[ENG]

Český tým

Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.

Kateřina Janků je hlavní řešitelka projektu, oborovým zaměřením speciální pedagog a v současnosti také proděkanka pro zahraničí na Fakultě veřejných politik v Opavě. Podílela se na propagaci multismyslového konceptu Snoezelen od roku 2004 a v rámci pěti mezinárodních konferencí o Snoezelenu v České republice. Ve své disertační práci se zabývala tématem Využití multismyslové metody Snoezelen u osob s mentálním postižením (2007). V současnosti spolupracuje se členy mezinárodní organizace International Snoezelen Association – Multisensory Environment a je členkou správní rady této organizace. Aktivně participuje na konferencích, které se Snoezelenu týkají. V roce 2019 se zasloužila o vybudování multismyslové místnosti pro účely výuky, výzkumných záměrů a služby veřejnosti na Slezské univerzitě v Opavě. V roce 2018 vydala odbornou monografii Snoezelen v teorii, v praxi a ve výzkumu. V roce 2021 získala všechny 3 mezinárodní kvalifikační stupně pro výuku a supervizi konceptu Snoezelen. Byla a dosud je spoluřešitelkou několika projektů, řešených v rámci Fakulty veřejných politik, a to jak na úrovni Ústavu speciální pedagogiky, tak na fakultní úrovni.

doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.

Eva Zezulková působí na Fakultě veřejných politik Slezské univerzity v Opavě jako vedoucí Ústavu speciální pedagogiky a je garantkou studijního programu Speciální pedagogika. Její profesní zaměření se týká inkluzivní speciální pedagogiky a konkrétně logopedie a speciálněpedagogické diagnostiky.  Byla a dosud je spoluřešitelkou mnoha projektů, které se týkají řešení konkrétní problematiky inkluzivního vzdělávání a speciálních vzdělávacích potřeb žáků. Je podporou týmu a projektu při začlenění konceptu Snoezelen do studijního plánu studijního programu Speciální pedagogika, včetně modifikací a rozvíjení možností zapojení multismyslové místnosti do dění na naší fakultě.  

Mgr. Eva Janků

Eva Janků je externím spolupracovníkem Ústavu speciální pedagogiky Fakulty veřejných politik Slezské univerzity v Opavě. Je profesí speciální pedagog. V současné době pracuje na Základní škole speciální v Ostravě (ZŠS Těšínská, Ostrava - Slezská Ostrava). Již v rámci své diplomové práce se zabývala využitím konceptu Snoezelen u žáků s těžkým a kombinovaným postižením. Její zájem o koncept Snoezelen se promítá do běžné každodenní speciálněpedagogické praxe. Cílem jejích snah je maximálně propojit Snoezelen s tématy Rámcového vzdělávacího programu Základní školy speciální. K této tématice zpracovala v rámci projektu metodickou podporu zaměřenou na roční období a začlenění multismyslových prvků do běžného vyučování. V roce 2019 získala základní i rozšiřující certifikaci ohledně práce s konceptem Snoezelen z ISNA-MSE ČR. Aktivně se podílela na realizaci, obsahu i organizaci obou workshopů, které proběhly v rámci projektu.

doc. PhDr. Jarmila Pipeková, Ph.D.

Jarmila Pipeková se v rámci své pedagogické kariéry zaměřuje na oblast inkluzivní speciální pedagogiky se zaměřením na speciální pedagogiku osob s mentálním postižením. V roce 2010 byla iniciátorkou vytvoření první výukové místnosti Snoezelen na univerzitní půdě v České republice, a to na Pedagogické fakultě v Brně. Její zájem o koncept Snoezelen se pojí již s 90tými léty, kdy se koncept začal šířit do naší republiky z německy mluvících zemí, a zvláště z Holandska. Její aktivity na Pedagogické fakultě v Brně, na Katedře speciální pedagogiky podpořily rozvoj této metody a její formování. Speciálně se zabývá využitím Snoezelenu v rámci edukace osob s mentálním a kombinovaným postižením.

PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.

Jan Viktorin působí na Ústavu speciální pedagogiky Fakulty veřejných politik Slezské univerzity v Opavě od roku 2019. Je svým vědeckým bádáním a aktivity zaměřen na problematiku inkluzivní speciální pedagogiky, a to konkrétně na oblast speciálněpedagogické intervence a poradenství, specifické poruchy učení a chování a metodologii výzkumu. Jeho pestré aktivity poukazují na flexibilní propojování témat a možností využívat terapeutických aktivit v různých součástech oboru speciální pedagogika. 

doc. Ing. Petr Seďa, Ph.D.

Petr Seďa je odborný asistent na Katedře matematických metod v ekonomice na VŠB-TU Ostrava a na Slezské univerzitě v Opavě působí na Matematickém ústavu Slezské univerzity v Opavě jako externí pedagog od roku 2007, kde kromě výuky také vede nebo konzultuje bakalářské a diplomové práce v oboru Matematické metody v ekonomii a Aplikovaná matematika. Je rovněž školitelem doktorandů a členem výzkumné skupiny Aplikované statistiky a ekonometrie SEJ-281 na University of Córdoba ve Španělsku, kde pravidelně od roku 2011 vyučuje v rámci programu Erasmus+. V oblasti vědy a výzkumu se autor orientuje především na ekonometrické modelování v oblasti finančního inženýrství. Druhou významnou oblastí odborného zájmu je aplikace statistických metod v oblasti aplikované ekonomie. Podílel se také na řešení několika výzkumných i rozvojových projektů (GAČR, ESF, FRVŠ), v některých z nich byl také hlavním řešitelem. V současné době publikuje převážně v uznávaných tuzemských a zahraničních odborných časopisech indexovaných v databázích Web of Science a SCOPUS se zaměřením na ekonomickou tematiku.

