, že se SLUNÍČKA
teprve zahřívají a protahují svá křídla k většímu náporu. A skutečně.
Druhý zápas v League of Legends začal poněkud
v jiném duchu. Obměna šampionů týmu Slezské univerzity velmi prospěla.
Naši hráči se vbrzku zkonsolidovali, výborně takticky udeřili a ujali se
vedení. Namotivovaná SLUNÍČKA se však záhy bohužel nechala nalákat do pasti, ve
které přišla o 4 hráče naráz a během minuty, kdy vlčí smečka z Báňské napadla
orlí Nexus, došlo také k jeho zničení. Tím skončil tento dramatický zápas
a VŠB-TUO zvítězila i v této kategorii.
Technickou i odpočinkovou přestávku na Twitchi vyplnila přednáška
o agresivitě ve hrách a vlivu videoher na psychologii. Přednáška se tematicky
trefila, neboť jestliže League of Legends někomu připadá jako agresivní hra, ta
následující ji předčí v mnoha směrech.
Counter Strike: Global Offensive, zkráceně CS:GO, je akční
hra ze žánru „stříleček“, tedy přestřelek palnými zbraněmi. Koncept hry je
založen na přestřelce týmu teroristů a týmu protiteroristické jednotky
(Counter-Terrorist nebo též CT). Soutěžní zápasy v CS:GO mají rovněž
formát pět proti pěti, byť samotná hra má kapacitu i pro větší množství hráčů.
Teroristé v ní usilují o splnění nějakého teroristického činu,
v tomto případě umístění a odpálení bomby a tým CT se jim v tom snaží
zabránit. Vyhrát kolo lze mnoha způsoby. Buď porážkou všech hráčů v jednom
kole nebo splněním úkolu – odpálením či zneškodněním bomby. Hraje se na
maximální počet 30 kol, tudíž první tým, který získá 16 výher, zvítězí v
zápase. Po uplynutí patnácti kol navíc dochází k výměně stran. Samotné
kolo netrvá déle než dvě minuty čistého času. Dodatečných 15 sekund před
startem je věnováno nákupu zbraní a samotným položením bomby startuje nový
odpočet 40 sekund do exploze, během něhož CT musí bombu deaktivovat.
Došlo ke slosování map a stran. Naše pětice s krycím
názvem SLUNÍČKA začínala na pozici CT. Jako mapa byla vybrána oblast
s názvem Overpass, kde byli hráči VŠB-TUO považováni na základě osobních
statistik za favority. Tato oblast připomíná čističku odpadních vod. Skýtá řadu
tunelů a chodeb, což obrannému týmu protiteroristické jednotky může působit
potíže. Přesto předvedla Slezská univerzita solidní defenzivu v dresech
CT. Orli na straně Counter-teroristů se v první polovině drželi vyrovnaně
s teroristy týmu VŠB WOLVES a skóre před výměnou stran bylo 8:7 pro
Slezskou univerzitu. Nicméně po výměně stran SLUNÍČKA ztratila svůj drajv a na
straně Teroristů nezískali ani jeden bod. První zápas skončil vítězstvím 16:8
pro WOLVES, kteří solidně dominovali v druhé polovině.
Další zápas nabídl napínavější průběh, neboť se odehrával
v legendární mapě Vertigo. Ta se nachází v rozestavěné výškové budově.
Taktika obou týmu se velmi změnila, neboť mapa nenabízí dostatek místa pro
bezpečné pozorování koridorů optikou odstřelovacích pušek. Zúžený prostor
rozestavěné výškové budovy vyžaduje více kontaktní hru a daleko mobilnější
zbraně. Teroristé začínají ve vrchních patrech. Právě orli, začínající
tentokrát v barvách teroristů, zadržovali postup vlků dostatečně dlouho,
nicméně po výměně stran se zápas obrátil k výsledku 16:7 ve prospěch
Vysoké školy báňské.
Tím se celé klání završilo. VŠB zvítězilo ve všech třech
hrách a odneslo si sladkou odměnu 30 000 korun. Ke cti esportovnímu týmu
Slezské univerzity slouží, že to rozhodně nebylo zadarmo. Byť se slezský orel
vrátil s vytrhaným peřím, ostravský vlk si také bude muset nějakou dobu
lízat šrámy. „Poprvé jsme si mohli s kluky zažít hraní off-line –
naživo, mimo pohodlí domova. Bylo to super. Získali jsme z toho nové
zkušenosti a máme na čem stavět,“ dělí se o své pocity a zážitky
z e-derby David “Kak1“ Kowal, student 3. ročníku Podnikové
ekonomiky a managementu na Obchodně podnikatelské fakultě Slezské univerzity, a
dodává „určitě bychom uvítali častější utkání proti dalším týmům a o to více si
užijeme to prostředí, které je jiné než hraní doma.“
Kladné hodnocení soutěžního dne i výkonu našich
studentů si vysloužili také od svých soupeřů z VŠB. „Se Slezskou
univerzitou jsme hráli v ESA už minulou sezónu. Od té doby se hodně
zlepšili, ale rozhodně ještě nejsou tak sehraní, jak by mohli být. Přesto
předvedli kvalitní výkon,“ hodnotí esportovní tým SU Lukáš “KaSheK“ Majoros,
který patřil k nejvýraznějším hráčům VŠB. „Za VŠB WOLVES chci říct,
že tato utkání naživo jsou úžasná. O to víc, že se jako studenti podíváme do
dalších měst v Česku, zahrajeme společně turnaj a pak můžeme spolu trávit
čas a seznámit se. V budoucnu se rádi podíváme k vám do Opavy,
případně do Karviné,“ dodává jeho spoluhráč a nejlepší střelec utkání
v CS:GO Jakub “D3ADSHOT“ Velička.
Záznam celého derby naleznete na těchto odkazech:
FIFA 22 zde
LOL a CS:GO zde
Odkaz na fotogalerii