Kulturní dramaturgie se zaměřením na divadlo
Státní závěrečná bakalářská zkouška (platné od akademického roku 2017/18)
Státní závěrečnou bakalářskou zkoušku tvoří:
1) teoretická část
která zahrnuje následující okruhy otázek:
- dějiny světového a českého divadla;
- teorie divadla a dramatu;
- dramaturgie kultury;
- analýza
divadelní inscenace nebo dramatického textu (student u zkoušky předloží
seznam nejméně 50 zhlédnutých inscenací, záznamů divadelních inscenací
nebo seznam přečtených dramatických textů. Komise vybere jeden z těchto
titulů a student jej následně podrobí detailní analýze.)
2) praktická zkouška
V rámci
praktické zkoušky student prezentuje projekt, jehož téma si zvolí a
detailně rozpracuje v rámci výuky předmětu Dramaturgický workshop III.
Jedná se např. o tyto projekty:
- sestavení dramaturgického plánu pro vybraný typ divadla a jeho zdůvodnění;
- dramaturgický
projekt inscenace (od zdůvodnění výběru titulu, vypracování
dramaturgické koncepce, přes žádost o grant, zajištění autorských práv
k inscenaci až po program a přípravu podkladů pro prezentaci inscenace
v médiích);
- sestavení dramaturgické koncepce pro divadelní festival, filmovou přehlídku nebo multižánrový festivalový projekt;
- prezentace vlastní tvorby (dramatický text, adaptace, realizace inscenace);
- překlad divadelní hry.
Okruhy pro státní závěrečné zkoušky bakalářského studijního programu Kulturní dramaturgie v divadelní praxi
I. Historie, teorie a praxe divadla
- Divadlo v kontextu západní kultury: antika, středověk.
- Divadlo v kontextu západní kultury: renesance, baroko.
- Divadlo v kontextu západní kultury: klasicismus a osvícenství, romantismus.
- Divadlo v kontextu západní kultury: realismus, naturalismus, modernismus.
- Divadlo v české kultuře: počátky, středověk.
- Divadlo v české kultuře: renesance, baroko.
- České národní obrození, cesta od myšlenky národního divadla k budově Národního divadla.
- Josef Kajetán Tyl, české romantické divadlo.
- Divadlo v české kultuře: realismus, naturalismus a symbolismus.
- Proměny divadla a dramatu ve světě i u nás v letech 1918-1945.
- Evropské divadelní reformy 1. pol. 20. století versus česká meziválečná divadelní avantgarda.
- „Druhá divadelní reforma“ a její představitelé (soubory a osobnosti).
- Proměny světového dramatu po roce 1945 až do současnosti.
- Vývoj českého divadla a dramatu po roce 1945 (soubory a osobnosti).
- Pojem divadlo a jeho proměny. Základní předpoklady vzniku a existence
divadla, jeho umělecká specifičnost. Čas a prostor v divadle a v
dramatu. Divadelní složky. Divadelní artefakt.
- Divadelní
text – vlastnosti a specifičnost. Pojem drama. Stavba dramatu.
Divadelní druhy, žánry dramatu. Proměny a vývoj dramatu v kontextu dějin
divadla.
- Dvojí tradice evropské činohry. Myšlení o divadle (významní představitelé divadelní teorie s přímým dopadem na praxi).
- Kulturní a kreativní průmysly.
- Podstata estetického myšlení a jeho projevy.
- Divadelní dramaturgie v kontextu evropské kultury.
- Dramaturg v současné divadelní kultuře.
- Práce divadelního dramaturga v repertoárovém divadle.
- Proces vzniku divadelní inscenace
- Dramatická výchova: historické kontexty vzniku oboru, cíle, osobnosti a
literatura. Asociace dramacenter ČR. Komunitní centra.
- Metody a techniky dramatické výchovy. Prezentace přípravy (popř. i realizace) vlastní lekce dramatické výyhovy.
II. Kulturní dramaturgie a organizace
- Režie jako řemeslo (základní principy mizanscénování, dramatická situace).
- Dramaturgicko-režijní koncepce a její realizace.
- Strategické plánování a jeho využití při realizaci kulturních projektů.
- Projektové řízení (využití principů projektového řízení při realizaci kulturní akce/kulturních projektů).
- Proces vzniku a realizace kulturních projektů (produkční cyklus různých typů kulturních projektů).
- Finanční zajištění projektu (formy financování projektu, grantová politika atp.), možnosti a formy propagace kulturní akce.
- Co je podstatou divadelního prostoru? Popište podobu a princip
divadelního prostoru jednotlivých vývojových etap od antiky po baroko
(včetně používaných označení). Představte libovolný alternativní
divadelní prostor z historie divadla či takový, se kterým jste se v
nedávné době setkali (včetně názvu inscenace, jména režiséra, místa a
času uvedení).
