Slezskou univerzitu
reprezentovali rektor doc. Mgr. Tomáš Gongol, Ph.D., prorektorka doc. PhDr.
Michaela Weiss, Ph.D. (WP3), děkan doc. RNDr. Ing. Roman Šperka, Ph.D.
(Steering Committee), a proděkani Ing. Tomáš Pražák, Ph.D. (WP2) a RNDr. Tomáš
Gráf, Ph.D. (WP4). Jednotlivé pracovní balíčky (Work Packages) dále zastupovali
prof. Ing. Daniel Stavárek, Ph.D. (Steering Committee a WP5), Ing. Petra Daníšková
(WP6), Ing. Petra Chmielová, Ph.D. (WP7), Mgr. Barbora Hamplová (WP8, STARS EU
Communication), Mgr. Anna Novák Šefraná (WP1, STARS EU Office) a studentky Bc.
Eliška Kokešová a Bc. Kristína Novotná (Student Board). Významnou účastnicí
konference byla také Mgr. Adéla Hradilová z Moravskoslezského inovačního centra
(MSIC).
„Z letošní
konference STARS EU si odvážím dva základní poznatky. Prvním je, že řešení
projektu Evropské univerzity jde dobrým směrem. Všechny pracovní skupiny plní
dílčí milníky a průběžně doručují plánované výstupy. Jsem velmi rád, že
zástupci Slezské univerzity patří k těm nejaktivnějším a nejspolehlivějším.
Druhý poznatek je zároveň naším závazkem. Aliance STARS EU poskytuje obrovský
potenciál pro spolupráci s partnerskými univerzitami. Musíme se snažit tyto
možnosti ještě více představovat u nás doma na Slezské univerzitě. Díky
partnerství mohou vzniknout mimořádně kvalitní výstupy ve výukové, vědecké i
projektové činnosti, na které bychom sami nedosáhli.“
— prof. Ing. Daniel Stavárek, Ph.D.
Během konference proběhla mimo jiné také setkání jednotlivých pracovních balíčků a došlo k pokroku v řešení dílčích úkolů.
WP2 – Future Labs a Living
Labs
Proběhla evaluace prvního
pilotního projektu programu Living Labs. Zúčastněné univerzity analyzovaly
jednotlivé části jeho struktury a poskytly zpětnou vazbu ohledně jeho
funkčnosti a využitelnosti na svých institucích. Diskutovalo se také o
tematickém rozdělení, kterým budou jednotlivé univerzity do projektu přispívat.
Stanoven byl i časový rámec implementace, s jehož první realizací začala
Bragança Polytechnic University.
Významným výstupem bylo také
představení programu Future Lab, který se uskutečnil na Cracow University of
Technology. Patnáct studentů zde pracovalo na výzvě města Zakliczyn, s cílem
navrhnout konkrétní strategie pro jeho rozvoj. V další fázi budou studenti
pokračovat v práci online a své návrhy osobně představí starostovi města. Další
ročník Future Lab se uskuteční na Marie and Louis Pasteur University ve
Francii.
WP3 – Inovativní vzdělávací
cesty a sdílené kurzy
Jedním z hlavních výstupů v rámci
WP3 bylo zpřístupnění konkrétních výsledků a dobré praxe z partnerských
univerzit koncovým uživatelům, a to učitelům a studentům. Diskuse se
soustředila na zvyšování atraktivity sdílených kurzů a tvorbu funkčních
mechanismů pro flexibilní formy vzdělávání, jako jsou například mikrocertifikáty.
Zároveň byla zdůrazněna potřeba vytvoření jednotné, intuitivní a uživatelsky
přívětivé platformy, která by vyučujícím usnadnila práci a posílila jejich
pedagogickou podporu.
WP4 – Transfer technologií
Cracow University of Technology
představila návrh metodiky a sdílela své bohaté zkušenosti s budováním Centra
pro transfer technologií. S několika desítkami patentových přihlášek ročně
patří k lídrům v oblasti inovací, což je pro partnery, kteří podobná centra
teprve vytvářejí, cenným zdrojem inspirace.
WP7 – Společenská odpovědnost
a udržitelnost. Byly představeny dvě klíčové aktivity:
Role stakeholderů v alianci STARS EU
„Roli stakeholderů
v rámci aliance STARS EU vnímám jako dvojí. Celá aliance pro nás má smysl v
tom, že přináší inspiraci z toho, co se v oblasti rozvoje inovačních ekosystémů
děje v dalších evropských zemích. Tím, že patříme mezi méně rozvinuté regiony,
nám praxe typu Living Labs chybí, a proto velmi vítáme možnost spolupráce a
sdílení zkušeností, a to například s kolegy z Portugalska, kteří nám mohou
poradit, jak přesně v tomto tématu fungovat a pracovat.
— Mgr. Adéla Hradilová,
členka představenstva Moravskoslezského inovačního centra MSIC
Jak stakeholderům pomáhá STARS EU měnit vzdělávání
Naši roli vnímám
jako prostředníka mezi univerzitami a byznysovým sektorem, kdy můžeme přenášet
požadavky firem na univerzity, zejména v oblasti očekávaných kompetencí a
dovedností absolventů, a to schopnosti být agilní, přijímat rizika, rozhodovat
se a nést odpovědnost za svá rozhodnutí. Tímto způsobem můžeme napomoci
transformaci myšlení lidí, což univerzity již úspěšně a aktivně konají.“
— Mgr. Adéla
Hradilová, členka představenstva Moravskoslezského inovačního centra MSIC