O projektu

Hlavním cílem projektu je podpora v rozvoji jazykových a komunikačních dovedností, včetně, porozumění u dětí a žáků romské menšiny v rámci volnočasových aktivit zprostředkovaná aktivním zapojením studentů profesně zaměřeného studijního programu Speciální pedagogika.

Cíle projektu

Cílem projektu je podpora vědy a výzkumu a výzkumných aktivit studentů navazujícího magisterského studia Systematická, monitorovaná a reflektovaná opatření budou zaměřena na tyto dílčí cíle:

  1. Plánování, průběh a evaluace volnočasových aktivit s důrazem na rozvoj jazykových a komunikačních dovedností dětí a žáků romského etnika.
  2. Reflexe vybraných činností zaměřených na rozvoj jazykových a komunikačních dovedností ve volnočasových aktivitách dětí a žáků romské menšiny (dále VČA).
  3. Implementace výsledků pilotního ověření vzájemné spolupráce v rámci volnočasových aktivit do obsahu vybraných předmětů studijního plánu studijního programu Speciální pedagogika.
  4. Podpora partnerství mezi Slezskou univerzitou v Opavě, základními školami a neziskovými organizacemi v Opavě a okolí, jejichž činnost se zaměřuje na práci s dětmi a žáky z romské menšiny.
  5. Koncepce obsahu a koordinace vzájemné spolupráce (univerzita, mateřské a základní školy, nízkoprahová zařízení) v rámci volnočasových aktivit zaměřených na rozvoj jazykových a komunikačních dovedností dětí a žáků romské menšiny.

Cílová skupina

Cílovou skupinou jsou děti a žáci romské menšiny, kteří čelí různým sociálním, kulturním a vzdělávacím výzvám. Tito jedinci mohou být z různých věkových skupin (předškolní děti, žáci základních škol, případně mladší středoškoláci), přičemž jejich potřeby a situace se mohou značně lišit v závislosti na sociálním zázemí, místě bydliště a podpoře ze strany rodiny.

Předpokládaný přínos projektu

Nabídkou vhodných činností působících cíleně na rozvoj dílčích způsobilostí jazykové a komunikační kompetence a poskytováním vhodného prostoru pro získávání verbálních zkušeností s oporou o správný řečový vzor lze posílit jednak oslabenou mluvní a čtenářskou apetenci, jednak porozumění a rozvoj myšlenkových operací. Úroveň komunikační kompetence je klíčovou determinantou školské a sociální integrace, přičemž kultivace dítěte v etapě primárního vzdělávání hraje zásadní roli v systému celoživotního učení.