SZZ OTÁZKY B7201 dle předmětů
bakalářské 1oborové studium
Knihovnictví
platnost od října 2015

okruhy:
I. Teoretické základy knihovnictví (12 otázek)
II. Doplňování, zpracování a organizace KF (12 otázek)
III. Knihovnické a informační služby (12 otázek)
IV. Organizace a řízení knihoven (12 otázek)

 

I. Teoretické základy knihovnictví (12 otázek)

KAB002 Informační věda 1
KAB102 Informační věda 2
KAB011 Informační etika 1
KAB111 Informační etika 2
KAB005 Dějiny knižní kultury 1
KAB056 Dějiny knižní kultury 2

INFORMAČNÍ VĚDA 1, 2

  1. Charakterizujte vznik a vývojové etapy informační vědy, její cíle a možnosti. Srovnejte
    předmět informační vědy s předmětem informatiky (resp. s matematicko-statistickým pojetím
    informace). Uveďte základní východiska a rozdíly. Charakterizujte základní kvantitativní
    metody v informační vědě (bibliometrie, infometrie, scientometrie).
  2. Charakterizujte různá pojetí informace v rámci informační vědy a filosofie informace
    (informace v abiotických a biotických systémech, sociokulturní informace, informace jako
    psychofyziologický jev a proces). Evoluční ontologie jako diagnostika a východisko z
    globální ekologické krize jako krize informační.
  3. Charakterizujte roli informační vědy v informační společnosti. Popište vztah informatizace
    k vědění, moci, zdraví, výchově a komunikaci. Charakterizujte předmět sociální informatiky.
    Uveďte základní podstatu koncepcí virtuální a rozšířené reality.
  4. Popište základní komunikační model v systému vědy – charakterizujte základní pojmy
    (signál, informace, informační zdroj, informační kanál, informační šum); uveďte vlastnosti
    odborných a vědeckých informací; srovnejte formální a neformální kanály v oblasti jejich
    šíření.

INFORMAČNÍ ETIKA 1, 2

  1. Charakterizujte základní etické přístupy (deskriptivní vs. normativní) a koncepce
    (hédonismus, egoismus, utilitarismus, deontologii) ve vztahu k předmětu informační etiky.
  2. Charakterizujte informační etiku, její vznik, stručný historický vývoj, cíle, možnosti a
    omezení. Uveďte na konkrétních příkladech základní mikro- a makroetické problémy.
  3. Charakterizujte základní etické kodexy (např. kodex ALA, zásady chování v infosféře
    podle L. Floridiho, zásady netikety, Kodex etiky českých knihovníků) a uveďte jejich cíle,
    možnosti i slabá místa.
  4. Charakterizujte etické aspekty chování při práci se současnými informačními
    technologiemi (např. problém plagiátorství, ochrana duševního vlastnictví, kyberšikana,
    kyberstalking, flame wars, šíření spamu a hoaxů atp.).

DĚJINY KNIŽNÍ KULTURY 1, 2

  1. Dějiny knihy - vývoj písma v Evropě do novověku, druhy a typy písma, jejich
    charakteristika; psací látky a potřeby; kniha ve starověku a středověku; knižní vazba;
    charakteristika rukopisných knih; výzdoba rukopisů; nejvýznamnější skriptoria v českých
    zemích.
  2. Vynález knihtisku a jeho šíření v Evropě - předchůdci knihtisku, inkunábule; nejstarší čeští
    tiskaři a vydavatelé; rozvoj knižní kultury a knihoven v českých zemích a v Evropě v době
    renesance a humanismu.
  3. Produkce tiskáren v českých zemích - tiskárna jednoty bratrské; Bible kralická; soukromé a
    institucionální tiskárny 16. - 18. století; knižní kultura v době českého národního obrození; V.
    M. Kramerius; Národní muzeum v Praze; Matice česká; specifické tisky.
  4. Dějiny knihoven a knihovnictví v českých zemích - vznik, vývoj a poslání veřejných
    půjčoven a knihoven od konce 18. a v 19. století; vývoj knihovnictví v letech 1918—1938 a
    Zákon o veřejných knihovnách obecních z roku 1919. Základní tendence vývoje veřejného
    knihovnictví po roce 1945.


