Přednášky přiblížily posluchačům významné evropské tvůrce, jejich osudy a díla v kontextu proměn evropské společnosti od antiky až po 20. století. Vyvrcholením studia bylo zpracování samostatné seminární práce – výzva, která nahrazuje běžné testy a zároveň potvrzuje vysokou kvalitu výuky, jakou si vzdělávání seniorů na veřejných vysokých školách bezpochyby zaslouží.
Senioři se úkolu chopili s nečekaným elánem, důkladností a osobním zaujetím. Do svých prací promítli nejen vědomosti, ale i vlastní vnímání, emoce a pohled na dané téma. Jak hodnotil kvalitu prací Dr. Nenička?
"Přednášení v kurzech Univerzity třetího věku je pro mě stále obohacující zkušenost. Velmi si vážím vnímavosti, aktivního zájmu i rozhledu posluchačů. Zvláštní ocenění si zaslouží jejich odhodlání napsat seminární práce, v nichž se projevila originalita, pečlivost i zaujetí pro dané téma. Zapůsobil na mě také osobní přístup k vybraným tématům, která posluchači dokázali nahlédnout i z nečekaných perspektiv. Je inspirující a motivující vidět energii účastníků kurzu a jejich chuť se stále rozvíjet a učit."
Za nejlepší byly nakonec oceněny tyto seminární práce:
Oceněné autorky si převzaly věcné dary z rukou proděkana pro studijní a sociální záležitosti doc. Petra Suchánka.
Paní Martina Mrozková, jedna z oceněných autorek, se o studiu i tvorbě své práce vyjádřila s opravdovým nadšením:
„V roce 2024 jsem přestala pracovat a rozhodla jsem se naplnit volný čas jinou činností, jako je studium, cestování a jiné. V práci jsem trávila mnoho času, nezbyl mi tedy čas na mou zálibu v historii, zejména miluji antické památky. Protože jsem celý život pracovala s lidmi, nemohla jsem jen tak zůstat bez sociálního kontaktu, a protože nemám vysokoškolské vzdělání, chtěla jsem zažít ten pocit, jaké to je studovat na vysoké škole a navíc studovat něco, co mě bude zajímat. Na studiu na Obchodně podnikatelské fakultě se mi líbí, že škola dává příležitost se vzdělávat i lidem, od kterých se už neočekává plný pracovní výkon ve společnosti. Navíc sdružujete lidi se stejným zájmem a postojem k životu. Všimla jsem si, že výuku navštěvuje mnoho studentů ve věku nad 70 let a to mi připadá naprosto úžasné. Fascinuje mě i radost, s jakou pak po výuce společně míří do přilehlé restaurace na kafíčko a zákusek. Pro mnohé to může být jediný sociální kontakt za celý týden a vyloženě se do školy těší. Pro mě osobně je studium jakousi formou terapie.
Proč jsem si jako téma vybrala, jak říká pan doktor Nenička, "profláknutou osobnost" Karla IV.? Při výuce o stavbách Petra Parléře jsem si uvědomila, že kdyby ho Karel IV. nepozval, aby pro něj pracoval, dnes by Praha nebyla tím, co je. Takže to byl extrémně chytrý a schopný panovník, a v dnešní době by se prosadil jako schopný manažer a politik. Takové osobnosti já obdivuji a dostala jsem najednou chuť zjistit, jaký člověk to asi byl. Soustředila jsem se tedy na nemálo známá fakta a zajímavosti. Práce se mi psala úžasně. Bylo to pro mě dobrodružství a dozvěděla jsem se spoustu nových informací – včetně například, jakou měl Karel IV. krevní skupinu. No není to fascinující?“
V zimním semestru bude studium pokračovat cyklem Příběhy evropských měst, který nabídne pohled na historický vývoj významných měst v různých částech Evropy a připomene události i osobnosti, které formovaly jejich tvář.
Univerzita třetího věku tak zůstává nejen místem vzdělávání, ale také inspirace, setkávání a radosti z objevování – bez ohledu na věk.