„Pilotní program JA StartUp jsme na českých vysokých školách zahájili teprve na podzim 2022. A byla to skvělá premiéra – tehdejší vítězka bodovala s firmou Cartoon Yooself na kreslené portréty ve stylu animáků i na mezinárodní scéně. V programu studenti založí a vedou firmu se vším všudy, ale stále je možné to brát jen tak ‚na zkoušku‘. Od září do ledna zažijí opravdové reálie podnikání a po konci programu studentské společnosti zanikají. Vidíme ale, že nemalá část, zhruba 20 procent, v byznysu úspěšně pokračuje,“ uvedl ředitel české kanceláře Junior Achievement (JA Czech) Martin Smrž.
S novým startupem mohou studenti soutěžit ve dvou na sobě nezávislých kategoriích – TopBrand, která odkazuje na nejlepší vizuální identitu firmy, a TopProject, která se zaměřuje na kvalitu podnikatelského plánu. Studenti OPF se se svými projekty v obou kategoriích umístili na druhém místě. V kategorii TopBrand bodovaly Simona Kopřivová a Sára Zapletalová s projektem GemGlow a v kategorii TopProject byl oceněn koncept Tree Escape Jeseníky Karolíny Hanzlové, Daniely Ligáčové a Ondřeje Hýla.
Firma GemGlow se představuje jako inovativní projekt, který spojuje krásu přírody a přírodní kosmetiku do unikátního produktu – ručně vyráběná mýdla s krystaly. Tento koncept oslovuje zákazníky, kteří hledají esteticky zajímavé a ekologicky odpovědné produkty, čímž se stává součástí širšího trendu zaměřeného na přírodní a udržitelné výrobky.
Tree Escape Jeseníky je unikátní koncept glampingu, který spojuje luxusní ubytování s přírodou v srdci Jeseníků. Jeho smyslem je vytvořit útočiště pro lidi, kteří hledají únik z ruchu velkoměsta a chtějí se spojit s přírodou, ale nechtějí se vzdát pohodlí moderního života. Tree Escape nabízí jedinečné ubytování ve stylových dřevěných domcích na stromech, které jsou dokonale zasazeny do lesa respektující okolní přírodu. Stromový dům je navržen tak, aby minimalizoval dopad na okolní přírodu.
Studenti mají v soutěži možnost změřit své síly a zdokonalit se v tvorbě grafického designu loga firmy a produkce reklamního videa produktu své firmy. Hodnotí se grafické zpracování loga včetně krátkého popisu jeho významu a reklamní promovideo produktu. Logo nesmí být stejné jako jakékoli již existující logo ani existujícímu logu podobné, v opačném případě je firma diskvalifikována.
V této kategorii studenti soutěží v oblasti podnikatelského plánování a produkce prototypu produktu. Díky tomu získají povědomí o důležitosti, zpracování a realizaci takzvaného „Lean Canvas“ modelu. Celkové hodnocení sestává z 50 % z hodnocení tohoto modelu (kvality zpracování ve smyslu ekonomické udržitelnosti, jednoduchosti, relevantnosti, srozumitelnosti, nadčasovosti a estetického dojmu) a z 50 % z hodnocení funkčnosti prototypu produktu nebo koncept služby (propracovanost ve smyslu zpracování, udržitelnosti a designu posuzovaná na základě minutového videa, ve kterém je znázorněna funkčnost produktu či princip služby).