Projekt zaměřený na možnosti využití metavesmíru

  • Michal Stoklasa
  • 16.06.2022
V letním semestru, konkrétně od 9. do 19. 5. 2022, byly na fakultě realizovány první experimenty zaměřené na kreativitu, účinnost a efektivnost provádění vybraných činností v prostředí virtuální reality. Vzhledem k zaměření projektu byly experimenty orientovány na vytváření prototypu produktu a provádění brainstormingu.

Možnosti metavesmíru

Za okny je ponuro a deštivo. Není se čemu divit, na Medarda pršelo, a tak nás čeká zřejmě pár dnů nevlídného počasí. Doufejme, že ne těch 40 s kterými nás média straší. Mnozí z vás si možná zrovna představují, jak skvělé by právě teď bylo zavřít oči a po jejich otevření sedět na pláži a užívat si sluníčka. Já si to představovat nemusím. Nemusím ani zavírat oči, stačí mi nasadit si brýle pro zobrazení virtuální reality, a již za pár vteřin sedím ve své virtuální kanceláři. Sluníčko mi krásně prosvětluje prostor, ještě aby ne, moje kancelář se nachází na pláži, kterou omývá průzračné tyrkysové moře. Když se zaposlouchám, slyším jeho reálné šumění, vítr prohánějící se otevřeným prostorem mé kanceláře a v dálce zpěv ptáků. Dnes jsem tady sama, avšak při přípravě experimentů jsme se tady často scházeli s mým kolegou doktorem Halaškou a promýšleli design a možné limity jejich realizace. Že může být virtuální prostor pohlcující jsme poznali na vlastní kůži. Ve virtuální kanceláři jsme doslova hýřili nápady, až jsme ztráceli ponětí o čase. A to jsme byli pouze v jednoduché aplikaci simulující kancelář.

Představte si ty možnosti, které virtuální prostor nabízí nejenom těm, kteří jej chtějí využít pro práci, ale také pro svůj osobní rozvoj (vzdělávací aplikace, dokumentární 3D filmy…), zábavu (setkávání se s přáteli, novými lidmi, sledování filmů, hraní her, navštěvování virtuální koncertů…), či odreagování od každodenního shonu (prostory pro meditaci, jógu, fitness…). Stačí si jen vyznačit svůj prostor pro pohyb v místnosti, pohodlně se usadit na oblíbené sedačce, nebo se rovnou natáhnout na palandu, opustit hranice fyzického světa a otevřít se novým možnostem. Probádat hlubiny metavesmíru se mnoho spotřebitelů v našich končinách zatím nerozhodlo. Avšak důraz mnoha společností na vývoj technologií pro zobrazení virtuální reality v posledních měsících, nárůst avatarů, aktivity vývojářů pro VR, či vstup známých značek na virtuální trh naznačují, že je čas začít brát tuto technologii jako reálný vývojový směr našeho jinak známého a prozkoumaného online prostředí. Přestože fascinace metavesmírem může být pro někoho v současné době úsměvná, v rámci našeho výzkumného projektu (SGS/18/22) věříme, že se jedná o důležitou vývojovou etapu, kterou je potřeba probádat. V rámci našeho vědeckého zkoumání se mimo jiné zaměřujeme na kreativitu, účinnost a efektivitu činností prováděných ve virtuální realitě v porovnání s jejich prováděním v našem známém fyzickém světě. No a jelikož náš projekt vznikl na katedře podnikové ekonomiky a managementu, tak se naše pozornost ubírá tímto směrem. Mezi zkoumané aktivity jsme tak zařadili vytváření prototypu produktu, provádění brainstormingu a realizaci interní komunikace. V plánu máme prozkoumat také externí marketingovou komunikaci, a to v prostředí konkrétních vybraných metasvětů.

Průběh realizovaných experimentů

Možnost zúčastnit se prvních experimentů v rámci realizovaného projektu měli studenti předmětu Marketingový výzkum, kteří si tak rozšířili obzory v rámci studované problematiky. Experimenty byly zaměřené na první dvě aktivity, tedy prototypování a brainstorming. Proto bylo nutné vytvořit dva designy experimentů. V rámci designu zaměřeného na prototypování byla ve virtuální realitě využita aplikace ShapesXR, kde studenti mohli vytvářet virtuální prototyp produktu, měnit jeho tvar, rozložení, barvy či funkčnost. U druhého typu designu byla využita aplikace Noda, která je velmi jednoduchou aplikací pro tvorbu myšlenkových map nebo právě provádění brainstormingu.

Studenti byli náhodně rozděleni do dvou experimentálních a dvou kontrolních skupin. V rámci jednotlivých experimentů pak vždy pracovali v týmech po 3 studentech. Experimentů se celkem zúčastnilo 87 studentů. Dva studenti však nakonec experiment nedokončili, jelikož na ně prostředí virtuální reality nepůsobilo dobře. Nejedná se však o nic znepokojujícího, „kyber nevolnost“ se při používání této technologie může u malého procenta populace objevit a nejčastěji je spojována s nevolností nebo závratí. Studentům se naštěstí ulevilo ihned po sundání VR brýlí, v experimentu jim však bylo doporučeno, pro jistotu, dále nepokračovat. No a jelikož je virtuální realita inspirována hrami, tak jsme v rámci designu experimentu zaměřeného na vytvoření prototypu produktu vložili do místnosti „easter egg“ ve formě červeného srdce ukrytého pod stolem, který se v prostoru nacházel ještě doplněný židlí, notebookem, hrníčkem, květinou a palcem nahoru pro navození příjemného pocitu z prostoru. Každý tým začínal s identickým prostředím místnosti.

Sami jsme však byli následně překvapeni, jak kreativní byli účastníci experimentu, kteří sice měli vždy zadaný stejný úkol, a sice vytvořit prototyp držáku na herní notebook pro profesionálního hráče, to jim však nebránilo v přetváření celé místnosti. A tak jsme mnohdy v místnosti na konci experimentu nenašli ani památku po původním uspořádání. Po realizaci těchto experimentů jsme nyní ve fázi přípravy a čištění dat, ale již teď vám můžeme prozradit, že našeho „easter egg“ ve formě srdíčka si všimlo 63 % účastníků experimentu. Navíc jsme schopni účastníky experimentu rozdělit na dva segmenty – s předchozí zkušeností ve virtuální realitě a bez předchozí zkušenosti. Přestože naším předpokladem bylo, že účastníci, kteří si vyzkouší virtuální realitu poprvé, budou dané prostředí více probádávat, a tudíž častěji odhalí skryté srdíčko pod stolem, tak realita byla zcela opačná. Heuréka!

Další směřování výzkumu a možnost zapojení se do experimentů

V rámci našeho výzkumného projektu nám zbývá probádat ještě oblast interní a externí marketingové komunikace. Pro tyto oblasti bude vytvořen zcela nový design experimentů s předpokládanou realizací v zimním semestru AK 2022/2023. Vzhledem k vysoké účasti a pozitivní zpětné vazbě od studentů jsme se rozhodli nabídnout účast v následujících experimentech všem studentům OPF. Pokud máte zájem a odvahu pustit se s námi do neznámého, tak se na vás budeme těšit. Z prostředí virtuální kanceláře se s vámi loučím a jdu si zaplavat do moře… sakra, zase mi to píše, ať se vrátím do vyhrazené oblasti, místo do moře bych skočila do skříně!