II. Doplňování, zpracování a organizace KF (12 otázek)

KAB003 Typologie dokumentů
KAB045 Identifikace dokumentů
KAB049 Akvizice a organizace KF
KAB202 SJ a věcné pořádání informací 1
KAB203 SJ a věcné pořádání informací 2
KAB013 Dokumentografické systémy

TYPOLOGIE DOKUMENTŮ

  1. Dokumentová komunikace - informační zdroje; dokument; komunikační spojení; vlastnosti
    dokumentů; třídy a typy dokumentů.
  2. Informační technologie v dokumentové komunikaci - organizace v dokumentové
    komunikaci; informační průmysl; informační instituce; internetová komunikace; digitalizace
    dokumentů a digitální knihovny.

IDENTIFIKACE DOKUMENTŮ

  1. Identifikace a metodika jmenné katalogizace - identifikační záznam; bibliografický
    záznam; identifikace dokumentů; katalogy: definice, funkce, rozdělení; popisná jednotka;
    prameny popisu a popisné údaje; ISBD a pravidla RDA; výměnný formát MARC21.
  2. Vývoj katalogizační teorie od konce 90. let 20. století - katalogizační teorie; vývoj
    katalogizačních pravidel, standardy pro jmennou katalogizaci; unifikace katalogizace;
    současný stav katalogizační politiky v ČR; souborné katalogy; kooperativní tvorba v
    katalogizaci, sdílená katalogizace; projekt národních autorit.

AKVIZICE A ORGANIZACE KF

  1. Informační fond (IF) a druhy dokumentů - Charakteristika IF a dělení dokumentů podle
    různých hledisek. Struktura a funkce IF, profilování fondu dokumentů. Národní knihovna a
    metoda konspektu.
  2. Základní procesy akvizice - Zjišťování dokumentu, výběr dokumentů a získávání
    dokumentů a související právní legislativa. Budování fondu, související právní legislativa.
    Prvotní evidence a zpracování dokumentu (adjustace, přírůstkový seznam, signování). Knižní
    trh a jeho tři složky.

SJ A VĚCNÉ POŘÁDÁNÍ INFORMACÍ 1, 2

  1. Aplikace sémiotiky v pořádání informací - jazykové znaky, asymetrie a vágnost jazykových
    znaků a její odstraňování, metody tvorby řízených slovníků
  2. Systémy věcného pořádání informací - intelektuální a automatická obsahová analýza
    dokumentu, druhy a typy věcného pořádání, použití přirozeného a umělého jazyka
  3. Knihovnicko-bibliografické klasifikace - operace na množinách, klasifikace věd, vývoj a
    nejdůležitější současné klasifikační systémy, MDT, integrované pořádací systémy
  4. Verbální systémy pořádání informací - předmětová hesla NK, volná /slovní/ a řízená
    /pojmová/ indexace, deskriptory, řízené slovníky, soubory věcných autorit, tezaury, ontologie

DOKUMENTOGRAFICKÉ SYSTÉMY

  1. Dokumentografický systém konceptuální model DIS, charakteristické znaky
    bibliografických systémů, základní typy dokumentografických systémů v praxi, výměna
    bibliografických záznamů, model FRBR, identifikátory informačních entit, výměnný formát
    ISO 2709, metadatové formáty pro popis elektronických dokumentů.
  2. Systémy národních bibliografií – národní bibliografie jako základní typ DIS, úkoly a funkce
    souběžných národních bibliografií (SNB), specifika budování SNB – povinný výtisk jako
    výlučný zdroj SNB, problematika registrace šedé literatury, vývoj a současný stav české
    souběžné národní bibliografie, dopady automatizace systému SNB v ČR, vstupní zpracování
    záznamů.
 

