V mozkové posilovně „ordinují“ Alex a Gabriela s přehledem

  • David Slosarczyk
  • 15.04.2023
Celý březen i duben trávily a tráví vždy v úterý odpoledne (13–17 hodin) v mozkové posilovně dvě druhačky Matematického ústavu (MÚ). Alexandra Trličíková bydlí ve Vrbně pod Pradědem, Gabriela Tesárková je přímo z Opavy. Přicházejí sem do mozkové posilovny MÚ (Brain Fitness, Beethovenova 2), aby pomohly, tedy daly první pomoc těm, kteří ji potřebují. Matematických problémů je vždy dost, ale nyní jde převážně o takové, které by mohly být součástí přijímacího řízení na střední školy.
„Máme tu co dělat, už jsme konzultovaly s těmi, kteří by rádi vyzráli na přijímačky a dostali se na gymnázium, hotelovku nebo stavebku,“ říkají Alex s Gabrielou. „Testy z minulých let jsou volně přístupné, a tak jsme je vzali od základů,“ připomínají. „Připravovaly jsme se zhruba dva měsíce, mě nejvíc trvala příprava na geometrii, kterou teď ve škole nemáme,“ reaguje Alex. Spolu s Gabrielou na MÚ studuje v bakalářském studijním programu Matematika se specializací Matematické metody v krizovém řízení. „Na tuto specializaci jsme přešly z obecné matematiky, je to pro nás teď ta správná krevní skupina. Absolvovaly jsme zajímavý zdravotnický kurz, stejně tak se těšíme na kurz sebeobrany,“ souhlasí obě dotazované. „V krizovém řízení bychom se v budoucnu rády uplatnily v praxi, nejlépe v ostravském prostředí, konkrétně v Integrovaném bezpečnostním centru Moravskoslezského kraje,“ přemítají. „Ale to je ještě daleko, možná bychom zkusily i magisterské studium v Opavě,“ dodávají.

Co těm, kteří chtějí vaše rady, nejde? „Není úniku. Je potřeba se připravit nejen na volné testy, ale i na slovní úlohy a rovnice a zkusit si test nanečisto,“ potvrzují. „Je příjemné, že člověk může být užitečný, ale bez oboustranné píle to nejde,“ přitakávají. Pokud jde o zkušenosti, přicházejí po krůčkách. Jak se chovat, když vysvětlení mladým adeptům střední školy nestačí? „Musíme se připravit na to, abychom mohli přijít na jiný způsob řešení, který by byl přístupnější a pochopitelnější,“ objasňují obětavé studentky a nenechávají se odradit, když to někdy na první pokus se žákem nevyjde. „Jak na to přijít sám, to je první učitelova otázka, ale není to ta, kterou Shakespeare řeší, tedy být či nebýt. Matematika je natolik svébytná, abychom si zkusily jinou cestu, jak dojít k cíli,“ říká přesvědčivě Gabriela.

Na zaměstnání v mozkové posilovně vidí, že studenti sem přicházejí v takových vlnách. „Teď to jsou přijímačky na střední školu, v červnu určitě přijdou ti, komu hrozí nějaká horší známka na výročním vysvědčení, ti starší budou hledat pomoc při zkouškách na vysoké školy. Myslíme si, že ti, kteří to zkusili, to roznesou dál. V každém ohledu je mozková posilovna MÚ výbornou myšlenkou. První pomoc je v matematice skoro stejně důležitá jako první pomoc ve zdravotnictví. I když tam je prioritní pět T (teplo, ticho, tekutiny, tišení bolesti a transport), u matematiky stačí dvě M. Myslet a makat,“ uzavírají Alex s Gabrielou. (um)