Autor: Karin Martínková
Foto: Lenka Přečková
K nápadu vybudovat v Americe udržitelný projekt
neziskové televize, která bude propagovat pouze jednu malou republiku
v srdci Evropy, musíte mít buď obrovskou odvahu, nebo být tak trochu
„blázen“. Výhodou je pochopitelně kombinace obojího, což ve zkratce majitel
této televize v tom dobrém slova smyslu je, a to i když mu v tom
napomáhá nemalá odborná erudice a zkušenosti. S takovými lidmi je velmi
příjemné se nejen potkat, obohacují svět už jen tím, že zkrátka jsou. Když se
dozvíte, že John při své cestě do Evropy neváhal udělat si malou odbočku
z Vídně do Karviné, aby se osobně setkal s lidmi z fakulty,
ocenil jejich vedení studentů a k ukončenému projektu poděkoval jednomu
z nich, pochopíte, jak takový projekt může fungovat a být dlouhodobě
úspěšný. Jenže – i úspěšný produkt potřebuje dobrý marketing! A právě tady do
děje vstupují student a vedoucí jeho bakalářské práce.
Student se jmenuje Adam Kuchař, právě dokončuje studium oboru Podniková ekonomika a management – Marketing a obchod. Pro CATV navrhoval provedení reklamních PPC kampaní v systému Google Ads pro Vyhledávací síť Google. Nastavování a optimalizaci této reklamní kampaně se věnoval cca 18 měsíců, kdy se za tuto dobu zvýšila sledovanost této televize o cca 50 %! Vysílání o České republice tak na 19. kanále aktuálně sleduje již cca 2, 5 milionu fanoušků v 60 městech USA.
Jak se Adam vůbec k tomuto projektu dostal, popisuje
vedoucí jeho práce Ing. Martin Klepek, Ph.D., odborný asistent Katedry
podnikové ekonomiky a managementu a garant studijního programu Digitální
business:
„Zadání této bakalářské práce jsme
s Johnem ladili v několika kolech. Nakonec se povedlo postavit téma, jehož cíle
byly dostatečně ambiciózní, ale zároveň zvládnutelné pro studenta v bakalářském
programu. Na Adamovi pak bylo řadu věcí dostudovat, jelikož se jedná o
specifickou část online reklamy, a díky formátu spolupráce rovnou vyzkoušet v
praxi.“
Adam k tomu přidává svou zkušenost: „Zpočátku jsem měl k dispozici pouze teoretické základy učiva,
nevěděl jsem pořádně, co jsou to online a PPC kampaně. Proniknout do jejich
tajů pro mne bylo neuvěřitelnou zkušeností, kdy mne daná problematika natolik
chytila, že jsem se rozhodl věnovat se jí ve svém profesionálním životě.“
Zní to jako pohádka s dobrým koncem, ale ono tak tomu skutečně je. Adam své získané zkušenosti využil beze zbytku, kdy s dalším absolventem Obchodně podnikatelské fakulty v Karviné založili reklamní agenturu Adsvantage, která je situována lokálně, operuje však globálně v rámci EU i USA. Mladá agentura se zaměřuje na správu PPC reklamních systémů Google Ads, Sklik, Heureka, Zboží, Favi, Glami a Biano, mezi jejich klienty patří čím dál více velkých zahraničních firem – např. Honkee působící momentálně v 10 evropských zemích, VocalBooth, která má kořeny v USA a momentálně rozšiřuje svou působnost na celou západní Evropu nebo Stada Arzneimittel AG, což je jedna z největších světových farmaceutických firem z Německa, a další.
Příběh uzavírá opět Martin Klepek slovy: „Vzhledem k tomu,
že Adam se na počátku spolupráce teprve rozhodoval, jakým směrem se bude
profesně ubírat, byla to skvělá příležitost ověřit si, zda bude digitální
reklama něco, čím by se mohl v budoucnosti živit. To se nakonec ukázalo jako
správná volba. U závěrečných prací je běžné takové zapojení, jelikož se snažíme
témata párovat s konkrétní firmou, ale tady se povedla opravdu raritní situace,
kdy český student z Karviné nastavoval kampaně pro zákazníky na Floridě.“
Kdo nevěří, ať tam běží. Nebo se alespoň podívá na Adamovu bakalářskou práci, webové stránky Adamovy reklamní agentury nebo web Czech-American TV.