III. Knihovnické a informační služby (12 otázek)

KAB206 Informační gramotnost 1
KAB207 Informační gramotnost 2
KAB042 Výchova uživatelů
KAB051 Služby knihoven a informační služby
KAB010 Teoretické základy projektování IS
KAB057 Literární komunikace

INFORMAČNÍ GRAMOTNOST 1,2

  1. Vymezení pojmu Informační gramotnost – Historický vývoj pojmu IG, Současné vymezení
    IG, IG v praxi vzdělávacích institucí v ČR, Struktura a obsah kurzů IG a specifika
    vzdělávacích aktivit v souvislosti s cílovou skupinou uživatelů (kurzy IG pro ZŠ, SŠ, VŠ,
    kurzu IG pro veřejnost).
  2. Zdroje informací - Informační prameny, Primární, sekundární a terciární zdroje, Bibliografie,
    Informační instituce, Informační požadavek, Vyhledávání v elektronických informačních
    zdrojích (typologie zdrojů a současné nástroje pro jejich prohledávání: volné zdroje,
    licencované zdroje, databáze, katalogy, oborové brány, digitální knihovny).
  3. Metody a nástroje pro vyhledávání informací Informační požadavek, definování
    problému, klíčová slova, zužování a rozšiřování tématu, volba vhodného zdroje a nástroje pro
    vyhledávání, Booleovské a proximitní operátory, rešeršní strategie, vyhledávání informací na
    internetu – vyhledavače, metavyhledavače, předmětové katalogy.
  4. Informační chování – vymezení informačního chování, modely informačního chování,
    klasifikace informačních potřeb, faktory ovlivňující uspokojování informačních potřeb,
    informační bariéry, informační propast, informační hygiena, technostres, informační ekologie,
    efektivní práce s informacemi, negativní dopady práce s informacemi a jejich řešení.

VÝCHOVA UŽIVATELŮ

  1. Výchova vzdělávání v knihovně pedagogika, andragogika, gerontagogika; aplikace
    pedagogických principů a didaktických zásad v práci knihovníka; bibliopedagogika,
    bibliopsychologie a biblioterapie.
  2. Formování uživatelské a čtenářské kompetence – čtenář a uživatel informací; kompetence
    a gramotnost; knihovnicko-informatická výchova; metody individuální
    a skupinové práce se čtenáři.

SLUŽBY KNIHOVEN A INFORMAČNÍ SLUŽBY

  1. Veřejné knihovnické a informační služby – legislativní vymezení, Standard pro dobrou
    knihovnu. Směrnice IFLA/UNESCO pro veřejné knihovny. Typologie a kategorizace
    uživatelů ve veřejné knihovně. Druhové a typové členění knihovnických a informačních
    služeb. Současné trendy rozvoje knihovnictví.
  2. Public relations - výklad pojmu, nástroje PR. Význam vztahů s veřejností a se zřizovateli.
    Firemní design a kultura. Komunikační strategie.
 

TEORETICKÉ ZÁKLADY PROJEKTOVÁNÍ IS

  1. Automatizované informační systémy vymezení pojmů data, databáze, datové typy,
    konceptuální model IS, databázové modely, ER diagramy, architektura databázových systémů,
    Systém řízení báze dat, aplikační úloha.
  2. Podnikové informační systémy – prvky IS, typy IS (transakční, manažerské, expertní,
    systémy pro podporu rozhodování, podnikové, dokumentografické a faktografické systémy) a
    jejich využití v organizacích, dělení IS dle jejich vztahu k systému
    řízení.

LITERÁRNÍ KOMUNIKACE

  1. Vnímání uměleckého literárního díla – pojem literatura; literární umělecké dílo a jeho
    struktura; proces recepce literárního díla; základní estetické kategorie.
  2. Literární komunikace – literatura a komunikace; vztah autor – dílo – čtenář; čtení a četba;
    čtenářství jako projev osobnosti; psychologické a sociální účinky četby.
 

