Michael Klemm: Snažil jsem se pracovat s klišé, která se v rapových videích často objevují

  • Kamila Návratová
  • 20.04.2023
Videoklip natočený v režii studenta Audiovizuální tvorby Filozoficko-přírodovědecké fakulty Michaela Klemma je nominován v kategorii Nejlepší klip roku 2022 mezinárodní soutěže No Stress Music Awards. Ke spolupráci na klipu písně Kaiser byl osloven přímo raperem a autorem songu Das Adym. To, jak videoklip vznikl, nám Michael sdělil v následujícím rozhovoru. Mladý režisér o svých kvalitách přesvědčil už na festivalu Opavský páv, odkud si v roce 2021 odnesl vítězství za režii videoklipu k písni 3AM skupiny Prázdniny.
Jak vznikla spolupráce s raperem Das Ady? Byl jste osloven?
Das Adyho jsem poznal jako Adama Langera – herce. Oslovili jsme jej pro hlavní roli v našem absolventském filmu Absolutní shoda. On na oplátku oslovil nás, zda bychom s ním nechtěli pracovat na videoklipu pro jeho rapovou tvorbu. Vzhledem k tomu, že nás společná spolupráce bavila, šli jsme do toho.
 
Jaké to je, podílet se na videoklipu takové profesionální úrovně, máte předchozí zkušenost?
Pár videoklipů mám již za sebou. S kamarády jsme v prvním ročníku bakalářského studia Audiovizuální tvorby v Opavě utvořili tým a ten se nám po celou dobu daří držet. Na videoklipu Kaiser jsme tedy pracovali jako fungující celek. Každý z nás na pozici, ve které jsme nejlepší. Profesionálně může videoklip působit také díky možnostem, které nám fakulta poskytla. Jedná se především o natáčecí techniku, filmové střižny nebo filmový ateliér. Bez těchto prostor by klip takto nevypadal, nebo by se jeho rozpočet vyšplhal na mnohem větší částku. 
 
Kdo přišel s konceptem videoklipu k singlu Kaiser?
Základní koncept jsme vymysleli s celým štábem a Adamem na společném brainstormingu. Na mně pak bylo proměnit koncept ve fungující scénář.
 
Co Vás inspirovalo k námětu videoklipu?
Song je o tom, že si v něm Adam dělá srandu tak trochu sám ze sebe, rozhodli jsme se tedy, že by klip mohl být parodií na „typické“ rapové klipy. Snažil jsem se pracovat s klišé, která se v rapových videích často objevují a převrátit je pro náš účel parodie.
 
Jak náročné bylo snímek natočit?
Natáčení bylo náročné především z hlediska přípravy a samotné produkce. Příběh videoklipu je paradoxně docela výpravný. Odehrává se v několika prostředích, pracujeme s mnoha rekvizitami, kostýmy a různými detaily, kterých si divák na první zhlédnutí možná ani nevšimne. Několikrát jsme se tedy dostali do situace, že jsme dlouhé dny příprav a několik hodin natáčení absolvovali s vědomím, že se v klipu daný kousek objeví třeba na max. 20 vteřin. To vše dohromady s časovým vytížením Adama nebo ostatních lidí ze štábu znamenalo, že se fáze příprav a samotného natáčení natáhla na několik měsíců, následný střih a postprodukce byl pak hotový za několik málo dní. 
 
Kdo všechno kromě Vás za videoklipem stojí?
To hlavní jádro tvořil Jakub Šarjak za kamerou, Filip Neminarz se postaral o hlavní část postprodukce, Eva Solanská jako asistentka režie a pak bych rád zmínil svého tátu, který je součástí téměř každého mého natáčení a vždy dokáže vyrobit rekvizitu, kostým, různé prvky scény či poradit s lokací. Dále je třeba zmínit všechny herce, kteří se v klipu objevili a všechny známé, kteří nám pomohli s natáčením, ať už poskytli prostory nebo rekvizitu.
 
Videoklip je nominován v No Stress Music Video Awards, jak tento úspěch vnímáte?
Je to příjemné překvapení.
 
Jakou důležitost Vy osobně videoklipům přisuzujete?
Já osobně mám pro hudební videoklipy velkou slabost, rád se na ně dívám a rád je tvořím. Když se vizuálně podaří vyjádřit samotné sdělení skladby, tak ji to automaticky posouvá na zcela jinou úroveň.