Studijní obor Speciální pedagogika – prezenční/kombinovaná forma studia

Charakteristika studijního programu
Studijní program reflektuje aktuální trendy společnosti v oblasti podpory rovných příležitostí pro osoby s postižením a znevýhodněním v oblasti fyzické, psychické a sociální. Je v souladu se současným stavem vědeckého poznání podstaty a zákonitostí edukace s jasnou deklarací interdisciplinarity vědního oboru. Respektuje procesy v oblastech inkluzivního vzdělávání, školské i sociální diverzity, heterogenity, rovnosti a spravedlnosti, kterým je věnována v institucionalizovaných podmínkách zvýšená pozornost. Studium je zaměřeno na vytváření oborových, pedagogických, psychologických, komunikačních a dalších profesně a osobnostně kultivačních kompetencí, potřebných pro uznání příslušné kvalifikace. Očekávané výstupy jsou zároveň základem k navazujícímu magisterskému studiu speciální pedagogiky.
Bakalářský studijní program Speciální pedagogika připravuje odborníky k aplikaci kontaktních vzdělávacích a aktivizačních činností zaměřených na osoby s postižením a znevýhodněním v oblasti fyzické, psychické a sociální s důrazem na prevenci sekundárních důsledků postižení. V oblasti intervence je kladen důraz na speciálně pedagogickou diagnostiku a poradenství. V rámci studia si studenti osvojí schopnost řešit speciálně pedagogické jevy a procesy praktickou aplikací teoretických znalostí speciálně pedagogických konceptů a metod. Studenti získají způsobilosti samostatně nabývat další odborné znalosti a dovednosti nejen v rámci samostudia teoretických poznatků oboru, ale také průběžnou evaluací/autoevaluací praktických zkušeností.
Pro kvalitní přípravu studentů jsou využity zahraniční studijní pobyty a spolupráce s partnerskými školami (Partnerské univerzity v rámci programu Erasmus+).


PROFIL ABSOLVENTA STUDIJNÍHO OBORU
Absolventi studijního programu Speciální pedagogika mohou najít široké uplatnění jako asistenti pedagoga v základních školách, v základních školách speciálních, v přípravných třídách, jako speciální pedagogové v mateřských školách, logopedičtí asistenti (podmíněno výběrem specializace logopedie a surdopedie), dále jako vychovatelé ve speciálních školách a školských zařízeních pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, jako osobní asistenti v zařízeních sociálních služeb a pedagogové volného času v zájmovém vzdělávání.


CÍLE STUDIA
Cíle studia bakalářského studijního programu Speciální pedagogika jsou vymezeny výstupními znalostmi, dovednostmi a způsobilostmi. Studenti získají základní znalosti z vědních oborů souvisejících s aktuálními paradigmaty speciální pedagogiky. Osvojí si poznatky o biologických, psychických a sociálních determinantech vývoje a formování člověka v širším kontextu. Rozšíří si kompetence o dovednosti reflektovat speciální potřeby osob s postižením a znevýhodněním v oblasti fyzické, psychické a sociální a prakticky aplikovat komunikační strategie, podílet se na plánování intervenčních programů a realizaci modifikovaných metod a forem práce při vzdělávacích a aktivizačních činnostech. Získají způsobilosti konstruktivně spolupracovat při řešení speciálně pedagogických situací s dalšími odborníky a cíleně využívat reflexe zkušeností z vlastní pedagogické praxe jako nástroje profesního učení.
Veškeré informace týkající se přijímacího řízení najdete na stránkách zde.


PRAXE
Povinné předměty odborné praxe prolínají všemi ročníky bakalářského studia. Důraz je kladen na postupné zvyšování nároků na studenty při praktických činnostech v úzké vazbě na profil absolventa. Odborná praxe je organizována jako náslechová, průběžná a souvislá. Do prvního ročníku je zařazena náslechová odborná praxe I, jejímž cílem je ověření teoretických znalostí pozorováním edukačních procesů a srovnáváním s edukačními konstrukty v kontextu proměnných, ovlivňujících socializaci člověka s postižením u všech věkových skupin. Ve druhém ročníku proběhne průběžná odborná praxe II, III s cílem osvojit si základní odborné znalosti, podporující porozumění vzájemným vztahům biologické, psychické a sociální determinace při formování osobnosti člověka s postižením. Ve třetím ročníku si v předmětu souvislé odborné praxe IV studenti získají dovednosti aplikovat odborné znalosti zejména při modifikaci podmínek edukační reality v kontextu komplexního rozvoje osob s postižením a realizovat vzdělávací a aktivizační programy s uplatněním speciálně pedagogických metod.