Studenti OPF ovládli celosvětovou soutěž NIBS 2025

  • Lenka Přečková
  • 10.12.2025
Tým studentů Obchodně podnikatelské fakulty – Magdalena Pecinová, Šimon Heryán a Jakub Havel – dosáhl mimořádného úspěchu, když zvítězil v mezinárodní soutěži NIBS International Business Simulation Competition 2025. Do letošního ročníku se zapojilo 53 týmů ze 17 univerzit z celého světa.

Soutěž NIBS, International Business Simulation Competition, pořádaná mezinárodní sítí Network of International Business Schools (NIBS), je prestižní globální událostí zaměřenou na simulace strategického řízení a podnikových rozhodnutí. OPF je členem NIBSu teprve od minulého roku, a přesto že se studenti fakulty zúčastnili této soutěže vůbec poprvé, hned ji dokázali vyhrát. Jejich cesta k triumfu vedla přes náročnou kvalifikaci, semifinále i dramatické finále, ve kterém dokázali díky odvážné změně strategie předstihnout silné soupeře z Rumunska a Číny. Svým vítězstvím tak nejen potvrdili vysokou úroveň jejich strategických podnikatelských dovedností a schopnost týmové spolupráce, ale také významně zviditelnili Slezskou univerzitu na mezinárodní akademické scéně.

Jak sami studenti popisují, jejich vítězství nebylo samozřejmostí a stálo za ním mnoho učení, adaptace i odvahy měnit strategii v rozhodujících momentech. Jejich autentické vyjádření přináší detailní pohled na to, jak celý soutěžní proces prožívali a jak se jim podařilo uspět mezi nejlepšími týmy světa.

Vyjádření výherního týmu BGA:

Když jsme vstupovali do projektu NIBS/EcoSim Global Business Simulation Competition 2025, brali jsme to především jako příležitost vyzkoušet si něco nového. Na začátku nás čekalo testovací období, ve kterém jsme se snažili pochopit, jak celý systém funguje. Nic jsme neznali, a tak jsme postupně zjišťovali, jak spolu jednotlivé ukazatele souvisejí a jak různé kroky vzájemně reagují. Zabralo to spoustu času, ale zpětně to byla ta nejdůležitější fáze. Díky ní jsme vstupovali do kvalifikace s jasnější představou, jak se rozhodovat.

Do kvalifikačního kola jsme tak už nešli naslepo. Připravili jsme si strategii a počítali s tím, že se budeme muset rychle přizpůsobit hodnoticím parametrům, jejichž váhy jsme dostali až na začátku. Rozhodli jsme se vsadit na co největší tržní podíl – investovali jsme do marketingu, nastavili nízkou cenu a současně upravili HR i výrobu tak, aby zvládly rostoucí poptávku. Tato kombinace se ukázala jako úspěšná a kvalifikaci jsme vyhráli.

V semifinále jsme použili podobný přístup, a ten nám opět zajistil postup na první místo. Současně se ale ukázala slabina naší strategie – pomalejší rozjezd. Než firma dokázala navýšit kapacity, vždy to chvíli trvalo. V semifinále to ještě nebyl zásadní problém, ale věděli jsme, že ve finále by to mohlo rozhodovat.

A přesně to se také stalo. Finálové kolo začalo a už po prvních krocích bylo vidět, že ostatní týmy nastoupily mnohem agresivněji. Naše původní strategie nestačila, jejich náskok se rychle zvětšoval a my jsme se ocitli na posledních místech. Museli jsme okamžitě reagovat. Rozhodli jsme se držet investic, ale upravili jsme cenu – zvýšili jsme ji, abychom rychleji stáhli ztrátu. Toto rozhodnutí zabralo okamžitě. Během krátké doby jsme z výrazného náskoku prvního týmu stáhli maximum a dostali se na průběžné druhé místo.

Od té chvíle šlo o jediné…udržet tempo a odstranit všechny neefektivity, které nás zdržovaly. Jakmile jsme zpřesnili procesy, začali jsme ostatní týmy postupně přeskakovat. V polovině finále jsme si poprvé uvědomili, že to opravdu můžeme vyhrát. Původně naším snem bylo dostat se do top 3, ale díky upravené strategii jsme začali doufat v první příčku.

Když jsme do soutěže vstupovali, ani nás nenapadlo, že bychom mohli uspět hned na první pokus. Přáli jsme si dostat se do finále a tam případně vybojovat top 3. Že jako nováčci celé finále vyhrajeme, to nás ani ve snu nenapadlo. S každým úspěchem ale rostl i tlak, protože týmy v semifinále i finále hrály bez chyb. Začátek finále se nám nepovedl a udělali jsme několik špatných rozhodnutí, ale změna strategie uprostřed kola vše obrátila. Nový přístup výrazně předčil ostatní a právě ten nás nakonec dovedl k vítězství.

Naší největšími protivníky byli po celou dobu tým W.C.W.C z Číny, kteří s námi drželi krok už od semifinále, a ve finále se k nim přidal i tým Chillmart z Rumunska. W.C.W.C skončili na 3. místě se silným skóre 72,25. Tým Chillmart obsadil 2. místo se skóre 73,25. My, jsme nakonec zvítězili se skóre 73,7 bodů, jen o pár desetin před Rumunskem.

Z tohoto projektu si odnášíme cenné zkušenosti, certifikát a hlavně hřejivý pocit vítězství. Jsme rádi, že jsme se mohli soutěže účastnit a udělat tak čest naší škole i ve světovém měřítku.


Studentům srdečně gratulujeme k fantastickému úspěchu a skvělé reprezentaci Slezské univerzity i Obchodně podnikatelské fakulty!