Kulaté výročí jednoho skvělého proslovu

  • Kamila Návratová
  • 19.03.2020
V únoru 2020 uplynulo 30 let od slavného projevu Václava Havla v americkém Kongresu. Tehdy čerstvý prezident Československa se jím zapsal do historie jako jeden ze symbolů vítězství demokracie nad totalitou. Kulaté výročí návštěvy bylo na stejném místě připomenuto koláží ukázek ze zmíněného projevu a dokončovaného dokumentárního filmu „Tady Havel, slyšíte mě?“ a vzpomínkovou besedou. O tom, kdo v Kongresu před měsícem vystupoval a jak to s časosběrným snímkem vypadá, jsme si povídali s jeho autorem a pedagogem SU Petrem Jančárkem.
Jak vlastně došlo k tomu, že se po třiceti letech vrátil Havlův projev zpět do Kongresu a vy jste toho byl součástí?
Před pár lety jsem se potkal se sochařem Lubomírem Janečkou, autorem busty Václava Havla, která byla v Kongresu odhalena v roce 2014 jako jedna ze čtyř bust světových státníků. Lubomír mě seznámil s člověkem, který tehdy umístění Havlovy busty pomáhal v Kongresu prosadit. Byl jím Elliot Berke, americký právník, který už jako student pochopil Havlovu zajímavost a význam. Jednou jsme u něj, asi před rokem a půl, seděli v kanceláři ve Washingtonu a já jsem z legrace pronesl, že by bylo zajímavé přesně třicet let po tom, co se Václav Havel do Kongresu dostal a proslovil tam svoji skvělou řeč, ji nějakým způsobem připomenout. Skutečně to byla spíš legrace, ale Elliot řekl, že to zkusíme a prostě to dokázal. 

Jak plánovanou akci v Kongresu přijali? 
Nebylo to samozřejmě ihned, chvilku trvalo, než námět schválili. Takovéto akce neřeší přímo kongresmani, ale oddělení přidružených akcí na základě návrhu oprávněného senátora. V našem případě to byl šéf republikánské menšiny v dolní komoře Kevin McCarthy. V okamžiku, kdy byl námět potvrzen, jsme začali připravovat konkrétní scénář; naším úkolem bylo vymyslet důstojnou připomínku projevu s tím, že ji také využijeme jako určité promo pro dokončovaný dokument o Václavu Havlovi. 

Jaká byla účast?
Nakonec jsme zaplnili celý sál. Přišlo asi 450 lidí, museli jsme nechat otevřít i balkon. Pozvání přijali hlavně ti, kteří měli k Václavu Havlovi vztah, přátelé z okruhu české ambasády a samozřejmě řada lidí z prostředí Elliota Berkeho. Hlavními hosty a řečníky byli Madeleine Albright, která před 30 lety návštěvu prezidenta v Kongresu domlouvala, Joan Baez, folková zpěvačka, podporující disidenty v Československu už dávno před listopadem 1989, a filosof a diplomat Martin Palouš, člen tzv. advanced týmu, který v roce 1990 do Washingtonu přijel s předstihem a projev v Kongresu připravoval. Ti si zavzpomínali. Ale kvůli týdenní přestávce v jednání Kongresu, odhlasované dávno po zvolení našeho termínu, bohužel chyběli politici, kteří akci zaštítili – šéf republikánů a šéfka demokratů, to byla skutečně škoda. 



Vy sám jste v roce devadesát Havlův projev sledoval?
Mám to trochu zastřené, protože jsem ho už mnohokrát zpracovával v různých podobách. Z té doby, z roku devadesát, si spíš pamatuju to, co se odehrálo potom. Kulturní komunita v následujících dnech pro Václava Havla zorganizovala v New Yorku večer v katedrále Saint John the Divine. A tam opravdu každý, kdo v tehdejší americké kultuře něco znamenal – počínaje Milošem Formanem, přes Arthura Millera, Michaila Baryšnikova až po Paula Newmana – měl o Havlovi či k němu řeč. A to mě bavilo minimálně úplně stejně, jako prezidentův projev, ačkoliv ten byl politicky a významově samozřejmě mnohem důležitější.

