Takové studenty, jakými je Petra Jančíková, má Matematický ústav vždy moc rád

  • David Slosarczyk
  • 21.10.2025
Před necelým týdnem Petra Jančíková promovala (17. října). Ve studijním programu Matematika obhájila bakalářskou práci „Cestou hudby k diferenciálním rovnicím, složila státní závěrečnou zkoušku pro specializaci Matematické metody v krizovém řízení a prospěla s vyznamenáním. Dá se říci, že studiem prošla bez ztráty kytičky.
Když děkovala promotorovi promočního aktu doc. RNDr. Zdeňku Kočanovi, Ph.D., zástupci ředitele Matematického ústavu (MÚ), který jí diplom předával, věděla, že bude děkovat také před přeplněným auditoriem Auly Martina Černohorského. A zvládla to bez potíží. Dlouhotrvající potlesk jí zaslouženě ocenil.

„Oslovil mě David Slosarczyk a neodmítla jsem. Za dvě hodiny byl děkovný projev hotov,“ říká sympatická bakalářka z Hlučína, která hned studuje na MÚ navazující magisterský program Matematické modelování.

Pro matematiku se rozhodla už dávno před maturitou na Gymnáziu Josefa Kainara. Dokonce s doporučením na Slezskou univerzitu (SU) v Opavě. „Maminka totiž v Opavě absolvovala učitelský obor Matematika a Fyzika. „Jsem ráda, že to tak dopadlo. Domů to nemám daleko a cením si individuálního přístupu pedagogů MÚ. Vím, že se na ně mohu obrátit s pomocí, nikdo nikdy nikomu konzultaci neodmítne. To je pro nás, studenty, velká opora,“ konstatuje Petra.

Má ovšem ještě jiného koníčka. Jím je hudba. Hrála na klavír i na kytaru, zpívala. „Škoda, do Komorního pěveckého sboru SU ale nechodím, protože jsou zkoušky v podvečerních hodinách, takže bych měla komplikované cestování. Jinak bych určitě mezi kolegy pěvce zavítala,“ dosvědčuje mladá matematička. „Hudba mě prostě baví, stejně jako hledání souvislostí matematiky a hudby. Proto jsem volila téma bakalářské práce, s níž mi konzultacemi pomáhala RNDr. Petra Nábělková, Ph.D., z oddělení aplikované matematiky MÚ,“ doplňuje.

Čím se Petra zabývá jinak? Už půldruhého roku studuje korejštinu. Proč? Získala si informace, že by v budoucnu mohla zastávat nějaký post v nějaké korejské společnosti, např. ve směru optimalizace některé takové firmy. „Uvidíme,“ dává najevo, že si chce otevřít opravdu široký rozhled. „K Východu, nejvíce Dálnému, mě to přitahuje, a proto v příštím roce plánuji cestu do Japonska,“ nezastírá. Jak ušetří potřebné prostředky? „Už čtvrtým rokem doučuji matematiku,“ dodává.

A ještě je tu „její“ turistický oddíl Orion, kde je nyní vedoucí. „Začala jsem do něj pravidelně docházet už v útlejším věku, dnes jsem tedy jako vedoucí. A pokud jde o možnou souvislost s matematikou? Mohu jen potvrdit, že v rámci studia jsem kurzy přežití zvládala jako hračku, nemohlo mě nic překvapit, můj oddíl mě vše už dříve naučil se o sebe vždy postarat. A tak se právě s elánem pouštím do studia oboru Matematické modelování.

Nemusím nic zásadně měnit, MÚ je pro mě opravdu příjemnou životní zastávkou. A jestli mi půjde další studium tak, jak to bylo prvně, možná se jednou prokoušu i k doktorskému stupni,“ uzavírá Petra.(um)

P.S.: Několik myšlenek z proslovu na promocích 17. října: 
„Být studentem matematiky v Opavě znamená víc než jen řešit příklady a počítat rovnice. Znamená to učit se vidět souvislosti, přemýšlet v hloubce a nebát se přiznat, že některé důkazy prostě potřebují víc než jen řádek. Právě tahle zkušenost z nás udělala lidi, kteří se nezaleknou složitých problémů a věří, že i ten nejtěžší má své řešení. Matematika nás naučila trpělivosti, přesnosti a také pokoře.“