V úvodní části se lektor zaměřil na moderní přístupy v popularizaci archeologie, zejména na:
• storytelling,
• prezentaci prostřednictvím hry,
• interaktivní formy učení,
• rekonstrukci a demonstraci archeologických jevů,
• zapojení veřejnosti (participaci).
Studentům rovněž ukázal moderní prezentační a výstavní nástroje:
• Prezi – dynamický nástroj pro vizuálně atraktivní prezentace,
• novější platformu Indihu, mimo jiné na příkladu výstavy „100 let Archeologického ústavu“.
Lektor zdůraznil význam edukační činnosti nejen pro komunikaci s veřejností, ale také pro ochranu památek, materiální podporu oboru a dlouhodobou inspiraci pro jeho další rozvoj.
Druhá část programu byla věnována tvorbě vlastních návrhů. Studenti připravovali aktivitu pro vybranou cílovou skupinu – rodiny s dětmi, seniory, žáky ZŠ či dospělé návštěvníky. Úkolem bylo navrhnout poutavý a originální koncept, který atraktivní formou představí konkrétní muzejní předmět. Zároveň se studentům otevřela možnost spolupráce s Ostravským muzeem, pokud některý z návrhů projeví inovativní potenciál a budou mít zájem jej dále rozvíjet. Jejich výsledky nakonec potvrdily vysokou míru kreativity a přinesly řadu inspirativních podnětů.
Součástí workshopu bylo také posilování digitálních kompetencí studentů a jejich seberozvoj při práci s moderními prezentačními a vzdělávacími nástroji.
Důraz byl kladen rovněž na propojení výuky s profilem absolventa oboru Archeologie. Studenti si díky tomu prohloubili odborné znalosti a rozvíjeli praktické dovednosti a kompetence nezbytné pro samostatnou interpretaci archeologických dat. Workshop tak přímo podporoval naplňování profesních cílů studijního programu.
Workshop byl realizován v rámci PROJEKTU ESF+: Rozvoj systému vzdělávání na Slezské univerzitě.
Text: Andrea Kořínková