Kritické myšlení o normách jako klíč k rovnosti ve zdravotní péči

  • Yvona Mladá
  • 02.05.2025


Řešitelé projektu Breaking Fences publikovali odborný článek ve vědeckém časopise Nordic Journal of Nursing Research. Článek se věnuje nutnosti zavedení normkritického a normkreativního přístupu ve vzdělávání budoucích sester. Autoři poukazují na to, že tradiční kurikula často přehlížejí otázky rovnosti a marginalizace, a tím přispívají k reprodukci nerovností ve zdravotní péči.

Článek představuje projekt Breaking Fences, jehož cílem je prostřednictvím nástroje norm-lab rozvíjet u studentů ošetřovatelství schopnost kriticky nahlížet na normy, uvědomovat si vlastní postavení ve strukturách moci a aktivně přispívat k inkluzivní a spravedlivé péči.

Autoři upozorňují, že schopnost budoucích zdravotníků reflektovat předsudky a stereotypy – a zároveň navrhovat alternativní, spravedlivější přístupy – je nezbytná pro zajištění udržitelného a rovného přístupu ke zdravotní péči.

Více o projektu a využití nástroje norm-lab najdete na: www.breakingfences.se

Autoři článku: Susanna H. Arveklev (HV), Ivan Andrés Castillo (HV), Markéta Skalná (SU), Lucia Drotárová (SU), Maria Augusta Veiga – Branco (IPB), Elisabeth Dahlborg (HV), António Meireles (IPB), Kicki Klaeson (HV), Henrik Eriksson (HV).