Autorka: Mgr. Lada Dobrovolná
„Od první do deváté třídy stráví děti ve škole zhruba 8 200 hodin. To je luxusní časová dotace, ohromná investice. Co od toho čekáme? Co má dítě získat? Co potřebuje pro život v 21. století? A co potřebuje společnost? V otázce Co je podstatné a naprosto zásadní měl Komenský před 350 lety jasno: charakter. Škola má být tzv. dílnou lidskosti, kde se člověk učí být nejprve člověkem dobrého charakteru. Získá-li k tomu navíc užitečné znalosti a dovednosti, jen dobře, ale podstatný je charakter. Proč právě on a jak se výchovně formuje? Jak se učí a je vůbec učitelný? Všechny tyto otázky budou předmětem přednášky,“ přibližuje téma svého povídání, po kterém bude následovat diskuse, sám přednášející.
Vše se bude přenášet formou online streamu, který pořizují studenti AVT z Filozoficko-přírodovědecké fakulty. Záznam bude poté možné zhlédnout na youtube kanálu MVL.
Prof. PhDr. Jan Hábl, Ph.D. vystudoval filozofii výchovy na University of Wales. Přednáší v oborech na rozhraní antropologie, etiky, historie a filozofie výchovy a vzdělávání, působil zejména na univerzitách v Ústí nad Labem a Hradci Králové. Stojí za projektem Komenský 2020. Je autorem titulů odborných i krásných, např. Labyrint upgrade. Jinotajný román (nejen) pro děti (2015), Na charakteru záleží, problém učitelnosti dobra (2020), I když se nikdo nedívá, fundamentální otázky etického vychovatelství (nakl. P. Mervart 2015), Aby člověk neupadal v nečlověka (nakl. P. Mervart 2015), Učit (se) příběhem. (Host 2013), On being human(e) (Wipf&Stock 2017). Řadu let studuje život a dílo Jana Ámose Komenského, svými přednáškami i vydanými publikacemi se snaží jeho myšlenky přiblížit široké veřejnosti.