Pracovní skupina pro oblast vzdělávání Romů

  • Zlatuše Krpcová
  • 24.04.2019
29. března 2019 proběhlo v Praze na Úřadu vlády ČR další jednání Pracovní skupiny pro vzdělávání Romů.

Jednání vedl její předseda doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D., vedoucí Výzkumného centra pro sociální začleňování.

 

Představil zaměření pracovní skupiny (základní činnosti a vize) a vyzval členy k připomínkám a návrhům cílů pracovní skupiny pro krátkodobý a dlouhodobý horizont.  V rámci jednání byly podány a projednány návrhy  prosazování spolupráce škol se sociálními pracovníky, poskytovateli sociálních služeb a OSPOD. Cíle se dotkly také oblasti dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, koncentrace pozornosti na implementaci inkluzivního a spravedlivého vzdělávání, které bude kvalitní a dostupné pro všechny skupiny dětí, žáků a studentů tak, jak plyne ze závazků, které má ČR vůči mezinárodním orgánům a Evropské unii.

 

Doc. Kaleja  přítomné členy informoval o tom, že byl osloven vedoucí oddělení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků při NÚV, aby lektorovat v pořadí již druhý vzdělávací modul a proškolil tak odborníky z pedagogického terénu. Proškolení bude zahrnovat oblast pedagogicko-psychologické diagnostiky s důrazem na úskalí, rezervy a obtíže v identifikaci, porozumění a následně doporučení pro žádoucí intervenci. Školení se bude nabízet poradenským pracovníkům ve školství.

 

Do programu byla zakomponována problematika mentoringu v českém školství. Doc. Kaleja inicioval pozvání dvou slovenských zkušených odbornic na toto téma: Mgr. Tatiana Dubayová, PhD., a Mgr. Hedviga Hafičová, PhD. Obě působí na Prešovské univerzitě. Prezentovaly své zkušenosti s mentoringem na Slovensku u dětí z marginalizovaných romských komunit.

 

Předseda PS v této souvislosti vznesl na zástupce MŠMT dotaz, jak se k mentoringu staví MŠMT, jaké kroky realizuje, nebo hodlá realizovat, s jakými finančními prostředky a jakými cestami tato věc bude, případně již je řešena. Dotázal se, o co se MŠMT opírá, co a jak garantuje to, aby procesy a finance nebyly zmařeny. Zástupce MŠMT Mgr. S. Pohořelý uvedl, že MŠMT poskytuje podporu romským žákům středních škol prostřednictvím dotačního programu Podpora sociálně znevýhodněných romských žáků středních škol, konzervatoří a studentů vyšších odborných škol.

 

Za vysoké školství reagoval PhDr. T. Fliegl. Ten v souvislosti s podporou mentoringu uvedl, že VŠ mají poměrně velkou autonomii v práci se studenty. VŠ mentoring hradí ze svého institucionálního příspěvku. Neexistuje na to dotační program. Doc. Kaleja upozornil, že VŠ chystají projektové záměry z prostředků OP VVV, klíčové aktivity 6 a 7 na podporu poradenství pro studenty se specifickými potřebami, studenty ze socioekonomicky znevýhodněných skupin, etnických minorit aj. Problémem je však neexistence metodiky MŠMT, která by stanovila, jak identifikovat cílovou skupinu. Nedefinování cílové skupiny přináší stav, ve kterém finanční prostředky často cílovým skupinám vůbec nejdou.


doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D., Bc. Zlatuše Krpcová