Článek v časopise International Journal of Human–Computer Interaction

  • Michal Stoklasa
  • 10.03.2025
V časopise International Journal of Human-Computer Interaction byl právě publikován článek "User Experience with Virtual Reality in Team-Based Prototyping and Brainstorming" našich kolegů dr. Bauerové, dr. Halašky a dr. Kopřivové. Studie zkoumá vliv virtuální reality (VR) na týmovou spolupráci v rámci prototypování a brainstormingových úkolů v porovnání s tradičními metodami. Mezi hlavní poznatky patří, že v prostředí VR byly úkoly dokončeny rychleji, ale kreativita byla nižší než u klasických metod. VR bylo vnímáno jako zábavnější, ale méně praktické a efektivní oproti osobní spolupráci, která přinesla vyšší kreativní výstupy. Účastníci hodnotili VR jako zábavné, kreativní a poutavé – i když někdy časově náročné. Co to znamená pro budoucnost VR v pracovním prostředí? Aby byla VR úspěšně integrována do firemních procesů, je klíčové zajistit promyšlené plánování, správné zdroje a důraz na uživatelskou zkušenost. I přes určité výzvy má VR velký potenciál jako doplňkový nástroj, zejména pro vzdálenou spolupráci a sdílení komplexních 3D konceptů. Časopis je aktuálně hodnocen jako Q1 dle SCImago Journal Rank (SJR) a je zařazen v databázích Web of Science a Scopus.

Abstrakt: Studie zkoumá vliv virtuální reality (VR) na týmové aktivity, zejména brainstorming a prototypování při návrhu produktů. Experimentu se zúčastnilo 87 respondentů, kteří pracovali jak ve VR, tak v reálném fyzickém prostředí. Výsledky ukázaly, že kreativita při prototypování produktového designu byla ve VR nižší, přestože úkoly byly dokončeny rychleji, ale s větší náročností. Při brainstormingu byla VR vnímána jako zábavnější, avšak méně praktická a užitečná ve srovnání s fyzickou realitou, která podporovala vyšší kreativitu a efektivitu. Účastníci popsali VR jako zábavnou, kreativní a poutavou, ale zároveň časově náročnou. Studie zdůrazňuje, že úspěšná implementace VR do firemních procesů vyžaduje pečlivé plánování, dostatečné zdroje a důraz na uživatelskou zkušenost. Přesto má VR potenciál jako doplňkový nástroj, zejména pro podporu vzdálené spolupráce a sdílení 3D objektů.

Celý článek je dostupný zde.