Dovezl jste si ohlasy na svůj dokončovaný dokument?
Spíš z kuloárů, pro řadu zájemců šlo o novinku, bylo tam i pár lidí, kteří už něco z našich materiálů viděli. Například členové skupiny American Friends of the Czech Republic nebo z Victims of Communism Memorial Foundation. Pro nás je nejdůležitější, že nám řada z návštěvníků akce slíbila podporu v době, kdy budeme řešit distribuci a uplatnění filmu.


A v jaké fázi se snímek nachází?
Máme v tuto chvíli spoustu scén a prvků, které jsou postříhané a vnitřně vystavěné, momentálně hledáme jejich nejlepší a nejpůsobivější pořadí. Kdyby udeřilo, tak můžeme film odpromítat za pár týdnů, ale vlastně s tím vším pořád laborujeme a pomalu se dostáváme do fáze, kdy bude nezbytné začít nemilosrdně škrtat. Což je ta nejtěžší záležitost, protože se nám všechno líbí, ale celek má spoustu hodin a výsledná stopáž by měla být kratší. Řada věcí musí pryč, a to vždycky bolí.

Vaše dokumenty jsou tematicky dost pestré, jak si vybíráte náměty? Nebo si náměty vybírají Vás?
Je to různé, ale dost často se jedná o náhodu. Nebo osud – vlastní, soukromý. Jediný velký film, na kterém teď kromě časosběru o Václavu Havlovi pracuji, je o roztroušené skleróze. A dělám ho proto, protože tuto diagnózu má moje dcera. Dokumentem jsem se rozhodl pomoci Nadaci Jakuba Voráčka, která se podpoře pacientů s roztroušenou sklerózou věnuje. 

Mají dokumentaristé nějaký společný, specifický rys?
Jediné, co asi budeme mít opravdu totálně všichni společného, je zvědavost.

Od roku 2009 učíte na Slezské univerzitě, proč právě zde?
Chcete to opravdu vědět? Točil jsem film o parkinsonově chorobě s hlavním hrdinou, hudebním skladatelem Petrem Šibilevem, který bydlel v Jeseníkách, kam jsme za ním jezdili. Jednou pořádal zahradní party, na které byl i někdo ze Slezské univerzity. Během společného hovoru se zmínil, že hledají člověka, který by u nich učil film. A protože bylo veselo, tak jsem mu řekl, že klidně já… Je to už víc než deset let… (smích)

Pamatujete si, kdy jste vzal do ruky kameru poprvé?
Asi v sedmi letech, ale s mou budoucí dokumentaristickou kariérou to tedy opravdu nesouviselo. Bylo to na zabijačce u mojí babičky; místní veterinář byl nadšený kinoamatér a měl s sebou sovětskou kameru Krasnogorsk, kterou mi půjčil. Myslím, že ale nikdo nikdy ty záběry neviděl, naštěstí… Filmoví nadšenci dnes mají nesrovnatelně širší možnosti, než byly k dispozici před lety. Pokud má člověk skvělý nápad a základní erudici, může natočit zajímavý snímek i mobilním telefonem. Jedna z věcí, které se ale snažím studentům neustále připomínat, je, že sebelepší technika za ně nic nevymyslí.   

Máte roli pedagoga rád?
Mám ji hodně rád, mimo jiné proto, že snad i díky učení pomaleji stárnu. Navíc moji rodiče byli oba kantoři – otec na vysoké a matka na základní škole, takže jsem v tom vyrůstal a učit mi přijde naprosto přirozené. Jen je otázka, zda to se mnou studenty baví… (smích) V současné době na Slezské univerzitě učí řada zkušených filmových profesionálů a já jsem přesvědčen, že jsme schopni studenty filmových oborů hlavně v praktickém smyslu slova významně posouvat dál.

Pane Jančárku, děkujeme za Váš čas a přejeme Vám pevné nervy při střihu finální podoby dokumentu!

Text: Bc. Iva Čížková
Foto: Roman Franc