SZZ OTÁZKY B7201 dle předmětů
bakalářské 1oborové studium
Knihovnictví
platnost od října 2015
okruhy:
I. Teoretické základy knihovnictví (12 otázek)
II. Doplňování, zpracování a organizace KF (12 otázek)
III. Knihovnické a informační služby (12 otázek)
IV. Organizace a řízení knihoven (12 otázek)
I. Teoretické základy knihovnictví (12 otázek)
KAB002 Informační věda 1
KAB102 Informační věda 2
KAB011 Informační etika 1
KAB111 Informační etika 2
KAB005 Dějiny knižní kultury 1
KAB056 Dějiny knižní kultury 2
INFORMAČNÍ VĚDA 1, 2
- Charakterizujte vznik a vývojové etapy informační vědy, její cíle a možnosti. Srovnejte
předmět informační vědy s předmětem informatiky (resp. s matematicko-statistickým pojetím
informace). Uveďte základní východiska a rozdíly. Charakterizujte základní kvantitativní
metody v informační vědě (bibliometrie, infometrie, scientometrie).
- Charakterizujte různá pojetí informace v rámci informační vědy a filosofie informace
(informace v abiotických a biotických systémech, sociokulturní informace, informace jako
psychofyziologický jev a proces). Evoluční ontologie jako diagnostika a východisko z
globální ekologické krize jako krize informační.
- Charakterizujte roli informační vědy v informační společnosti. Popište vztah informatizace
k vědění, moci, zdraví, výchově a komunikaci. Charakterizujte předmět sociální informatiky.
Uveďte základní podstatu koncepcí virtuální a rozšířené reality.
- Popište základní komunikační model v systému vědy – charakterizujte základní pojmy
(signál, informace, informační zdroj, informační kanál, informační šum); uveďte vlastnosti
odborných a vědeckých informací; srovnejte formální a neformální kanály v oblasti jejich
šíření.
INFORMAČNÍ ETIKA 1, 2
- Charakterizujte základní etické přístupy (deskriptivní vs. normativní) a koncepce
(hédonismus, egoismus, utilitarismus, deontologii) ve vztahu k předmětu informační etiky.
- Charakterizujte informační etiku, její vznik, stručný historický vývoj, cíle, možnosti a
omezení. Uveďte na konkrétních příkladech základní mikro- a makroetické problémy.
- Charakterizujte základní etické kodexy (např. kodex ALA, zásady chování v infosféře
podle L. Floridiho, zásady netikety, Kodex etiky českých knihovníků) a uveďte jejich cíle,
možnosti i slabá místa.
- Charakterizujte etické aspekty chování při práci se současnými informačními
technologiemi (např. problém plagiátorství, ochrana duševního vlastnictví, kyberšikana,
kyberstalking, flame wars, šíření spamu a hoaxů atp.).
DĚJINY KNIŽNÍ KULTURY 1, 2
- Dějiny knihy - vývoj písma v Evropě do novověku, druhy a typy písma, jejich
charakteristika; psací látky a potřeby; kniha ve starověku a středověku; knižní vazba;
charakteristika rukopisných knih; výzdoba rukopisů; nejvýznamnější skriptoria v českých
zemích.
- Vynález knihtisku a jeho šíření v Evropě - předchůdci knihtisku, inkunábule; nejstarší čeští
tiskaři a vydavatelé; rozvoj knižní kultury a knihoven v českých zemích a v Evropě v době
renesance a humanismu.
- Produkce tiskáren v českých zemích - tiskárna jednoty bratrské; Bible kralická; soukromé a
institucionální tiskárny 16. - 18. století; knižní kultura v době českého národního obrození; V.
M. Kramerius; Národní muzeum v Praze; Matice česká; specifické tisky.
- Dějiny knihoven a knihovnictví v českých zemích - vznik, vývoj a poslání veřejných
půjčoven a knihoven od konce 18. a v 19. století; vývoj knihovnictví v letech 1918—1938 a
Zákon o veřejných knihovnách obecních z roku 1919. Základní tendence vývoje veřejného
knihovnictví po roce 1945.
II. Doplňování, zpracování a organizace KF (12 otázek)
KAB003 Typologie dokumentů
KAB045 Identifikace dokumentů
KAB049 Akvizice a organizace KF
KAB202 SJ a věcné pořádání informací 1
KAB203 SJ a věcné pořádání informací 2
KAB013 Dokumentografické systémy
TYPOLOGIE DOKUMENTŮ
- Dokumentová komunikace - informační zdroje; dokument; komunikační spojení; vlastnosti
dokumentů; třídy a typy dokumentů.
- Informační technologie v dokumentové komunikaci - organizace v dokumentové
komunikaci; informační průmysl; informační instituce; internetová komunikace; digitalizace
dokumentů a digitální knihovny.
IDENTIFIKACE DOKUMENTŮ
- Identifikace a metodika jmenné katalogizace - identifikační záznam; bibliografický
záznam; identifikace dokumentů; katalogy: definice, funkce, rozdělení; popisná jednotka;
prameny popisu a popisné údaje; ISBD a pravidla RDA; výměnný formát MARC21.