- Popište představení inscenace, které jste v
nedávné době navštívili. Čím je aktuální? Popište charakter ústřední
postavy. O co jí jde? Které dramatické situace jsou podle vás klíčové a
proč? Jakým způsobem herci vytvářejí své postavy? Který moment
představení byl pro vás nejpůsobivější a proč? Ve kterém momentu ze
závěru inscenace se završuje (či má završovat) divákovo vnímání, z něhož
pramení závěrečná katarze?
- Marketingový mix v kulturních organizacích.
- Fundraising, jeho hlavní zásady a strategie.
- Možné zdroje financování kulturních projektů.
- Zpracování grantových žádostí.
- Týmová práce: umění budování týmu a proces řešení problému týmovou prací, profesionální etika.
- Prezentace připraveného (fiktivního) kulturního či uměleckého projektu.
- Typologie festivalů. Historie festivalového podnikání v České republice.
- Základní pojmy související s festivalem.
- Dramaturgie festivalu.
- Tým festivalu, stanovení jednotlivých cílů a úkolů, plánování.
- Festivalový dramaturg, kulturní dramaturg.
- Prostor – výběr na základě dramaturgie festivalu (divadlo, kinosály,
kulturní domy, site specific prostory atd.; technické požadavky
hostujících souborů)
III. Prezentace a animace umění a kultury
- Herecká průprava založená na vnější a vnitřní technice (divadlo versus „animační“ prostor).
- Vytváření jevištní postavy versus animační etuda (práce s textem,
uložení textu do paměti, dialogičnost a partnerská souhra, temporytmus
hereckého projevu, chůze).
- Cíle a podoby uměleckého
vzdělávání, práce s publikem u nás a v zahraničí. Český vzdělávací
rámec: doporučená literatura, vzdělávací a propagační akce, instituce a
organizace zabývající se realizací uměleckého vzdělávání.
- Divadelní lektorství: existující a možné podoby praxe, problematika
cílových skupin, možnosti finančního a materiálního zajištění. Kulturní
aktivity knihoven, muzeí a galerií a dalších.
- Prezentace
připravené (popř. i realizované) koncepce (akce/aktivity) v rámci
uměleckého vzdělávání konkrétní umělecké/kulturní instituce. Profil
lektora uměleckého vzdělávání: schopnosti, dovednosti, znalosti. Možná
úskalí a jak jim předcházet, jak je řešit.
- Scéna a
scénologie, obraz a vyobrazení, symboličnost v umění a symboličnost v
reklamě. Proč lze označit dnešní dobu za dobu všeobecné scénovanosti?
Proč je scénování důležité a jaké jsou jeho nepříznivé důsledky?
- Vnitřně-hmatové vnímání. Prožitek a zážitek. Jakým způsobem přispívají
prozodické kvality dramatického textu k vytváření prostoru a diváckého
prožitku? Srovnejte japonský (potažmo východní) a západní způsob pohledu
na vytváření energie potřebné k vytváření prožitku.
- Mediální systém v ČR (veřejnoprávní, komerční a dezinformační média).
- Lidské zdroje ve zpravodajství, fungování redakce.
- Co je a co není kulturní publicistika? Vztah umění a kritiky. Funkce a role kulturní publicistiky a její žánry.
- Mediální prostor pro kulturní publicistiku v České republice a jeho osobnosti (tištěná média, internet, rozhlas a televize).
- Návrh komunikační strategie multižánrového kulturního festivalu.
- Psaní jako fenomén (terapeutické funkce psaní, sebevyjádření, schopnost
komunikovat vlastní prožitky, psaní jako apel i jako realizace
estetické funkce).
- Podoby psaní – lyrické bezčasí, epika
jako příběh vypravěče, dramatická situace. Dialog a monolog jako dva
principy komunikace.
- Co znamenají pojmy kultura řeči a kultivovaný projev?
- Komunikační sféry národního jazyka a jim odpovídající vhodné vyjadřovací prostředky.
- Výslovnostní a neverbální kvality jazykového projevu.
- Literární komunikace, její povaha a její specifika.
- Autor – historický autor, modelový autor, hlas promlouvající v literárním díle.
- Čtenář – historický čtenář, modelový čtenář, fiktivní adresát; otázka porozumění literárnímu dílu.
Student
u zkoušky předloží seznam nejméně 30 zhlédnutých inscenací, záznamů
divadelních inscenací nebo přečtených dramatických textů. Z tohoto
seznamu komise vybere jeden titul (s přihlédnutím k volbě otázek), který
student podrobí analýze.
SZZK je zakončena prezentací a obhajobou realizovaného tvůrčího projektu.