Univerzitní matematická pohotovost pomůže s úkolem i s pochopením krásy královny věd

  • Martin Kůs
  • 12.03.2019
Nevíte si rady s úkolem z matematiky a rodiče už z toho nejsou vůbec? Stojíte před matematickým rébusem a přemýšlíte, kudy do něho? Tak právě pro vás máme skvělou pomoc. Máme pro vás místo, kde se můžete zeptat na cokoli, co vám v matematice dělá starost.

Autoři: Karolína Lančová - studentská redakce Slezské univerzity v Opavě a Martin Kůs

OPAVA -  Pro žáky a studenty základních a středních škol opavského okresu zřídila Slezská univerzita v Opavě Matematickou pohotovost.

Princip je jednoduchý. Prostě přijdete, zeptáte se a dostanete pomoc. Místem, kde se zájemci dostane individuální a konkrétní pomoci je BrainFitness na Beethovenově ulici v Opavě, které odborně zaštiťuje Matematický ústav Slezské univerzity v Opavě. Od začátku března až do konce školního roku se zde bez obav může každý zastavit prozatím kterékoli úterý či čtvrtek od 14.00 do 18.00 hodin. Prostory BrainFitnessu najde v komlexu, kde na jednom konci působí Jazz café club Evžen a na druhém je pak matematická pohotovost. Jen se do ní vchází zezadu, směrem od parku.

Individuální konzultace a rady zde příchozímu poskytnou studenti matematiky, označení odznakem Matematické pohotovosti. Jejich služba bude pro všechny příchozí zdarma.

Na matematické pohotovosti budou „ordinovat“ například Ružena Hradská (vlevo), studentka bakalářského studijního programu nebo Zuzana Roth, posluchačka doktorského studia


Duchovní otec projektu David Slosarczyk z Matematického ústavu Slezské univerzity v Opavě k tomu říká: „Matematika umí být i hravou, zábavnou, vzrušující, inspirující a motivující společnicí a přítelkyní. Je škoda ji takovou nepoznat pro pár zbytečných špatných známek, kterým by se dalo včasnou pomocí předejít. A právě toto chceme naší Matematickou pohotovostí dokázat.“

Důvod, který vedl ke vzniku matematické pohotovosti, asi není třeba šířeji vysvětlovat. Matematika je v současném školství v popředí témat. Skloňuje se zejména v souvislosti s povinnými testy, úrovní přijímacích zkoušek na střední školy, povinnou maturitou. Současně je tato “královna věd“ pro mnoho žáků strašákem. Její obliba strmě klesá se vzrůstajícím školním věkem dětí. Ještě v páté třídě baví nejvíce právě matematika více než třetinu dětí. V deváté třídě ji jako nejoblíbenější předmět označuje již pouhých 7% žáků (zdroj: Tutor). Na středních školách pak už matematika drží pozici nejméně úspěšného předmětu v maturitních testech; u loňských maturit z ní propadlo 22,3% studentů (zdroj: Cermat). Jinými slovy, matematika a způsob její výuky na některých školách vedou k tomu, že žáci o ní nemají zájem, berou ji jako nutné zlo a matematické obory rozhodně nepatří mezi ty, se kterými by chtěli spojit se svojí profesní kariérou.

Ke změnám obliby a postojů k matematice očividně dochází rovněž v souvislosti se vzrůstající náročností učiva, přičemž u matematiky platí, že pochopení jedné látky je základní podmínkou pro porozumění následujícímu učivu.

V praxi to znamená, že žáci nosí z matematiky špatné známky, maturita je pro ně noční můrou a své vysokoškolské studium pak vybírají také podle toho, zda je či není matematika jeho součástí. Většina rodičů zná nárazovou situaci, kdy dítě ve škole látku při výkladu úplně nepochopí, nebo si neumí poradit s domácím úkolem. Právě zde chce být Matematická pohotovost kompetentním kamarádem, který pomůže s akutním problémem. Neměla by ale suplovat výuku ve škole, její ambice jsou v rovině prevence a poradenství.

Pro lepší informovanost veřejnosti bude v blízké budoucnosti spuštěn web, kde zájemce o matematickou pohotovost najde veškeré potřebné informace, mimo jiného také otevírací dobu a objednávkový formulář určený pedagogům základních a středních škol. Jejich prostřednictvím bude možné zajistit pro žáka přednášky či si jen domluvit zajímavou hodinu matematiky. Učitelé mohou pro své žáky objednávat výuku v několika tematických oblastech. Na webu najdou ke každé příslušnou anotaci a také informaci o předpokladech, které by měli žáci mít, aby pochopili dané téma.

Projekt matematické pohotovosti osobně podpořil i rektor Slezské univerzity v Opavě doc. Pavel Tuleja, který tuto aktivitu navíc označil za „krok správným směrem“ v rámci tzv. třetí role univerzity, kterou je vedle vzdělávání a výzkumu i služba společnosti. Pokud se tato služba osvědčí a bude o ni zájem, bude Slezská univerzita uvažovat o rozšíření „ordinačních hodin“ pohotovosti či i její rozšíření na další oblasti.

Mezi matematiky ale nemusí nutně vést jen cesta za pomocí. Prostor BrainFitness, kde matematická pohotovost sídlí, je určen každému, kdo si najde čas a chuť trochu si potrápit a procvičit nejen mozek. Jsou zde hlavolamy jednodušší i těžší, “hejblata” procvičující jemnou motoriku či představivost, strategické a logické hry. K dispozici jsou převážně dřevěné hlavolamy a stolní hry pro jednoho i více hráčů, ale také různé hádanky a rébusy.  BrainFitness na začátku tohoto roku poskytlo prostory také dalším dvěma sdružením, a to šachovému kroužku OREL a Klubu deskových her Pajdulák. Dále jsou zde pořádány nepravidelně přednášky pro širokou veřejnost.

Matematická pohotovost.


Chvilku čekání mohou příchozí využít třeba ke hrám s hlavolamy nebo jiným testům sama sebe.