Letošní Proměny dramaturgie nabídly seminář i různé profesní perspektivy

  • Kamila Návratová
  • 11.12.2024
Na Ústavu filmové, televizní a rozhlasové tvorby proběhl 2.–3. prosince 7. ročník konference Proměny dramaturgie, která už od roku 2017 zkoumá pedagogická a profesní východiska práce dramaturga. V letošním roce byl součástí konference také dramaturgický seminář, kterého se zúčastnili kromě domácích také studenti a pedagogové z Akademie umění v Banské Bystrici, VŠMU v Bratislavě, FAMO a Univerzity Tomáše Bati.
„Studenti jednotlivých škol prezentovali své fikční filmy v různých stadiích realizace a následně jsme o nich společně diskutovali. Cílem bylo vytvořit bezpečný prostor, ve kterém tvůrcům nabídneme pohledy kolegů a pedagogů jiných škol a také přizvaných profesionálů z praxe, dramaturga České televize Martina Novosada, scenáristy, režiséra a producenta Václava Kadrnky, scenáristy a režiséra Radima Filipce či kreativního producenta České televize Dušana Mulíčka. Společná debata byla velmi otevřená, ale také korektní. A věřím, že pro všechny zúčastněné smysluplná, že to jejich projekty či další tvorbu může posunout,“ upřesňuje Monika Horsáková, vedoucí Ústavu filmové, televizní a rozhlasové tvorby. 

Druhý konferenční den přinesl především profesní vhled do dramaturgické práce. Marek Janičík představil komplexní případovou studii sběru historického materiálu k tvorbě scénáře celovečerního filmu o Portáších, Václav Kadrnka nabídl svůj pohled na roli příběhů v dnešním světě a hovořil také o tom, jakým způsobem uvažuje o propojení obsahové a vizuální složky svých filmů. Marek Jícha se zaměřil na dramaturgii prezentace digitalizovaných archivních filmů a na konkrétních příkladech ukázal současnou praxi, která velmi často nerespektuje původní formát děl, přestože byl v době vzniku děl stanoven státní normou. Jan Gogola ml. pak společně se studenty Univerzity Tomáše Bati a Barborou Bártovou ze Slezské univerzity nabídl ukázku výuky participativní dramaturgie. „Šlo o ukázkový dramaturgický seminář nad konkrétním scénářem Barbory Bártové, který je nyní ve vývoji. „Věřím, že byl inspirativní nejen pro nás pedagogy, ale že i studentům nabídl možnosti, jak a v jakých konkrétních dílčích krocích nad scénářem uvažovat,“ konstatuje Monika Horsáková. „Letošní ročník konference byl v mnohém jiný, ještě více se posunul k praktické dramaturgii a nabídl možnost spolupráce mezi českými a slovenskými filmovými školami. V tomto trendu bychom chtěli pokračovat i v dalších letech,“ uzavírá.