Autorka: Mgr. Lada Dobrovolná
Ústav nelékařských zdravotnických studií (ÚNZS), pod nějž studijní program Dentální hygiena spadá, spolupracuje také s mateřskými, základními a středními školami, kde studenti prezentují odborné přednášky a praktický nácvik péče o dutinu ústní. Školní kolektivy mají naopak možnost navštívit fakultní ordinaci. Tato spolupráce se skvěle osvědčila, s povděkem ji kvitují ředitelé škol i rodiče žáků.
„Děti mají často strach vůbec do ordinace vstoupit. Bojí se, některé i pláčou. U nás jim dáme tolik času, kolik potřebují. A sledujeme, jak ty odvážnější během chvilky jezdí na křesle, ostatní si pomalu prohlížejí figuríny a fantomy, seznamují se s modely zubů i se svými zoubky ve stomatologickém zrcátku. Studentky je často vítají v kostýmech Zoubkových víl, kreslí s nimi, dávají jim různé úkoly, mají pro ně připraveny diplomy a odměny. Krásné je, když se po hodině zeptám, kdo chce chodit pravidelně k zubaři a všechny ruce jsou nahoře. Kladnou odezvu máme i od stomatologů, kteří k nám děti i celé školy posílají. Takže víme a jsme za to moc rádi, že ta naše práce má velký smysl,“ popisuje Ing. Iveta Bryjová, pedagožka ÚNZS, která edukace pro školní děti vede.
V loňském akademickém roce začal ústav spolupracovat také se Základní a Praktickou školou Slezského odboje, kterou navštěvují děti s různými stupni mentálního postižení. „Víme, že je nutné naučit studenty edukovat i tyto specifické skupiny, navíc jsme potřebovali získat zpětnou vazbu. Náročná je především práce s dětmi se středním a těžším stupněm postižení. Ty jsou nezřídka velmi těžko ošetřitelné, oblasti ústního zdraví u nich není věnována dostatečná pozornost, často bohužel nemají ani svého zubaře,“ popisuje Iveta Bryjová.
Školu navštívili budoucí dentální hygienisté několikrát, děti v malých skupinkách přišly i do fakultní ordinace. Studentky Kláru Kuličkovou a Emu Královou práce s postiženými dětmi zaujala natolik, že se této problematice věnovaly i v rámci svých bakalářských prací. Klára v ní hodnotila stav orálního zdraví u dětí s lehkých a středně těžkým mentálním postižením. Práce Emy popisuje, jaký má u mentálně postižených dětí význam edukace dentální hygienistky.