Celá akce byla zahájena již v odpoledních hodinách příjezdem hlavních hostů a režisérů filmů. Nechyběla chůze po červeném koberci, nezbytné focení a rozhovory. Moderování akce se s radostí ujal zkušený Jiří Siostrzonek, který s humorem sobě vlastním přivedl nejednoho hosta do nemalých rozpaků. Zdatnou spolumoderátorkou mu byla studentka oboru Kulturní dramaturgie Kateřina Szopová, která svou moderátorskou roli pojala zcela odlišným způsobem a nejednou tak svému kolegovi Jirkovi nahrála na humoristický smeč. Atmosféra celého dlouhého podvečera a večera se tak nesla ve velmi milém a uvolněném duchu.
Většina diváků do kinosálu Slezské univerzity na Hauerově dorazila především proto, aby shlédla šest dokumentárních snímků a dozvěděla se, který z těchto snímků nakonec obdrží hlavní cenu ředitele Fyzikálního ústavu.
První snímek na programu byl hraný dokument Baron Kraus v režii Matouše Kotěry. Životopisný snímek o zapomenutém českém géniovi — astronomovi a popularizátorovi astronomie, mecenáši umění, průkopníkovi letectví, tenistovi, sportovci, šachistovi či hudebníkovi. Ne, snímek nepojednává o životě Járy Cimrmana, ale o skutečné postavě české historie, baronu Arturu Krausovi.
Druhý snímek Povětrno nás přenesl do nedaleké obce Hlavnice u Opavy, kde se nachází dřevěný mlýn, jehož osud byl velmi nevyzpytatelný. Režisérka dokumentu Aneta Želazková se zaměřila na osud vlastníků tohoto mlýna a pokusila se rozkrýt jejich osobní příběhy, které pojí slovo křivda.
Po přestávce, kdy se mohli diváci občerstvit třeba chlebem se škvarky, dobrým pivem a vínem, nebo třeba domácí bábovkou, pokračoval filmový večer snímkem opět zcela odlišného tématu.
Režisérka filmu Fantastická terapie Anna Rotreklová je školní psycholog a témata kolem lidské psychiky ji zajímají natolik, že se ve svém filmu zaměřila na zcela mladý psychoterapeutický obor používající k léčbě vybraných pacientů psychedelické látky, tzv. psychedeliky asistovaná psychoterapie. Za pár let bude tato forma terapie nejspíš pevně zakotvena mezi zavedenými léčebnými postupy a už nyní ji hradí některé zdravotní pojišťovny. Film Fantastická terapie je bezesporu snímek, který rozvíří nejednu plamennou diskuzi.
Neoficiálního ocenění a poděkování se dostalo jednomu z letošních absolventů Janu Bartošovi. Tento skromný student se díky studiu na Multimediálních technikách vyprofiloval ve střihače s nadějnou uměleckou budoucností. Letos stříhal 3 absolventské filmy (Baron Kraus, Zloděj spánku a Zázračné tóny) a na dalších se podílel jako pomocník a konzultant. Pedagogové oboru se tedy rozhodli poděkovat a ocenit píli a nezištný přístup Honzy, a kromě plyšového medvídka (jako předzvěst toho filmového berlínského) se rozhodli mu darovat finanční odměnu ve výši 10.000 Kč.
Večer pak pokračoval pod taktovkou obou moderátorů s humorem a s vtipnými rozhovory k další projekci na programu.
Klasický dokument Spor československo-polský režiséra Lukáše Rybky se zabývá stále aktuálním a nedořešeným historickým sporem, který započal již v roce 1919. Po 2. světové válce se zdálo, že je spor o pohraničí definitivně vyřešen. Situace se ale změnila v 70. letech 20. století a trvá do dnešních dnů, kdy se stále vyjednává o úpravě česko-polských hranic i po roce 2022.
Po druhé přestávce na diváky čekaly poslední dva dokumenty. Nutno ocenit vytrvalost většiny návštěvníků. Zdrželi se celý večer a absolvovali všechny promítané filmy. Někteří přišli jen na předem vytipované snímky, nicméně sál byl po celý večer z větší části zaplněn a diváci spoluvytvářeli příjemnou atmosféru slavnostního večera.
Dokument Zloděj spánku režisérky Terezy Štěpánkové se zabývá problematikou světelného znečištění a působení světla na spánek. Filmem nás provází dva hlavní odborníci, chronobioložka, přispívající hlavně znalostmi o spánku a působení světla na spánek, a „světlař“, který nás seznamuje se špatným a správným svícením v našich běžných životech.
Závěrečným filmem večera Konstruktér byl druhý z hraných dokumentů, které jsme mohli vidět. Snímek je zajímavý mimo jiné tím, že jej režisér Miroslav Medal natočil o svém zesnulém dědečkovi Miroslavu Medalovi — konstruktérovi, který jako chlapec vyrůstal v prostředí romantické přírody Brd, v jednom z tamních mlýnů, kde byl zároveň odmalička obklopen technikou, což ho velmi zásadně formovalo a ovlivnilo v jeho dalším životě.
Po shlédnutí všech premiérových snímků přišlo na řadu očekáváné vyhlášení Ceny ředitele Fyzikálního ústavu 2022 v kategorii Nejlepší umělecké dílo.
Ocenění autoři převzali diplomy a symbolické šeky z rukou pana ředitele Fyzikálního ústavu prof. RNDr. Zdeňka Stuchlíka, CSc., který byl vyhlašovatelem soutěže a při udělování cen dal na doporučení 5-ti členné komise a řídil se jejich výsledky hlasování.
Velké poděkování za podporu při organizování akce patří Slezské univerzitě v Opavě a Fyzikálnímu ústavu v Opavě, pedagogům a studentům oboru Multimediální techniky a také panu Petrovi Rotreklovi, který zařadil tento slavnostní filmový večer do programu 65. ročníku festivalu Bezručova Opava.
Zpracovala: Ivana Martáková
Dramaturgyně a produkční akce
T: 777 984 004
ivana.martakova@physics.slu.cz