Do Čtyřlístku putovaly další pomůcky

  • Viktorie Kovářová
  • 25.03.2023
Studenti Ústavu speciální pedagogiky a Ústava pedagogických a psychologických věd se zapojili do tvořivé výzvy a postupně vyrábějí pomůcky pro malé klienty Dětského centra Čtyřlístek. Pomůcky u dětí se zrakovým postižením stimulují hmat či sluch, pomáhají také s rozvojem paměti i pozornosti.
Autor: Mgr. Lada Dobrovolná

Loni před Vánocemi získalo Dětské centrum Čtyřlístek první pomůcky, které stimulují hmat či sluch u malých klientů se zrakovým postiženým. Ty začaly na základě výzvy proděkanky pro studijní a sociální záležitosti Mgr. Marty Kolaříkové, Ph.D.  vyrábět posluchači studijních programů Speciální pedagogika, Sociální patologie a prevence a Edukační péče o seniory. Více informací najdete ve zprávě zde.

V uplynulých dnech putovaly do Čtyřlístku, které je fakultním pracovištěm, další pomůcky. Ty vytvořila studentka 3. ročníku Speciální pedagogiky Veronika Hendrichová.

„Čtyřlístek jsem znala z mé předchozí odborné praxe, na kterou vzpomínám moc ráda. Všichni pracovníci tam byli velmi přátelští a empatičtí a přála jsem si navázat s nimi další spolupráci. Po zkouškovém období jsem si konečně našla čas připojit se k tvořivé výzvě a pustila se do práce,“ řekla s úsměvem Veronika Hendrichová a pokračovala: “Jako první jsem vyrobila látkového hada, který slouží ke stimulaci hmatu a rozvoji jemné motoriky. S jeho ušitím mi pomohla maminka přítele. Jednotlivé díly jsou pospojovány různými způsoby pro procvičování základních dovedností, jako je zapínání zipu, knoflíků či zavazování tkaniček“. 

Z plastových vajíček, které naplnila různým materiálem, třeba čočkou, solí či těstovinami, pak studentka vytvořila zvukové pexeso. To při hře, jejímž principem je najít správnou dvojici, pomáhá s rozvojem sluchové diferenciace, ale i paměti či pozornosti. Posledním výrobkem je pexeso hmatové. Papírové kartičky, na nichž jsou nalepeny pěnové samolepky, stimulují hmat, rozvíjí jemnou motoriku, paměť i představivost.

Všechny pomůcky minulý týden převzala vedoucí rehabilitačního stacionáře Šárka Chládková Kirchnerová, která nešetřila slovy díků. 
„Doufám, že pomůcky najdou využití v praxi a pomohou stimulovat smysly nejen dětem se zrakovým postižením. Jejich výroba mě moc bavila, takže pokud se v praxi osvědčí, ráda vytvořím další,“ uzavírá Veronika Hendrichová.