- Vývoj katalogizační teorie od konce 90. let 20. století - katalogizační teorie; vývoj
katalogizačních pravidel, standardy pro jmennou katalogizaci; unifikace katalogizace;
současný stav katalogizační politiky v ČR; souborné katalogy; kooperativní tvorba v
katalogizaci, sdílená katalogizace; projekt národních autorit.
AKVIZICE A ORGANIZACE KF
- Informační fond (IF) a druhy dokumentů - Charakteristika IF a dělení dokumentů podle
různých hledisek. Struktura a funkce IF, profilování fondu dokumentů. Národní knihovna a
metoda konspektu.
- Základní procesy akvizice - Zjišťování dokumentu, výběr dokumentů a získávání
dokumentů a související právní legislativa. Budování fondu, související právní legislativa.
Prvotní evidence a zpracování dokumentu (adjustace, přírůstkový seznam, signování). Knižní
trh a jeho tři složky.
SJ A VĚCNÉ POŘÁDÁNÍ INFORMACÍ 1, 2
- Aplikace sémiotiky v pořádání informací - jazykové znaky, asymetrie a vágnost jazykových
znaků a její odstraňování, metody tvorby řízených slovníků
- Systémy věcného pořádání informací - intelektuální a automatická obsahová analýza
dokumentu, druhy a typy věcného pořádání, použití přirozeného a umělého jazyka
- Knihovnicko-bibliografické klasifikace - operace na množinách, klasifikace věd, vývoj a
nejdůležitější současné klasifikační systémy, MDT, integrované pořádací systémy - Verbální systémy pořádání informací - předmětová hesla NK, volná /slovní/ a řízená
/pojmová/ indexace, deskriptory, řízené slovníky, soubory věcných autorit, tezaury, ontologie
DOKUMENTOGRAFICKÉ SYSTÉMY
- Dokumentografický systém – konceptuální model DIS, charakteristické znaky
bibliografických systémů, základní typy dokumentografických systémů v praxi, výměna
bibliografických záznamů, model FRBR, identifikátory informačních entit, výměnný formát
ISO 2709, metadatové formáty pro popis elektronických dokumentů.
- Systémy národních bibliografií – národní bibliografie jako základní typ DIS, úkoly a funkce
souběžných národních bibliografií (SNB), specifika budování SNB – povinný výtisk jako
výlučný zdroj SNB, problematika registrace šedé literatury, vývoj a současný stav české
souběžné národní bibliografie, dopady automatizace systému SNB v ČR, vstupní zpracování
záznamů.
III. Knihovnické a informační služby (12 otázek)
KAB206 Informační gramotnost 1
KAB207 Informační gramotnost 2
KAB042 Výchova uživatelů
KAB051 Služby knihoven a informační služby
KAB010 Teoretické základy projektování IS
KAB057 Literární komunikace
INFORMAČNÍ GRAMOTNOST 1,2
- Vymezení pojmu Informační gramotnost – Historický vývoj pojmu IG, Současné vymezení
IG, IG v praxi vzdělávacích institucí v ČR, Struktura a obsah kurzů IG a specifika
vzdělávacích aktivit v souvislosti s cílovou skupinou uživatelů (kurzy IG pro ZŠ, SŠ, VŠ,
kurzu IG pro veřejnost).
- Zdroje informací - Informační prameny, Primární, sekundární a terciární zdroje, Bibliografie,
Informační instituce, Informační požadavek, Vyhledávání v elektronických informačních
zdrojích (typologie zdrojů a současné nástroje pro jejich prohledávání: volné zdroje,
licencované zdroje, databáze, katalogy, oborové brány, digitální knihovny).
- Metody a nástroje pro vyhledávání informací – Informační požadavek, definování
problému, klíčová slova, zužování a rozšiřování tématu, volba vhodného zdroje a nástroje pro
vyhledávání, Booleovské a proximitní operátory, rešeršní strategie, vyhledávání informací na
internetu – vyhledavače, metavyhledavače, předmětové katalogy.
- Informační chování – vymezení informačního chování, modely informačního chování,
klasifikace informačních potřeb, faktory ovlivňující uspokojování informačních potřeb,
informační bariéry, informační propast, informační hygiena, technostres, informační ekologie,
efektivní práce s informacemi, negativní dopady práce s informacemi a jejich řešení.
VÝCHOVA UŽIVATELŮ
- Výchova vzdělávání v knihovně – pedagogika, andragogika, gerontagogika; aplikace
pedagogických principů a didaktických zásad v práci knihovníka; bibliopedagogika,
bibliopsychologie a biblioterapie.
- Formování uživatelské a čtenářské kompetence – čtenář a uživatel informací; kompetence
a gramotnost; knihovnicko-informatická výchova; metody individuální
a skupinové práce se čtenáři.
