O projektu
Hledání cest k řešení specifických problémů souvisejících s rizikovým chováním žáků ověřením forem spolupráce týmu školského poradenského pracoviště a forem spolupráce mezi základními školami a poskytovateli programů primární prevence rizikového chování žáků. Důraz bude kladen na úroveň poskytované prevence, požadavky škol na obsah preventivních programů se zaměřením na typy rizikového chování, koordinaci vzájemné spolupráce, frekvenci, efektivitu a evaluaci realizovaných programů, vazbu programů na školní preventivní program, příp. minimální preventivní program školy, možnosti využití programů pro pedagogy, žáky a rodiče. Dále si projekt klade za cíl zjistit aktuální stav a potřeby ve vybraných, z našeho pohledu klíčových, oblastech primární prevence rizikového chování v základních školách (ale doplňkově i v MŠ a ZŠ zřízených dle §16, odst. 9 školského zákona) se zaměřením na specifickou rovinu prevence a wellbeing pedagogů.
Cíle projektu:
Cílem projektu je monitoring a evaluace spolupráce škol a realizátorů programů primární prevence.
Systematická opatření budou zaměřena na dílčí aktivity:
- Monitoring požadavků základních škol na obsah programů specifické primární prevence rizikového chování.
- Monitoring realizovaných programů primární prevence rizikového chování na školách v období 2010–2020.
- Evaluace přípravy a procesu realizace programu primární prevence ve vybraných školách s důrazem na plánování školního preventivního programu, příp. minimálního preventivního programu školy.
- Model spolupráce v rámci primární prevence rizikového chování.
Cílovou skupinu tvoří zástupci školních poradenských pracovišť základních škol Moravskoslezského kraje (ředitelé škol, školní metodici prevence, výchovní poradci, školní speciální pedagogové, školní psychologové).
Předpokládaný přínos projektu spočívá v posílení kompetencí pracovníků školních poradenských pracovišť v pedagogické intervenční činnosti zaměřené na řešení specifických problémů souvisejících s rizikovým chováním žáků. Pozornost bude věnována požadavkům škol a nabídce preventivních programů se zaměřením na typy rizikového chování, možnostem jejich využití pro pedagogy, žáky a rodiče, požadavkům/kritériím škol při výběru preventivních programů, koordinaci vzájemné spolupráce při plánování školního preventivního programu, minimálního preventivního programu školy, evaluaci přípravy a procesu realizace programu primární prevence ve vybraných školách.