• 20.06.2024

Rozhovor ve Spektrum s Milošem Zapletalem

Na slovenské televizi TV JOJ se v premiérovém dílu populárního naučného pořadu Spektrum 5. května 2024 objevil doc. Ing. Miloš Zapletal, Dr. z Fyzikálního ústavu v Opavě. Hlavním tématem byl projekt CLAIRO, který se zaměřuje na boj proti znečištění vzduchu pomocí výsadby specifické zeleně.
  • 19.06.2024

Nejníže položený úplněk na obzoru

V páteční noci 21. na sobotu 22. června nás čeká vůbec nejjižněji (nejníže nad obzorem) položený úplněk roku. Měsíc dosáhne fáze úplňku ve 3:10 SELČ a jen o dvě hodiny dříve bude kulminovat nad jižním obzorem.
  • 17.06.2024

Vyhlížejte "Noční svítící oblaka"

Minulý týden byla z noci 13. na 14. června 2024 pozorovatelná mrazivě krásná Noční svítící oblaka (zkratka NLC – z anglického Noctilucent Clouds). Úkaz se nejčastěji objevuje na naší obloze v týdnech okolo letního slunovratu, který nastane za necelý týden.
  • 11.06.2024

Slabší kometa Olbers na večerní obloze

Na letní večerní obloze nízko nad severozápadním obzorem můžeme v následujících měsících vyhlížet periodickou kometu 13P/Olbers. Kometa se do vnitřní části Sluneční soustavy vrátila po dlouhých 68 letech.
  • 23.05.2024

Finále Astronomické olympiády na Fyzikálním ústavu v Opavě

Letošní ročník Astronomické olympiády v kategorii CD již zná své vítěze. Ve dnech 15. až 17. května 2024 proběhlo na Fyzikálním ústavu Slezské univerzity v Opavě ústřední kolo 21. ročníku Astronomické olympiády v kategorii CD. Ve finále zvítězila studentka Anita Vaceková (Gymnázium Brno).
  • 22.05.2024

1. ročník filmového festivalu Nechme se překvapovat v Opavě

Vzdělávací festival přírodovědných filmů Nechme se překvapovat se uskuteční letos poprvé také v Opavě. Nabídne krátké filmové projekce o živočišných druzích, ekosystémech, ochraně přírody a globálních výzvách. Slezská univerzita v Opavě ve spolupráci s městem Opava nabídne v kinosále a ateliéru Hauerova 4 ve dnech 28. – 29.5.2024 šest projekcí s besedami, 4 výukové programy a 2 projekce pro veřejnost. Na edukativní videa vždy naváže beseda s hostem ochranářem či zoologem, který pracuje přímo v terénu. Moderátorkou a průvodkyni festivalu bude mladá ochránkyně přírody a cestovatelka Viki Seifertová.
  • 13.05.2024

MMT na AFO 2024

Academia Film Olomouc 23.-28.4.2024 je mezinárodní festival populárně-vědeckých filmů, který pořádá Univerzita Palackého v Olomouci již od roku 1966. Jde o jedinečný festival v České republice, který každoročně hostí významné osobnosti z řad nejen filmových tvůrců, ale především vědce a vědkyně z různých koutů světa. A studenti našeho studijního programu Multimediální techniky jsou často jeho součástí!
  • Lukáš Wicha
  • 09.05.2024
  • Slezská univerzita v Opavě

Stanovisko SU ke zpochybněným pracím doc. Pavla Tuleji a doc. Michala Tvrdoně

Mediální informace o zpochybněných vědeckých článcích doc. Pavla Tuleji a doc. Michala Tvrdoně jsou zavádějící a způsobilé poškodit osobní pověst obou docentů i dobrou pověst Slezské univerzity. Univerzita se obrátí na právníky a vlastní Etickou komisi.
  • 09.05.2024

O víkendu pravděpodobně zaznamenáme polární záře

V nocích z pátku na sobotu a ze soboty na neděli jsou šance k zaznamenání či i spatření polárních září ze středních zeměpisných šířek, tedy i z Česka a Slovenska. Důvodem je bouřlivá aktivita Slunce, které za poslední den vyprodukovalo 10 silných erupcí zejména z aktivní oblasti AR 3664, která je v těchto dnech namířena směrem k Zemi. Oblaky plazmatu by měly zasáhnout naši planetu v průběhu pátečních nočních hodin a způsobit geomagnetické bouře trvající pravděpodobně přes celý víkend.
  • Kamila Návratová
  • 07.05.2024
  • Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě

Zdeněk Stuchlík: Skrytá poselství Temného anděla

Výstava fotografií v Galerii Opera v Ostravě (foyer NDM). Vernisáž 7. května 2024 v 17 hodin.