Český jazyk a literatura – Bc.
Státní závěrečná zkouška
- obhajoba bakalářské práce
- ústní podání znalostí z českého jazyka a literatury v předmětech:
- Současný český jazyk a verbální komunikace
- Vývoj českého jazyka
- Dějiny literatury
- Teorie literatury
SOUČASNÝ ČESKÝ JAZYK A VERBÁLNÍ KOMUNIKACE
Zkouška se skládá z jazykového rozboru vybraného textu a odpovědi na teoretickou otázku.
- Jazykověda a její disciplíny; přehled, souvislosti, základní terminologie. Základní lingvistická literatura, časopisy.
- Čeština jako jazykový typ; jazykové roviny (plány jazyka). Český národní jazyk a jeho útvary.
- Fonologický
systém současné češtiny; kritéria třídění hlásek. Ortofonie, ortoepie;
kultura mluveného projevu; současný stav kultury zvukové stránky jazyka,
příručky.
- Slovo a pojmenování, lexém; významové vztahy.
- Slovní zásoba a její obohacování; typy slovníků.
- Gramatické
kategorie jmen – kritéria třídění slovních druhů, slovnědruhové
transpozice; gramatické kategorie nižšího řádu. Funkce gramatických
kategorií v komunikaci, vývojové tendence.
- Česká deklinace –
typy, vzorová paradigmata, funkce a vznik variantních tvarů. Začlenění
přejatých jmen do českého deklinačního systému.
- Gramatické kategorie sloves; přehled, charakteristika, funkce v komunikaci.
- Slovesa, jejich třídění z hlediska funkčního a formálního. Vývojové tendence vzhledem k vývoji češtiny.
- Věta a výpověď, komunikační funkce výpovědi. Syntaktické vztahy, valence.
- Větné členy, jejich charakteristika, způsob vyjádření; třídění větných členů.
- Souvětí parataktické a hypotaktické.
- Stylistika
v systému lingvistických disciplín; pomeznost stylistiky; teorie
funkčních stylů a její místo v současné stylistice. Slohové postupy a
útvary, jejich modifikace, uplatnění v textech jednotlivých stylových
oblastí (stylů).
- Text a jeho vlastnosti. Intertextovost, hypertext. Elektronický text.
- Základní
pojmy z teorie komunikace (znak, jazykový znak; přenos informace,
komunikační kód; řečová komunikace jako sociální jednání).
VÝVOJ ČESKÉHO JAZYKA
Zkouška se skládá z jazykového rozboru vybraného textu a odpovědi na teoretickou otázku.
- Hláskoslovný vývoj v pračeštině
- Hláskoslovný vývoj od staročeštiny po dobu současnou
- Staroslověnská deklinace: třídění: substantiva, adjektiva, zájmena, číslovky, gramatické kategorie,
- Staroslověnská konjugace: třídění sloves, gramatické kategorie
- Vývojové tendence v deklinaci (od pračeštiny po dobu současnou)
- Vývojové tendence v konjugaci (od pračeštiny po dobu současnou)
- Staročeská deklinace: třídění jmen, adjektiv, zájmen, číslovek, gramatické kategorie
- Konjugace ve starší češtině: třídění sloves, gramatické kategorie, vývojové tendence.
- Staročeská syntax: větné typy, větné členy, polovětné útvary, souvětí podřadné a souřadné, vývojové tendence.
- Současná jazykovědná bohemistika a její kořeny ve 20. století.
U SZZ student předloží seznam prostudované odborné lingvistické literatury (knižní, časopisecké i internetové zdroje).
DĚJINY LITERATURY
- Specifika české středověké literatury.
- Humanistická vzdělanost a její projevy v české literatuře.
- Žánrový systém české barokní literatury.
- Stylové proměny literatury počátečních fází národního obrození (klasicismus, preromantismus).
- Podoby českého literárního romantismu (30. až 50. léta 19. století).
- Modely funkce literatury v 2. polovině 19. století (májovci, ruchovci, lumírovci, realismus).
- Literatura dekadence a dynamika moderní české literatury (zvláště lyriky) do roku 1914.
- Střídání
a střetávání avantgardních konceptů v české literatuře (předválečná
moderna a civilismus, proletářské umění, poetismus, surrealismus).
- Autorské a žánrové dominanty české prózy 20. až 40. let.
- Literárněkritické koncepty v období moderny a avantgardy.
- Vývojový rytmus české lyriky 40. až 60. let (skupiny, generace, proměny poetik).
- Česká próza v souboji s ideologickými tlaky (od budovatelského románu k diverzifikaci 60. let).
- Normalizovaná literatura – mocenské požadavky na literaturu a jejich naplňování.
- Samizdatový a exilový komunikační okruh a jejich místo v dějinách české literatury 70. a 80. let.
- České drama ve 20. století – směry, žánry, osobnosti.
TEORIE LITERATURY
- Specifičnost
humanitních disciplín; literární věda a její disciplíny, historické
proměny pojmu literatura, pokusy o vymezení literárnosti.
- Poetika
– versologie (verš vázaný a volný, metrum, rytmus, rým a jeho typy),
prostředky hláskové instrumentace, básnické figury, prostředky
tematického uspořádání, obrazné pojmenování.
- Literární druhy a
žánry – názory na způsob existence literárních druhů a žánrů;
charakteristika hlavních lyrických, epických a dramatických žánrů;
proměny žánrových systémů a jednotlivých žánrů.
- Dílo a text –
znaky textu; vrstvy textu (zvuková, lexikální, syntaktická, textová);
literární dílo jako znak a struktura: estetická funkce textu,
Mukařovského pojetí básnického jazyka, artefakt, estetický objekt;
tematická rovina díla; fiktivnost, problematika fikčních světů;
intertextovost.
- Autor – historické proměny pojetí autorství
(inspirace, autorita, individualita); autor jako psychofyzická bytost,
autor implicitní; autorská osobnost a možnosti její rekonstrukce;
záměrnost a nezáměrnost v umění; sémantické gesto.
- Recipient –
reálný a implikovaný vnímatel; typy čtení; problematika dobové a
individuální konkretizace; popis, analýza, výklad, interpretace.
- Kompozice
literárního díla, naratologie – kompoziční postupy a principy, poetika
postavy, čas a prostor literárního díla; fabule, syžet; pásmo postav,
pásmo vypravěče; klasický a moderní narativní text; ich-forma, er-forma;
typy vypravěče; vyprávěcí situace.
- Psychoanalýza a
fenomenologie v literární vědě, tematická kritika, archetypální kritika –
charakteristika jednotlivých přístupů k literárnímu dílu, hlavních děl a
představitelů.
- Formalismus, strukturalismus, nová kritika,
analýza diskursu, poststrukturalismus – charakteristika jednotlivých
přístupů k literárnímu dílu, hlavních děl a představitelů.
- Hermeneutika,
recepční estetika, dekonstrukce, nový historismus, feminismus, gender
studies – charakteristika jednotlivých přístupů k literárnímu dílu,
hlavních děl a představitelů.
Student předloží seznam přečtené primární literatury a prostudované literatury sekundární (monografie, studie, články).