Stopa Milana Pobořila se na Mendelově gymnáziu zvýrazňuje

  • David Slosarczyk
  • 26.07.2023
„Život je zajímavý a neustále nabízí nové příležitosti přispět do tohoto pradávného koloběhu něčím pěkným či užitečným“, říká osobní motto Mgr. Milana Pobořila, Ph.D., absolventa učitelství na Slezské univerzitě a doktorského studia na Matematického ústavu, dnes zástupce ředitelky Mendelova gymnázia v Opavě.
„Za vysokoškolským studiem se rád ohlédnu, protože to je přirozeně základ mého učitelského působení na opavských středních školách. Ta praxe už o jeden rok převyšuje dvě desetiletí,“ reaguje na rychle běžící čas. „Vždyť současný post zastávám už 4,5 roku,“ říká Milan Pobořil.

Po maturitě si prvně vyzkoušel přijímací zkoušky na medicínu, ale vysokou školu pak opravdu ochutnal v Opavě. „Byli jsme silný ročník,“ připomíná, což na učitelství matematiky a fyziky nebylo obvyklé, a samozřejmě pamatuje na spolužáky a nynější kolegy působící v Opavě, Radima Friče (nyní Slezské gymnázium), Martina Kováře (nyní ZŠ Vrchní) a Libuši Kovářovou (ZŠ Riegrova). Tím ale novopečený Mgr. Milan Pobořil (1998) studium nepověsil na hřebíček. Vrhl se z Filozoficko-přírodovědecké fakulty na doktorské studium na Matematickém ústavu. „Rozhodl jsem se k tomu na doporučení tehdy doc. Olgy Krupkové. „Pamatuji se na letní školu v Levoči, jindy v zimě jsem cestoval do Srní na Šumavě a svůj referát jsem přednášel v angličtině. A hned poté zase domů,“ zkouší si dobrou paměť. Dva týdny prožil v Itálii (Forino) a možná největším zážitkem pro něj byla organizátorská funkce jako garanta mezinárodní konference v Opavě v srpnu 2001 (8th International Conference on Differential Geometry and Its Applications) se 160 účastníky ze 34 zemí. „Měl jsem na povel štáb 25 doktorandů, pořádná starost,“ podotýká a prozrazuje, že právě Diferenciální geometrie je jeho oborem. „Škola mi dala důkladnou průpravu, počínaje tehdejším rektorem prof. RNDr. Demeterem Krupkou, DrSc., doc. RNDr. Krupkovou, DrSc., (později profesorkou) či doc. RNDr. Michalem Marvanem, CSc.,“ uznává.

Při studiu, konkrétně na startu milénia, začal doučovat. Nejen na domovském ústavu, ale též na VOŠ, Střední škole technické, Střední zdravotnické škole a od roku 2004 na Slezském gymnáziu. „Byly to roky sbírání zkušeností. Každá pozice vyžadovala trochu jiný přístup. Víte, učit toho, kdo má matematiku rád, je snadnější, než učit toho, kdo ji příliš v oblibě nemá,“ objasňuje Pobořil a svému oboru pomáhal při přípravě Scio testů a příkladů v učebnicích. „Byl jsem též u 13 ročníků vánoční soutěže matematiků a jiných soutěží spolu s doc. RNDr. Janou Kopfovou, Ph.D., z Matematického ústavu,“ dokládá, že po odchodu do praxe nikdy neztratil kontakt s univerzitním matematickým pracovištěm. „Ostatně doc. Kopfová učí u nás matematicky nejtalentovanější studenty, což mě dělá velkou radost,“ připomíná Pobořil.

„Společný čaj v podobě brainstormingu ve společnosti pracovníků ústavu, pochopitelně i těch odborně nejvyšších, mně někdy chybí, ale jakmile jsem vykročil na střední školy, zůstávám,“ myslí na další roky, nyní už nejen na učitelském, ale též na manažerském postu. Dvě zatím nejdelší praxe absolvoval na Slezském gymnáziu (2004-2018) a nyní na Mendelově gymnáziu (od 2019), které si letos připomíná 140 let vzniku. „Je tu dost práce, ale jsem potěšen tím, že při spolupráci s paní ředitelkou a dalšími kolegy vše zvládáme,“ hodnotí Pobořil svou pozici na začátku letních prázdnin.

Ty samozřejmě nejvíce prožije s rodinou. Natálie (18), Julie (16), Sebastian (14) a Maxmilián (6) se už určitě těší. „Děti rostou a roky přibývají. Mé mládí střídají zralá léta, ale ve společnosti mnohem později narozených se cítím dobře,“ přiznává a uzavírá významný absolvent Matematického ústavu. Když jsem mu připomněl, že první rektor Slezské univerzity v Opavě prof. Martin Černohorský bude mít záhy 100. narozeniny, podotkl: „ I když jsem neměl možnost s ním mluvit, byl jistě nepřehlédnutelnou osobností. Úctyhodné, “ reagoval Milan Pobořil.