IV. Organizace a řízení knihoven (12 otázek)

KAB055 Informační politika 1
KAB155 Informační politika 2
KAB046 Informační průmysl
KAB208 Řízení knihoven 1
KAB209 Řízení knihoven 2
KAB059 Výzkumné metody v knihovnictví

INFORMAČNÍ POLITIKA 1, 2

  1. Informační politika - vysvětlení pojmů informace a politika, informační společnost,
    informační politika, strategické dokumenty národní a nadnárodní informační politiky
    (eEurope, eČesko, atd.), zásady tvorby informační politiky; informační politika na úrovni
    Evropské unie, státu, v sektoru kultury.
  2. Prioritní oblasti státní informační politiky ČR – základní cíle a přínosy státní informační
    politiky, prioritní oblasti státní informační politiky: Informační gramotnost, Informační
    demokracie, Rozvoj IS veřejné správy, Komunikační infrastruktura, Důvěryhodnost a
    bezpečnost informačních systémů a ochrana osobních dat, Elektronický obchod,
    Transparentní ekonomické prostředím, Informační společnost: stabilní a bezpečná.
  3. Svobodný přístup k informacím legislativa, zákon č. 106/1999 Sb., poskytovatelé
    informací, formální náležitosti žádosti o přístup k informacím, informace vyloučené
    z poskytování informací.
  4. E-government a jeho služby vymezení pojmu e-government, cíle e-governmentu,
    komunikační infrastruktura veřejné správy, legislativa upravující činnost eGovernmentu v ČR,
    soustava Czech POINT – typologie poskytovaných služeb, základní registry veřejné správy,
    datové schránky, zaručený elektronický podpis.

INFORMAČNÍ PRŮMYSL

  1. Informační průmysl – vymezení pojmu, aktéři informačního průmyslu, oblasti informačního
    průmyslu: tvorba a prodej informace, služby zpracovávající informace, služby šířící
    informace, výroba zařízení pro zpracování informací, specializované služby vázané na
    výzkum, služby související s tvorbou zázemí produkce a distribuce informací.
  2. Současné služby informačního průmyslu služby poskytování informačního obsahu,
    služby poskytování infrastruktury umožňující přenos informací a dat a služby vývoje a
    instalace, přizpůsobení a integrace software, internet a jeho role v informačním průmyslu,
    odvětví informační a komunikačních služeb, distribuce informací v elektronickém prostředí
    (legislativa, informace jako zboží, ochrana intelektuálních práv), databáze patentů, norem,
    licencované elektronické zdroje, digitalizace.

ŘÍZENÍ KNIHOVEN 1, 2

  1. Struktura a obsah manažerské práce – management knihoven; manažer; manažerské
    funkce; time management.
  2. Týmy, jejich tvorba a řízení – sestavení týmu; organizace a cíle týmu; role týmu; efektivita
    týmu; proces a techniky týmové spolupráce.
  3. Personální management – získávání a výběr zaměstnanců; vzdělávání a rozvoj zaměstnanců;
    řízení kariéry; odměňování zaměstnanců; personální administrativa.
  4. Marketing obecně – druhy marketingu; implementace marketingu do řízení knihoven.

VÝZKUMNÉ METODY V KNIHOVNICTVÍ

  1. Základy metodologie společenskovědního výzkumu - cíle vědeckého zkoumání; fáze
    výzkumu; plán výzkumu; výzkum a průzkum; tvorba a testování teorií; základní otázky
    výzkumu v knihovnictví.
  2. Příprava a realizace výzkumu - výzkumný problém, výzkumná otázka, hypotéza; populace,
    vzorek a pojem reprezentativnosti; pravděpodobnostní a nepravděpodobnostní metody výběru
    respondentů; základní metody sběru dat; výzkumná zpráva.