Brain Fitness? Setkávání s mladým intelektem!

  • David Slosarczyk
  • 17.06.2023
Když si Ing. Daniel Bahenský promýšlel, čím posvětit prostor Beethovenovy 2 v Opavě, zprvu se klonil k námětu kavárny Potmě. Spolupracoval s Charitou, někdejším náměstkem opavského primátora Josefem Stiborským i s vedením projektu Nadačního fondu Českého rozhlasu.
Po dvou letech práce nakonec původní zaměření prostoru změnil, protože vyšlo najevo, že udržitelnost tohoto projektu v městě s poměrně malým turistickým ruchem by byla nereálná.

Spolu s Petrem Pavlíčkem, někdejším ředitelem Mendelova gymnázia v Opavě, a Davidem Slosarczykem, pracovníkem Matematického ústavu Slezské univerzity, se postupně rodila idea Brain Fitness, mozkové posilovny. „Tedy, v Mendelově gymnáziu měl ve sklepě Petr Pavlíček 80 dřevěných hlavolamů. Od nich jsme začali,“ potvrzuje Ing. Bahenský, absolvent Střední průmyslové školy stavební v Opavě a Vysokého učení technického v Brně.

Dnes tento prostor využívá Klub deskových her, šachový klub vedený doc. RNDr. Karlem Hasíkem, Ph.D., zástupcem ředitele Matematického ústavu, organizátoři některých přednášek, např. opavské Mars Society, proběhla tu už několikrát Noc vědců. „Prostor je k těmto aktivitám k dispozici zdarma, Slezská univerzita platí jen spotřebované služby, zvláště energii, a ze Stipendijního fondu Slezské univerzity také služby těch, kdo ordinují v rámci matematické pohotovosti,“ říká. „A je dobré vědět, že jsme spojeni s Youtube kanálem nazvaným Dobré vědět, jehož ředitelem je Jiří Dobrý, který také v Brain Fitness sídlí,“ netají a má radost, že „jeho“ prostory, opravdu „žijí“. Tím, že se tu pořádají tak příznačné akce, které skutečně vykazují živého a aktivního ducha Brain Fitness.

Kde se vzal vztah stavebního inženýra k matematice a fyzice? Před lety, konkrétně v roce 1985, se stal žákem první matematické třídy v opavském okrese. Na ZŠ Leninova (dnes Englišova) tyto žáky vedla od 5. do 8. ročníku paní učitelka Havlicová. Měli tu víc vyučovacích hodin matematiky, ale nijak násilnou formou, spíše klubovou. Rébusy, slovní úlohy, hádanky, tedy škola hrou. „Bavilo nás to. A dnes, už po životních zkušenostech, bych řekl, že jsem díky tomu v tomto věku zvládl své vzdělání bez náročného drilu v technických předmětech, prošel střední školou a později i vysokou,“ vzpomíná. „Prostě jsem přišel hravé matematice na chuť. Tyto roky ve mně vyvolaly reminiscence, a tak jsem s projektem Brain Fitness bez váhání souhlasil a zároveň jsem měl představu, jak jej s kamarády naplnit. Dnes jsem s tímto prostorem vcelku spokojen, samozřejmě by potřeboval mediální podporu, ale každý, kdo jím alespoň trochu aktivně projde, je pro mě i pro mé kolegy klíčícím semínkem, z něhož může být hodnotný plod,“ připomíná.

Jakmile si může udělat trochu času, rád se vydává na Beethovenovu 2. „Pozoruji tu třeba třídy základní školy i pedagogy, kteří možná trochu poopraví svůj postup k výkladu matematiky či fyziky. Je důležité, aby to mladé lidi bavilo tak, jak mě kdysi, kdy jsem postupně volil po základní škole střední a vysokou školu,“ říká Ing. Bahenský a vítá, že prostory na Beethovenově 2 jsou smysluplně využity. „Přáli bychom si s Petrem Pavlíčkem a Davidem Slosarczykem, aby Brain Fitness si zachovala dnešní tvář a rozvíjela ducha dětské hloubavosti a radosti z vyřešení jakéhokoliv rébusu. A pokud by z tohoto prostoru vyšlo byť jen pár šikovných, přemýšlivých a radostných dětí, bylo by to zcela jistě v dnešní digitální době velkým přínosem,“ akcentuje.

Dětství prožil v Opavě a na chatě v Jeseníkách, v přírodě a na lyžích a nepřímo také na stavbě Kurzovní chaty. A celý život ho provází láska k horám. Jeho životní partnerka pochází také z Jeseníků. „Syn Daniel má úspěchy na lyžích mezi slalomovými brankami (na Olympiádě dětí a mládeže 2023 ve Špindlerově Mlýně skončil na 5. místě – pozn. autora), a tak bych rád pomohl i těm, kteří dělají něco úplně jiného. Chceme v Brain Fitness každému plnit své sny,“ shrnuje Ing. Bahenský. „Víte, mám buňky pro prostorovou představivost, proto vím, že na základním stavebním rozměru ani moc nezáleží, rozhoduje až konečný výsledek,“ uzavírá spoluautor intelektuálního zařízení, které umožňuje mladým matematikům a fyzikům rozvíjet jejich schopnosti. Trochu jinak, než to bývá ve škole.(um)