O projektu

Primární prevence rizikového chování ve školách je významnou složkou včasné pedagogické diagnostiky a intervence. Sociální dovednosti učitelů a žáků jsou potřebné pro efektivitu práce školy a úzce souvisí s formováním a vytvářením pozitivního klimatu ve třídě, které je klíčovým předpokladem pro rozvoj inkluzivního vzdělávání. Nízká úroveň sociálních dovedností může být reálnou překážkou při dosažení školní úspěšnosti žáků a zároveň příčinou či fixátorem rizikového a problémového chování žáků. Aktuální situace související s pandemií COVID-19 významně ovlivnila podmínky vzdělávání, ověřují se nové možnosti zprostředkovávání výuky, které vyžadují inovace a nové přístupy s důrazem na zajištění kvality vzdělávání. Absence osobního kontaktu s pedagogy a spolužáky staví do vzdělávací cesty bariéry v podobě vyšších nároků na digitální formy komunikace, samostatnost při osvojování učiva ad., které negativně ovlivňují psychiku žáků. Nestandardní celospolečenská situace navíc klade zvýšené nároky na rodiče a výuku žáků v domácím prostředí. Podmínky pro rozvoj sociálních dovedností jsou v důsledku pandemie již dlouhodobě nevyhovující. 

Projekt je orientován na podporu rozvoje kompetencí poradenských pracovníků škol a pedagogů pro intervenční práci se žáky s problémovým a rizikovým chováním. Pozornost bude věnována problematice rozvoje kompetencí žáků v oblasti sociálních dovedností za účelem prevence interpersonálního agresivního chování.

Cíle projektu:

Cílem projektu je monitoring rizikového chování žáků ve školním prostředí s důrazem na analýzu projevů a příčin rizikového chování včetně reflexe efektivních prostředků podpory při řešení rizikového chování žáků.

Systematická opatření budou zaměřena na dílčí aktivity:

Zmapování projevů a frekvence rizikového chování žáků ve školním prostředí, monitoring potřeb pedagogů v oblasti podpory při intervenční práci se žáky s problémovým a rizikovým chováním. 

Příprava Interaktivního programu rozvoje sociálních dovedností žáků s cílem využití programu v rámci prevence rizikového chování žáků, podpůrných opatření pro žáky s projevy rizikového chování a při tvorbě individuálních výchovných programů.

Pilotní ověření Interaktivního programu rozvoje sociálních dovedností žáků v pedagogické praxi.

Evaluace rozšíření kompetencí pedagogů k rozvoji sociálních dovedností žáků.

Evaluace pilotního ověření Interaktivního programu rozvoje sociálních dovedností žáků s doporučením aktualizovat obsah Minimálního preventivního programu v dokumentaci participujících škol.

Významným obdobím v oblasti formování osobnosti člověka je období mladšího školního věku, fixované rizikové

projevy chování v tomto věku se odstraňují později velmi obtížně a efektivita výchovných přístupů často neodpovídá vynaloženému úsilí pedagogů. 

Cílovou skupinu tvoří pedagogové prvního stupně ZŠ a žáci mladšího školního věku v inkluzivním vzdělávání.

Předpokládaný přínos projektu spočívá v posílení kompetencí poradenských pracovníků škol a pedagogů pro intervenční práci se žáky s problémovým a rizikovým chováním. Pozornost bude věnována rozvoji sociálních dovedností v komunikaci, schopnostech čelit sociálnímu tlaku, asertivních dovednostech, schopnostech empatie, schopnostech zvládat konfliktní situace. Rozšířením kompetencí pedagogů lze předpokládat vyšší efektivitu při poskytování podpůrných opatření za účelem zmírnění či eliminace deficitů, které limitují žáky s rizikovými projevy chování v sebepojetí i v úspěšnosti navazování a udržování přiměřených mezilidských vztahů.