Silným motivačním prvkem jsou podle účastníků především
osobní příklady zaměstnanců i studentů, kteří se dobrovolnictví věnují ve svém
volném čase. Vznikl proto návrh vytvořit interní databázi dobrovolníků z řad
zaměstnanců SU. Ta by sloužila jako inspirační prostor, zdroj kontaktů a
ambasadorů, kteří mohou své zkušenosti sdílet se studenty. Ukazuje se, že
osobní příběhy a přímé rozhovory působí na studenty nejvíce a motivují je k
vyzkoušení dobrovolnické činnosti vlastními silami.
Dalším krokem na cestě k promyšlené podpoře dobrovolnictví
by měl být audit předmětů, které se zaměřují na občanskou společnost, neziskový
sektor, udržitelnost, aktivní občanství či dobrovolnictví. Na jeho základě by
bylo možné vytvořit rámec smysluplného občanského vzdělávání a identifikovat
příležitosti, kde lze témata dále rozvíjet.
Přítomní se shodli v doporučení, aby univerzita vnímala
dobrovolnictví v celé jeho šíři. Nejen v oblasti sociální nebo zdravotnictví,
ale také v kultuře, sportu, práci se zvířaty či v environmentálních tématech.
Dobrovolnictví bylo představeno i jako důležitý prvek duševní hygieny – forma
sebepéče, prevence psychických potíží a příležitost k navázání smysluplných
sociálních vazeb.
Ambiciózním a pozitivně přijatým návrhem je uspořádání
celouniverzitního dne dobrovolnictví v rámci Týdnu dobrovolnictví ve
spolupráci s vybranými organizacemi. Studenti i zaměstnanci by se v rámci
jednoho dne zapojili do dobrovolnických aktivit namísto běžné výuky. Akce by
mohla posílit sounáležitost v rámci fakult a součástí, fungovat jako
teambuilding a ve své pilotní fázi by se mohla otestovat na vybraných oborech s
podporou aktivních ambasadorů.
Jako další rozvojový směr zazněl i návrh posílení vazeb se
středními školami a hledání cest, jak studenty motivovat k dobrovolnictví ještě
před vstupem na univerzitu.
Diskuse ukázala, že zájem o rozvoj institucionální podpory
dobrovolnictví je velký. První návrhy směřují k posílení sounáležitosti,
sdílení dobré praxe, rozšiřování možností občanského vzdělávání a vytváření
příležitostí pro aktivní zapojení všech členů akademické obce.