• 30.05.2023

Upozornění k nadcházející rekonstrukci na B13

V období 1.6.2023 - 15.9.2023 budou probíhat stavební úpravy prostor sociálních zázemí v budově Bezručovo nám. 13, které mohou na omezenou dobu znemožnit vstup do jednotlivých prostor a v době zahájení bouracích prací je pak také nutné počítat se zvýšenou hlučností a prašností. Při rekonstrukci budou v provozu pouze toalety v 2. NP a 4.NP. Děkujeme za pochopení.
  • 30.05.2023

Finále 20. ročníku Astronomické olympiády na Fyzikálním ústavu v Opavě

Ve dnech 17. až 19. května 2023 proběhlo na Fyzikálním ústavu Slezské univerzity v Opavě ústřední kolo 20. ročníku Astronomické olympiády v kategorii CD. Ve finále zvítězil student Matouš Mišta (Gymnázium Olomouc-Hejčín).
  • 11.05.2023
  • Slezská univerzita v Opavě

Prohlášení k využití umělé inteligence (AI)

Od spuštění generativního jazykového modelu ChatGPT uplynulo již několik měsíců a od té doby se tento model vyvíjí nesmírně rychlým tempem. Není proto divu, že se kromě nadšení z nových technologických možností ozývají mezi odbornou i laickou veřejností obavy, nakolik a jakým způsobem zasáhne využívání AI do způsobu vzdělávání a hodnocení. Tyto obavy z narušení akademické integrity, případně neetického jednání, se však netýkají jen studentských prací, ale také vědeckých či uměleckých studií, publikací a prezentací. K umělé inteligenci je tak třeba přistupovat eticky a zodpovědně.
  • 11.05.2023

Zahraniční studenti navštívili Dolní Moravu

Dne 5. května 2023 zorganizovalo oddělení zahraničních vztahů Slezské univerzity v Opavě zájezd pro zahraniční studenty a zaměstnance SLU na Dolní Moravu.
  • Jan Novotný
  • 03.05.2023

Dva prstence kolem černých děr? Příčinou může být skrytá hmota!

Opavští fyzikové ve spolupráci se zahraničními vědci studují doposud nevysvětlené vlastnosti proměnného rentgenového záření pocházejícího z blízkosti superhmotných černých děr. Závěry nového výzkumu vědců vedou mimo jiné také k zajímavým informacím o rozložení a interakci doposud málo probádané skryté hmoty ve vesmíru. Jedním z důsledků výzkumu je možná existence dvou oddělených disků kolem superhmotných černých děr, což by obrazně mohlo připomínat rozložení prstenců u velkých planet Sluneční soustavy.
  • 27.04.2023

Proběhlo setkání s prorektory

Ředitel Zdeněk Stuchlík se tento týden dne 24. dubna 2023 setkal s prorektorem pro strategii a komunikaci Pavlem Tulejou a prorektorkou pro studijní a sociální záležitosti Michaelou Weiss.
  • 25.04.2023

FÚ má nového doktora

Dne 13. dubna 2023 proběhla úspěšná státní doktorská zkouška a obhajoba disertační práce Mgr. Radima Pánise, který se stal jubilejně prvním absolventem Fyzikálního ústavu v Opavě v rámci studijního doktorského studijního programu Teoretická fyzika a astrofyzika.
  • 21.04.2023

Návštěva rektora na FÚ

Dne 14. dubna 2023 se uskutečnilo setkání ředitele Fyzikálního ústavu v Opavě Zdeňka Stuchlíka s rektorem Slezské univerzity v Opavě Tomášem Gongolem a jejím prorektorem pro vědu a zahraniční styky Danielem Stavárkem.
  • 18.04.2023

O víkendu vrcholí meteorický roj Lyrid

Ze soboty 22. na neděli 23. dubna časně ráno bude možné vyhlížet nejvíce meteorů z každoročního meteorického roje Lyridy. Tyto lidově zvané „padající hvězdy“ jsou v zemské atmosféře způsobené zánikem ledo-prachových částic uvolněných z jádra komety C/1861 G1 (Thatcher). Během maxima lze uzřít 10-15 meteorů na tmavé obloze daleko od velkých měst a škodlivého světelného znečištění, vždy v časných ranních hodinách před rozbřeskem.
  • 06.04.2023

Průzkum teleskopu ATHENA v okolí černých děr

V roce 2035 by měl být vypuštěn kosmický dalekohled ATHENA (Advanced Telescope for High-ENergy Astrophysics), jehož čtyřletá mise se zaměří na výzkum vesmíru zejména v rentgenové oblasti elektromagnetického záření. Bude tedy zkoumat i překotné jevy v okolí masivních černých děr, jimiž se na teoretické bázi zabývají i vědci z Fyzikálního ústavu v Opavě. Jednou z věcí, které by mohla družice detegovat, je také záření pocházející z disků látky interagující s hmotnými černými dírami. Výsledky vědeckého výzkumu poslouží jak k lepšímu pochopení černých děr samotných, tak i k předpovědím případného úniku nebezpečného záření z jejich okolí směrem k Zemi.