Týden mozku: Jak funguje lidská mysl?

  • Lenka Přečková
  • 10.03.2025
Jak funguje lidská mysl? Jak nás ovlivňují média, emoce či marketingové strategie? Přijďte to zjistit na festival Týden mozku, který se uskuteční od 10. do 11. března na Obchodně podnikatelské fakultě v Karviné. Čeká vás série poutavých přednášek, které vám pomohou lépe pochopit, jak mozek ovlivňuje naše rozhodování a vnímání světa kolem nás. Akce je zdarma!

Co se dozvíte?

Zjistíte, jak se bránit manipulaci, rozpoznávat kognitivní zkreslení a jak média formují dětskou psychiku. Budeme zkoumat spojení emocí s racionálním myšlením a odhalíme, jak funguje neuromarketing.

Na co se můžete těšit?

Na inspirativní přednášky odborníků, kteří vám ukážou mozek z různých úhlů pohledu. Připojte se k nám a objevte fascinující svět lidské mysli!

Pondělí 10. března

Trénink paměti – Jak si udržet bystrou mysl v každém věku

Pondělí 10. března, 13.00 - 14.00 hod., Malý sál

Přednášející: Mgr. Dagmar Sohrová

Přednáška se zaměřuje na principy tréninku paměti a ukazuje, že mozek lze posilovat stejně jako svaly. Účastníci se dozvědí, proč je důležité paměť pravidelně trénovat a jaké mýty a fakta se pojí se stárnutím mozku. Zjistí, jak proces zapamatování funguje, proč někdy zapomínáme a co lze udělat pro to, aby si mozek uchoval svou vitalitu. Součástí přednášky je představení osvědčených metod a technik, které pomáhají efektivně procvičovat paměť a usnadňují zapamatování. Posluchači získají praktické tipy, jak drobnými změnami v každodenním životě podpořit svou mentální svěžest a zlepšit soustředění. Přednáška nabídne inspiraci k tomu, jak pracovat se svou pamětí, zvýšit si sebevědomí a najít radost v neustálém objevování nových věcí – bez ohledu na věk.


Úterý 11. března

Mozek na prodej: Neuromarketing, kognitivní zkreslení a rozhodování zákazníků

Úterý 11. března, 15.00 - 16.00 hod., Malý sál

Přednášející: Ing. Radka Bauerová, Ph.D.

Tato přednáška odhaluje, jak marketingoví specialisté ovlivňují chování spotřebitelů nejen krátkodobě, ale i dlouhodobě, s cílem budovat loajalitu ke značce, zvyšovat frekvenci nákupů a přeměňovat neuživatele v aktivní zákazníky. Klíčovou otázkou je, proč lidé kupují to, co kupují – dopověď se skrývá v hlubokých procesech mozku, které zpracovávají podněty z reklam, značek či cenových nabídek. Přednáška se opírá o průlomové studie neuromarketingu včetně experimentu mapujícího, jak se při pohledu na výrobek aktivuje tzv. „systém odměn“ a naopak při zobrazení ceny se spustí aktivita insuly – oblasti spojené s bolestí a negativními emocemi. Kombinací těchto dvou protikladných reakcí mozek vypočítává čistou hodnotu produktu, kterou si vysvětlíme na příkladech. Dále se zaměříme na to, jak jsou spotřebitelé ovlivňováni prostřednictvím kontrastu a relativní hodnoty. Ukážeme si příklady, kdy jemná změna v prezentaci nabídky (např. struktura cenového balíčku) dramaticky mění nákupní rozhodnutí. Rovněž vysvětlíme, jak naše vnímání ovlivňuje design produktů a reklam – od rozostřeného periferního vidění až po účinek lidského obličeje, který upoutá pozornost a zvyšuje atraktivitu nabídky. Cílem přednášky je poskytnout hluboký vhled do neurovědních principů, které leží za nákupním rozhodováním, a vybavit účastníky nástroji pro kritickou analýzu marketingových přístupů. Tyto poznatky jsou klíčové pro lepší porozumění vlastním rozhodovacím procesům v každodenním životě.

Digitální závislost (ZMĚNA PROGRAMU Z DŮVODU NEMOCI)

Úterý 11. března, 16.00 - 17.00 hod., Malý sál

Přednášející:  Jakub Šrámek

V rámci této přednášky zjistíme, co vlastně závislost je, jak vypadá její digitální podoba a jak ji rozpoznat u sebe i ostatních. Následně se seznámíme s pomůckami a způsoby, jak s digitální závislostí pracovat a omezit její dopady na náš život. Přednáška je strukturována v neformálním vzdělávacím stylu, můžete tedy očekávat skupinový dialog, sdílení osobních zkušeností a názorů mezi účastníky a aktivity zaměřené na praktické seznámení se s možnými řešeními digitální závislosti.

Emoce a rozum: od šavlozubého tygra k nákupu čokolády

Úterý 11. března, 17.00 - 18.00 hod., Malý sál

Přednášející: doc. Ing. Martin Klepek, Ph.D.

V přednášce se zaměříme na to, jak v našem mozku vznikají emoce, proč jsou pro naše rozhodování nepostradatelné a jak se v něm odehrává souhra mezi emocemi a racionálním myšlením. Projdeme vývojové stádium mozku od jeho nejstarších částí, tzv. plazího mozku, až po vysoce rozvinutý neokortex a osvětlíme, jak se postupně vyvíjela naše schopnost prožívání emocí i racionální analýzy. Zaměříme se především na limbický systém, který je klíčový pro vznik emocí a formování našeho chování jako spotřebitelů: ukážeme si, proč se při nákupních rozhodnutích často řídíme pocity, i když si myslíme, že jsme čistě racionální. Vysvětlíme fungování kontinuálního procesu vjem – rozhodování – akce a zdůrazníme, jak do něj vstupují naše emoce. Nakonec se naučíme rozpoznávat projevy emocí a lépe je identifikovat v běžném životě, abychom dokázali činit uvědomělejší volby. Díky přednášce získáte praktické nástroje pro to, abyste se stali lepšími spotřebiteli, kteří umějí využívat jak emocionální, tak i racionální aspekty rozhodování.