Rozhovor s Petrem Jančárkem
vedla: Karin Martínková
1. V úvodu tohoto článku píši, že
Váš nový dokument zobrazuje více než jeden válečný konflikt, že je více než o
profesi válečného reportéra. Po zhlédnutí filmu se mi ale zdá, že úplně nejvíc
je o každém samotném reportérovi jako člověku; mnozí z nich by se vlastně
označili jen jako reportér, bez toho adjektiva „válečný“. Vnímáte to také tak a
bylo to záměrem dokumentu?
2. Je lehčí nebo těžší zpovídat
lidi, jejichž povoláním je novinařina?
3. V úvodu dokumentu zazní představení „řemesla“ válečného reportéra ústy jejich protagonistů. Který názor či motivace ve vás nejvíce rezonovaly?
5. Diváci ve filmu mimo jiné také uslyší, že každý reportér musí velice citlivě zvažovat, jaká fakta či záběry, které někdo může označit jako brutální, ještě v reportáži uvést a která jsou již za hranou. Balancuje přitom s posláním představit konflikt v jeho skutečné, syrové podobě a přinést tak hodnověrné svědectví, s etikou a balastem laciné senzace, kdy pomyslným jazýčkem na vahách je právě jen jeho úsudek a cit. To je nesmírně těžká a odpovědná disciplína a reportéři ji také tak vnímají. Dokument přitom obsahuje hned několik emotivně vypjatých záběrů, které rozhodně mají potenciál s člověkem otřást. Jaké bylo rozhodování, co v dokumentu ještě uvést a co už ne, bylo to těžké, nebo měl jste v tomto jasno?
Míra otevřenosti, krutosti nebo dokonce brutality, s níž je možné či vhodné popisovat zlo a neštěstí, je určitě velkou otázkou. Sami respondenti na ni ve filmu odpovídají, rozhodně je potřeba si při střihu, výběru z natočeného materiálu uvědomovat určení těch konkrétních záběrů, čas, ve kterém budou daný snímek či reportáž vysílány. Ale točit je podle mého potřeba všechno, protože to, co pak skutečně použijete, vždycky uvážíte líp s časovým odstupem a chladnou hlavou. Obzvlášť v situacích, kdy je třeba popsat a zprostředkovat tak velkou šílenost, jakou je současná agrese Ruska vůči Ukrajině.
6. Miroslav Karas (bývalý válečný reportér a nyní ředitel ČT Ostrava) ve filmu mimo jiné zmiňuje možná únavu, možná zklamání nad tím, že jsme si jako společnost zvykli na svědectví o násilí, na „hromady obětí“ a že to s námi „nic neudělalo“. Samotný závěr filmu potom přináší nejen svou strohostí šokující statistiku obětí z řad reportérů – a to jen za uplynulý rok. Vnímáte odtažitost naší společnosti k válečným konfliktům obdobně, a je tedy Váš dokument pokusem o změnu daného stavu?
Děkuji za zajímavý rozhovor!
VÁLEČNÍ REPORTÉŘI
premiéra 21. února 2023 ve 21:40 na ČT2, v programu České televize: https://www.ceskatelevize.cz/porady/14918133639-valecni-reporteri/
Námět: Josef Albrecht, Marcel Nevín
Scénář a režie: Petr Jančárek (Pedagog
Slezské univerzity, český scenárista a režisér, na řadě
dokumentárních projektů se podílí i jako kameraman a fotograf. Nositel
novinářské Ceny Ferdinanda Peroutky).
Kamera: Evžen Janoušek
Střih: Jaromír Vašek (Pedagog Slezské
univerzity. V titulcích pořadů České televize se jeho jméno objevuje od roku
1991. Ke spolupráci na svých pořadech jej vyhledávají tvůrci velkých
solitérních dokumentů, dokumentárních i publicistických cyklů
i režiséři hudebních pořadů, záznamů divadelních inscenací, koncertů,
televizní hrané tvorby i zábavy.)
Barevné korekce: Tomáš Táborský (Student
2. ročníku nav. Mgr. studijního programu Multimediální techniky Fyzikálního ústavu Slezské univerzity v Opavě)
Kreativní producentka: Lenka Poláková
Respondenti filmu: Petra PROCHÁZKOVÁ, reportérka, Deník N; Václav
ČERNOHORSKÝ, zpravodaj České televize v Turecku; Martin
DORAZÍN, reportér, Český rozhlas; Miroslav KARAS, reportér České
televize, ředitel TS Ostrava; Jan MOLÁČEK, reportér, Deník
N; Jarmila ŠTUKOVÁ, fotografka; Stanislav KRUPAŘ,
fotograf; Tereza ENGELOVÁ, reportérka na volné noze; Pavel
NĚMEČEK, kameraman České televize; Michal KUBAL, vedoucí
zahraniční redakce RZ České televize; Jaromír ŠTĚTINA, válečný
reportér; Josef PAZDERKA, reportér Aktuálně.cz, šéfredaktor ČRo plus; Tomáš
ŠTĚRBA, kameraman České televize
Interview s Petrem Jančárkem o dokumentu Váleční reportéři v pořadu ČT Dobré ráno