Výjimečný projekt, výjimeční lidé – to jsou Voices of Meltingpot

  • Kamila Návratová
  • 10.08.2023
Projekt Voices of Meltingpot otevírá dveře do světa hvězd mezinárodního diskusního fóra Meltingpot. Sbírka originálních filmových portrétů vzniká během největšího letního festivalu Colours of Ostrava v industriálním areálu Dolní Vítkovice a přináší mnohdy uhrančivé životní příběhy, zkušenosti, inspirativní myšlenky i vzkazy. Projekt již třetím rokem produkuje Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby Filozoficko-přírodovědecké fakulty v Opavě. O tom, jak natáčení unikátních filmových zpovědí probíhá, jsme hovořili se scenáristkou a režisérkou projektu Voices of Meltingpot a vedoucí Ústavu filmové, televizní a rozhlasové tvorby Monikou Horsákovou.
1. Co jsou Voices of Meltingpot? 
Jedná se o projekt unikátních filmových zpovědí hvězd mezinárodního diskusního fóra Meltingpot, který vznikl v roce 2017. První dvě série režíroval Robin Kašpařík. Od roku 2019 vzniká projekt v produkci a režii Ústavu filmové, televizní a rozhlasové tvorby. Celkem jsme, včetně letošního roku, natočili 55 filmových portrétů. 

2. Kdo stojí za tím, aby tyto filmové zpovědi vznikly?
Na projektu se podílí širší štáb lidí. Na začátku stojí organizátoři diskusního fóra Meltingpot, kteří musí s předstihem vybrat osobnosti a domluvit s nimi natáčení. Dále připraví harmonogram, aby se nic nekrylo s dalšími aktivitami těchto osobností na festivalu. Důležitými členy týmu jsou zpovídající, tedy ti, kteří v rámci natáčení vedou s respondenty rozhovor, z něhož film vzniká. Při natáčení se neobejdeme bez kameramanů, maskérky, mistra zvuku, režiséra a asistenta režie. K dispozici máme také dva runnery. Ti komunikují s průvodci, kteří mají jednotlivé portrétované osobnosti v průběhu festivalu na starost. Pak následuje práce na scénářích, střihová postprodukce, zvukový mix, barvení, grafické práce a animace grafiky a titulků, práce na překladech, překladových titulcích, titulcích v jazyce videa a jejich časování. Takže na každém z filmů pracuje zhruba dvanáctičlenný štáb. 

3. Kde samotné natáčení probíhá? 
Natáčí se přímo v areálu festivalu Colours of Ostrava, pod bývalým Dolem Hlubina. Býváme v natáčecím studiu Soundpoint, které je pod zemí a dobře izolované, takže během natáčení nejsme rušeni hlukem festivalu ani případnými zkouškami kapel ve zkušebnách, které jsou součástí budovy. V tomto prostoru si musíme vybudovat zázemí filmového studia, tedy navézt světla, filmové mikrofony, pozadí, křeslo, kamery, potřebné filtry, odrazky, různé textilie, koberce apod. 

4. Jaké techniky a styly jste při natáčení použili?
Projekt je od svého počátku inspirován tvorbou Errola Morrise a jeho metodou práce s mluvící hlavou jako specifickým stylem filmového vyprávění. Využíváme přitom tzv. Eye Direct kameru, což je zařízení, které díky systému zrcadel umožňuje, aby zpovídající sedící vedle kamery vedl s respondentem rozhovor, aby se oba při rozhovoru dívali ne sebe, zároveň se však portrétovaná osobnost přirozeně dívá přímo do objektivu, a divák tak může sledovat její pohled a tvář en face, tedy z očí do očí. V minulých letech jsme přidali ještě další dvě kamery, které sledují respondenta i z dalších, jakoby observačních perspektiv. Výsledkem je dokumentární portrét, který pracuje pouze s detaily na tvář respondenta a silným příběhem nebo zásadním tématem, které host na základě svých profesních a osobních zkušeností shrnuje.

5. Kolik času je potřeba na vznik jednoho filmu?
Samotné natáčení ve studiu zabere u jednoho snímku včetně přípravy v maskérně dvě hodiny. Je ale třeba podotknout, že ještě před natáčením se musíme spolu s tím, kdo vede rozhovor, připravit, ve většině případů před natáčením spolu otázky, jejich obsah a strukturu konzultujeme, doplňujeme, poté, co zpovídající položí poslední otázku, následují obvykle ještě doplňující otázky od režiséra, takže dobrá příprava je základem úspěchu. Pak následuje postprodukční část. Je potřeba připravit scénář, vybrat podkresovou hudbu, která bude s daným příběhem či tématem korespondovat. Poté přichází na řadu střih, zvukový mix a barvení. Musíme počítat také s překladem a tvorbou grafických i překladových titulků. Každý z filmů tak představuje asi týden intenzivní postprodukční práce.

6. Na jaké respondenty se můžeme těšit? 
Letos jsme natáčeli s šestnácti osobnostmi. Jsou mezi nimi například investigativní novinář Greg Palast, odborník na spánek Matthew Walker, podnikatel a mecenáš umění William Lobkowicz, profesor neurologie Jiří Dvořák, architektka a urbanistka Eva Le Peutrec, investorka Barbara Paldus, neurovědkyně Julia Mossbridge, zpěvačka Ridina Ahmedová, psycholožka a terapeutka Jitka Vodňanská nebo aboridžinský hudebník Ngulmiya Nundhirribala.

7. V čem jsou tato videa výjimečná?
Výjimeční jsou zejména respondenti a jejich příběhy či profesní nebo osobní zkušenosti. Pokud jde o tvůrčí část projektu, pak myslím, že je hodně specifické, že vznikají přímo v areálu, kde se festival koná.

8. Během natáčení jste určitě narazili na řadu nezapomenutelných momentů. Máte nějaký zážitek, který Vás nejvíce zasáhl? 
Je pro mě hodně silné, když v některém z příběhů, na kterém zrovna pracujeme, najdu i momenty, které něčím připomínají vlastní životní zkušenost. Během natáčení Voices se mi to stalo už několikrát a vždy to bylo zvláštním způsobem očistné. Setkat se s někým, komu v tom nejniternějším slova smyslu rozumíte, kdo se s danou situací dokázal porvat, ustát ji, a dokonce z ní vytěžit novou, zajímavou perspektivu do budoucna. Stojíte tváří v tvář člověku, který ve své profesi něco dokázal, přinesl lidstvu něco nového a podstatného, a můžete si od něj vzít kousek pozitivní energie.

9. Kdy a kde budou tyto filmové zpovědi ke zhlédnutí?
Z naší strany bude celá série hotová na konci listopadu. Datum premiéry závisí na Meltingpotu.