SLUŽBY KNIHOVEN A INFORMAČNÍ SLUŽBY
- Veřejné knihovnické a informační služby – legislativní vymezení, Standard pro dobrou
knihovnu. Směrnice IFLA/UNESCO pro veřejné knihovny. Typologie a kategorizace
uživatelů ve veřejné knihovně. Druhové a typové členění knihovnických a informačních
služeb. Současné trendy rozvoje knihovnictví.
- Public relations - výklad pojmu, nástroje PR. Význam vztahů s veřejností a se zřizovateli.
Firemní design a kultura. Komunikační strategie.
TEORETICKÉ ZÁKLADY PROJEKTOVÁNÍ IS
- Automatizované informační systémy – vymezení pojmů data, databáze, datové typy,
konceptuální model IS, databázové modely, ER diagramy, architektura databázových systémů,
Systém řízení báze dat, aplikační úloha.
- Podnikové informační systémy – prvky IS, typy IS (transakční, manažerské, expertní,
systémy pro podporu rozhodování, podnikové, dokumentografické a faktografické systémy) a
jejich využití v organizacích, dělení IS dle jejich vztahu k systému
řízení.
LITERÁRNÍ KOMUNIKACE
- Vnímání uměleckého literárního díla – pojem literatura; literární umělecké dílo a jeho
struktura; proces recepce literárního díla; základní estetické kategorie.
- Literární komunikace – literatura a komunikace; vztah autor – dílo – čtenář; čtení a četba;
čtenářství jako projev osobnosti; psychologické a sociální účinky četby.
IV. Organizace a řízení knihoven (12 otázek)
KAB055 Informační politika 1
KAB155 Informační politika 2
KAB046 Informační průmysl
KAB208 Řízení knihoven 1
KAB209 Řízení knihoven 2
KAB059 Výzkumné metody v knihovnictví
INFORMAČNÍ POLITIKA 1, 2
- Informační politika - vysvětlení pojmů informace a politika, informační společnost,
informační politika, strategické dokumenty národní a nadnárodní informační politiky
(eEurope, eČesko, atd.), zásady tvorby informační politiky; informační politika na úrovni
Evropské unie, státu, v sektoru kultury.
- Prioritní oblasti státní informační politiky ČR – základní cíle a přínosy státní informační
politiky, prioritní oblasti státní informační politiky: Informační gramotnost, Informační
demokracie, Rozvoj IS veřejné správy, Komunikační infrastruktura, Důvěryhodnost a
bezpečnost informačních systémů a ochrana osobních dat, Elektronický obchod,
Transparentní ekonomické prostředím, Informační společnost: stabilní a bezpečná.
- Svobodný přístup k informacím – legislativa, zákon č. 106/1999 Sb., poskytovatelé
informací, formální náležitosti žádosti o přístup k informacím, informace vyloučené
z poskytování informací.
- E-government a jeho služby – vymezení pojmu e-government, cíle e-governmentu,
komunikační infrastruktura veřejné správy, legislativa upravující činnost eGovernmentu v ČR,
soustava Czech POINT – typologie poskytovaných služeb, základní registry veřejné správy,
datové schránky, zaručený elektronický podpis.
INFORMAČNÍ PRŮMYSL
- Informační průmysl – vymezení pojmu, aktéři informačního průmyslu, oblasti informačního
průmyslu: tvorba a prodej informace, služby zpracovávající informace, služby šířící
informace, výroba zařízení pro zpracování informací, specializované služby vázané na
výzkum, služby související s tvorbou zázemí produkce a distribuce informací.
- Současné služby informačního průmyslu – služby poskytování informačního obsahu,
služby poskytování infrastruktury umožňující přenos informací a dat a služby vývoje a
instalace, přizpůsobení a integrace software, internet a jeho role v informačním průmyslu,
odvětví informační a komunikačních služeb, distribuce informací v elektronickém prostředí
(legislativa, informace jako zboží, ochrana intelektuálních práv), databáze patentů, norem,
licencované elektronické zdroje, digitalizace.
ŘÍZENÍ KNIHOVEN 1, 2
- Struktura a obsah manažerské práce – management knihoven; manažer; manažerské
funkce; time management.
- Týmy, jejich tvorba a řízení – sestavení týmu; organizace a cíle týmu; role týmu; efektivita
týmu; proces a techniky týmové spolupráce. - Personální management – získávání a výběr zaměstnanců; vzdělávání a rozvoj zaměstnanců;
řízení kariéry; odměňování zaměstnanců; personální administrativa.
- Marketing obecně – druhy marketingu; implementace marketingu do řízení knihoven.
VÝZKUMNÉ METODY V KNIHOVNICTVÍ
- Základy metodologie společenskovědního výzkumu - cíle vědeckého zkoumání; fáze
výzkumu; plán výzkumu; výzkum a průzkum; tvorba a testování teorií; základní otázky
výzkumu v knihovnictví.
- Příprava a realizace výzkumu - výzkumný problém, výzkumná otázka, hypotéza; populace,
vzorek a pojem reprezentativnosti; pravděpodobnostní a nepravděpodobnostní metody výběru
respondentů; základní metody sběru dat; výzkumná zpráva.