Polský tým

Agnieszka Smrokowska-Reichmann, Ph.D.

Agnieszka Smrokowska-Reichmann působí jako odborná asistentka na Univerzitě tělesné výchovy v Krakově na Katedře ergoterapie. Je členkou Polské asociace ergoterapie. V roce 1993 přeložila do polštiny knihu Jana Hulseggeho a Ad Verheula "Snoezelen jiný svět". Navrhla polský název pro metodu Snoezelen: Sala Doświadczania Świata, který se nyní v Polsku používá souběžně s termínem Snoezelen. Přednáší Snoezelenovu metodu pro studenty bakalářského a magisterského studia ergoterapie a také pro studenty programu Erasmus+. Přednáší také etiku a ergoterapeutické metody pro seniory s demencí. Vedla řadu bakalářských a magisterských prací a v současné době je spoluvedoucí dvou doktorských prací. Vede výzkumné projekty týkající se metody Snoezelen, zejména jejího vlivu na osoby s neurodegenerativním onemocněním a duševně nemocné. Je autorkou první polské příručky týkající se metody Snoezelen (Agnieszka Smrokowska-Reichmann, "Snoezelen - Sala Doświadczania Świata. Kompendium opiekuna i terapeuty", Fundacja Rosa, Wrocław 2013). Získala mezinárodní kvalifikaci specialisty na Snoezelen a mezinárodní kvalifikaci učitele a supervizora konceptu Snoezelen. Je prezidentkou polské organizace ISNA – MSE.

Dr. Anna A. Bukowska, MT, PT

Anna A. Bukowska je fyzioterapeutka, certifikovaná muzikoterapeutka a akademická pedagožka. Působí jako odborná asistentka na Univerzitě tělesné výchovy v Krakově v Polsku. Členka Polské asociace muzikoterapeutů a Polské asociace ergoterapeutů. Vystudovala Lékařskou fakultu Jagellonské univerzity v Krakově a Hudební akademii ve Vratislavi. Doktorskou práci obhájila s vyznamenáním na Vysoké škole tělesné výchovy v Krakově (2015). Její výzkum se zaměřuje na aplikace muzikoterapie a ergoterapie k indikaci zlepšení pohybových a denních aktivit u skupiny pacientů s neurologickými a neurodegenerativními onemocněními (Parkinsonova choroba, demence). Je autorkou a recenzentkou vědeckých publikací a spoluautorkou učebnic ergoterapie a muzikoterapie. Pravidelně se účastní mezinárodních konferencí, kde prezentuje výsledky vlastního výzkumu. Anna byla také vedoucí polského týmu v rámci celosvětového projektu s názvem "Homeside - Home-based interventions for people living with dementia: an international randomomised controlled trial", financovaného v rámci Joint Programs for Neurodegenerative Diseases (2019-2022). Ve své klinické praxi pracuje s populací trpící neurologickými onemocněními a se seniory.

Španělský tým

Ramona Ribes Castells, Ph.D.

Ramona Ribes Castells vystudovala psychologii na univerzitě v Barceloně (Katalánsko, Španělsko). Doktorát v oboru psychopedagogika získala na Univerzitě v Lleidě (UdL), Katalánsko, Španělsko.  Její výzkumný disertační projekt nesl název "Evaluace souvislostí kognitivních poruch Downův syndrom a Alzheimerova demence". V současné době působí jako vysokoškolský učitel na Univerzitě v Lleidě, na Fakultě pedagogiky, psychologie a sociální práce (FEPTS). A je koordinátorkou práce v multisenzorické místnosti Snoezelen. V současné době působí také v oblasti péče o děti a mládež:  V letech 1989-1995 byla  ředitelkou Pracovního centra pro osoby s funkční odlišností. Nejnovější publikace: Ros, A., Filella, G. , Ribes, R., & Escoda, N. P. (2017). Análisis de la relación entre competencias emocionales, autoestima, clima de aula, rendimiento académico y nivel de bienestar en educación primaria. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 28(1), 8-18.

María José Cid Rodrigues, Ph.D.

María José Cid Rodrigues je doktorkou v oboru psychologie. Věnuje se poskytování školení a poradenství odborníkům, kteří pracují v institucích, centrech a všech druzích zaměstnání, jejichž společným rysem je péče o lidi. Pracuje jako podpůrný odborník pro různé instituce při jejich kvalitativních změnách zaměřených na to, aby v centru pozornosti stál člověk, kterému je poskytována služba odvíjející se od pozitivního emocionálního vztahu. Kromě toho vede přednášky, podílí se na výuce v různých kurzech a postgraduálních kurzech na různých univerzitách ve Španělsku, Portugalsku, Střední a Jižní Americe. Je zodpovědná za certifikaci a vydávání osvědčení odborníkům, kteří provádějí výcvik jako terapeuti v rámci konceptu Snoezelen. Mezinárodní asociace Snoezelen, jejíž je od roku 2010 členkou správní rady, jí umožnila poskytovat školení odborníkům v oblasti multisenzorické intervence a Snoezelenu. Její vztah ke světu multisenzorické stimulace začal téměř před 20 lety. Od roku 2005 se účastnila mezinárodních konferencí pořádaných ISNA v různých částech světa (Německo, Dánsko, Finsko, Spojené státy, Francie, Argentina, Česká republika atd.). Se zájmem o tuto praxi obhájila v roce 2009 doktorskou práci pod názvem "Multisenzorická a snoezelenová intervence u dospělých s těžkým mentálním postižením".