Popis COST
COST (
Evropská spolupráce ve vědě a technologii) je organizace financující výzkumné a inovační sítě financovaná Evropskou komisí. Její akce pomáhají propojit výzkumné iniciativy v celé Evropě i mimo ni a umožňují výzkumným pracovníkům a inovátorům rozvíjet své myšlenky v jakékoli oblasti vědy a techniky sdílením se svými kolegy. Akce COST jsou výzkumné sítě s dobou trvání čtyři roky, které podporují výzkum, inovace a kariéru členů jednotlivých mezinárodních týmů.
Detaily projektu
Číslo akce: CA23120
Název akce: Religious Identity, Bullying and Wellbeing at School: A Transnational Collaboration (ORBIT) – Náboženská identita, šikana a wellbeing ve školách: Nadnárodní spolupráce (ORBIT)
Memorandum o spolupráci - 033/24
Datum schválení - 17/05/2024
Zahájení akce- 14/10/2024
Konec akce - 13/10/2028
Popis projektu
Tato akce COST se zabývá korelací mezi náboženskou identitou, šikanou a životní pohodou (wellbeing) a důsledky pro studenty, školní komunity a evropské společnosti. Poskytuje výzkumným pracovníkům, tvůrcům politik a pedagogům možnost zvážit vztah mezi náboženskou identitou, blahobytem a inkluzí. Hlavním záměrem a cílem akce je podpořit spolupráci mezi zúčastněnými stranami s cílem rozvíjet a zlepšovat vědecká opatření a návody, budovat kapacity v těchto problematických oblastech a pracovat komplexně na zajištění inkluze, snížení šikany a zvýšení bezpečnosti a pohody studentů všech náboženských identit, což napomůže sociální stabilitě jednotlivce i společnosti.
Pracovní skupina 2 - Náboženská šikana a diverzita ve školách: Politiky a praxe
Cíle: (1) Zjistit na národní a místní úrovni mezi partnerskými státy, jaká náboženství jsou praktikována a jaké (potenciální) náboženské napětí a konflikty v dané zemi existují (2) Prozkoumat výskyt šikany na základě náboženství ve školách (3) Prozkoumat politiky a postupy škol pro řešení rozmanitosti a integrace, se zvláštním zaměřením na náboženství a náboženský étos; Úkoly: (i) shromáždit důkazy o přítomnosti různých náboženských komunit v partnerských zemích a o významných problémech, které z toho vyplývají (ii) shromáždit a posoudit důkazy o osvědčených postupech, jak se školy vyrovnávají s náboženskou rozmanitostí; (iii) shromáždit důkazy o výskytu šikany na základě náboženství ve školách; (iv) shromáždit současné intervence/nástroje pro řešení šikany na základě náboženství ve školách.
Pracovní skupina 5 – Sociální média, AI a Metaverse
Cíle: (1) Identifikovat vztahy mezi používáním sociálních médií, umělé inteligence a metaverza a celkovou pohodou žáků v různých evropských regionech s odlišnou kulturou (2) Prozkoumat způsoby, jakými mohou tyto technologie zhoršovat nebo zmírňovat případy šikany ve školním prostředí, zejména v kontextu náboženské identity (3) Navrhnout proveditelné, promyšlené a účinné strategie využití těchto technologií pro podporu tolerance, inkluzivity a pohody ve školách. Úkoly: (i) prozkoumat souvislost mezi používáním technologií, náboženstvím a pohodou ve škole, a to prostřednictvím přehledu literatury a shromáždění nových údajů; (ii) šířit zjištění na příslušných vědeckých akcích a platformách; (iii) vypracovat návrh dokumentu s doporučeními pro tvůrce politik.
Tým Czechia
doc. RNDr. Ing. Roman Šperka, Ph.D. - vedoucí výzkumného týmu (člen řídícího výboru akce, pracovní skupina 5).
Ing. Radka Bauerová, Ph.D. - zástupkyně vedoucího výzkumného týmu (metodika výzkumu, pracovní skupina 5).
doc. Ing. Jarmila Duháček Šebestová, Ph.D. - členka týmu (metodika výzkumu, zpracování dat, pracovní skupina 2).
Ing. Veronika Kopřivová, Ph.D. - členka týmu (metodika výzkumu, zpracování dat).
Ing. Pavel Adámek, Ph.D. - člen týmu (zpracování dat).
Ing. Michal Halaška, Ph.D. - členka týmu (zpracování dat).
Ing. Helena Marková, Ph.D. - člen týmu (zpracování dat).
Publikace
Budou doplněny.