• 06.06.2023

Svým filmem chce bořit tabu. Veřejnost má příležitost se zapojit!

Tereza Endrová, studentka 3. ročníku oboru Multimediální techniky na Slezské univerzitě v Opavě se pustila do nelehkého úkolu a rozhodla se natočit svůj bakalářský film o tématu sebevražd mladistvých v České republice. Na začátku si musela téma svého filmu tak trochu „vybojovat“.
  • 30.05.2023

Mléčná dráha nad tyrkysovou říší divů

V každodenním zveřejňování nejkrásnějších astronomických fotografií NASA 29. května 2023 zveřejnila snímek od českého autora. K dnešnímu dni se v tomto prestižním přehledu objevilo celkem 61 českých fotografií. Dominuje mezi nimi autor dnešního Astronomického snímku dne Petr Horálek, který tímto dosáhl na celou čtyřicítku takto zveřejněných snímků. Astronomické snímky dne NASA jsou dostupné i české veřejnosti, a to na webu České astronomické společnosti www.astro.cz, kde je každý den zveřejňujeme s českým popisem, jehož autorem je Ing. Josef Chlachula, který jej každý den bez jediné přestávky překládá již neuvěřitelných více jak 23 roků.

Upozornění k nadcházející rekonstrukci na B13

V období 1.6.2023 - 15.9.2023 budou probíhat stavební úpravy prostor sociálních zázemí v budově Bezručovo nám. 13, které mohou na omezenou dobu znemožnit vstup do jednotlivých prostor a v době zahájení bouracích prací je pak také nutné počítat se zvýšenou hlučností a prašností. Při rekonstrukci budou v provozu pouze toalety v 2. NP a 4.NP. Děkujeme za pochopení.

Finále 20. ročníku Astronomické olympiády na Fyzikálním ústavu v Opavě

Ve dnech 17. až 19. května 2023 proběhlo na Fyzikálním ústavu Slezské univerzity v Opavě ústřední kolo 20. ročníku Astronomické olympiády v kategorii CD. Ve finále zvítězil student Matouš Mišta (Gymnázium Olomouc-Hejčín).
  • 11.05.2023
  • Slezská univerzita v Opavě

Prohlášení k využití umělé inteligence (AI)

Od spuštění generativního jazykového modelu ChatGPT uplynulo již několik měsíců a od té doby se tento model vyvíjí nesmírně rychlým tempem. Není proto divu, že se kromě nadšení z nových technologických možností ozývají mezi odbornou i laickou veřejností obavy, nakolik a jakým způsobem zasáhne využívání AI do způsobu vzdělávání a hodnocení. Tyto obavy z narušení akademické integrity, případně neetického jednání, se však netýkají jen studentských prací, ale také vědeckých či uměleckých studií, publikací a prezentací. K umělé inteligenci je tak třeba přistupovat eticky a zodpovědně.
  • 11.05.2023

Zahraniční studenti navštívili Dolní Moravu

Dne 5. května 2023 zorganizovalo oddělení zahraničních vztahů Slezské univerzity v Opavě zájezd pro zahraniční studenty a zaměstnance SLU na Dolní Moravu.
  • Jan Novotný
  • 03.05.2023

Dva prstence kolem černých děr? Příčinou může být skrytá hmota!

Opavští fyzikové ve spolupráci se zahraničními vědci studují doposud nevysvětlené vlastnosti proměnného rentgenového záření pocházejícího z blízkosti superhmotných černých děr. Závěry nového výzkumu vědců vedou mimo jiné také k zajímavým informacím o rozložení a interakci doposud málo probádané skryté hmoty ve vesmíru. Jedním z důsledků výzkumu je možná existence dvou oddělených disků kolem superhmotných černých děr, což by obrazně mohlo připomínat rozložení prstenců u velkých planet Sluneční soustavy.
  • 27.04.2023

Proběhlo setkání s prorektory

Ředitel Zdeněk Stuchlík se tento týden dne 24. dubna 2023 setkal s prorektorem pro strategii a komunikaci Pavlem Tulejou a prorektorkou pro studijní a sociální záležitosti Michaelou Weiss.
  • 25.04.2023

FÚ má nového doktora

Dne 13. dubna 2023 proběhla úspěšná státní doktorská zkouška a obhajoba disertační práce Mgr. Radima Pánise, který se stal jubilejně prvním absolventem Fyzikálního ústavu v Opavě v rámci studijního doktorského studijního programu Teoretická fyzika a astrofyzika.
  • 21.04.2023

Návštěva rektora na FÚ

Dne 14. dubna 2023 se uskutečnilo setkání ředitele Fyzikálního ústavu v Opavě Zdeňka Stuchlíka s rektorem Slezské univerzity v Opavě Tomášem Gongolem a jejím prorektorem pro vědu a zahraniční styky Danielem Stavárkem.