Když děkovala promotorovi promočního aktu doc. RNDr. Zdeňku Kočanovi, Ph.D., zástupci ředitele Matematického ústavu (MÚ), který jí diplom předával, věděla, že bude děkovat také před přeplněným auditoriem Auly Martina Černohorského. A zvládla to bez potíží. Dlouhotrvající potlesk jí zaslouženě ocenil.
„Oslovil mě David Slosarczyk a neodmítla jsem. Za dvě hodiny byl děkovný projev hotov,“ říká sympatická bakalářka z Hlučína, která hned studuje na MÚ navazující magisterský program Matematické modelování.
Pro matematiku se rozhodla už dávno před maturitou na Gymnáziu Josefa Kainara. Dokonce s doporučením na Slezskou univerzitu (SU) v Opavě. „Maminka totiž v Opavě absolvovala učitelský obor Matematika a Fyzika. „Jsem ráda, že to tak dopadlo. Domů to nemám daleko a cením si individuálního přístupu pedagogů MÚ. Vím, že se na ně mohu obrátit s pomocí, nikdo nikdy nikomu konzultaci neodmítne. To je pro nás, studenty, velká opora,“ konstatuje Petra.
Má ovšem ještě jiného koníčka. Jím je hudba. Hrála na klavír i na kytaru, zpívala. „Škoda, do Komorního pěveckého sboru SU ale nechodím, protože jsou zkoušky v podvečerních hodinách, takže bych měla komplikované cestování. Jinak bych určitě mezi kolegy pěvce zavítala,“ dosvědčuje mladá matematička. „Hudba mě prostě baví, stejně jako hledání souvislostí matematiky a hudby. Proto jsem volila téma bakalářské práce, s níž mi konzultacemi pomáhala RNDr. Petra Nábělková, Ph.D., z oddělení aplikované matematiky MÚ,“ doplňuje.
Čím se Petra zabývá jinak? Už půldruhého roku studuje korejštinu. Proč? Získala si informace, že by v budoucnu mohla zastávat nějaký post v nějaké korejské společnosti, např. ve směru optimalizace některé takové firmy. „Uvidíme,“ dává najevo, že si chce otevřít opravdu široký rozhled. „K Východu, nejvíce Dálnému, mě to přitahuje, a proto v příštím roce plánuji cestu do Japonska,“ nezastírá. Jak ušetří potřebné prostředky? „Už čtvrtým rokem doučuji matematiku,“ dodává.
A ještě je tu „její“ turistický oddíl Orion, kde je nyní vedoucí. „Začala jsem do něj pravidelně docházet už v útlejším věku, dnes jsem tedy jako vedoucí. A pokud jde o možnou souvislost s matematikou? Mohu jen potvrdit, že v rámci studia jsem kurzy přežití zvládala jako hračku, nemohlo mě nic překvapit, můj oddíl mě vše už dříve naučil se o sebe vždy postarat. A tak se právě s elánem pouštím do studia oboru Matematické modelování.
Nemusím nic zásadně měnit, MÚ je pro mě opravdu příjemnou životní zastávkou. A jestli mi půjde další studium tak, jak to bylo prvně, možná se jednou prokoušu i k doktorskému stupni,“ uzavírá Petra.(um)
P.S.: Několik myšlenek z proslovu na promocích 17. října:
„Být studentem matematiky v Opavě znamená víc než jen řešit příklady a počítat rovnice. Znamená to učit se vidět souvislosti, přemýšlet v hloubce a nebát se přiznat, že některé důkazy prostě potřebují víc než jen řádek. Právě tahle zkušenost z nás udělala lidi, kteří se nezaleknou složitých problémů a věří, že i ten nejtěžší má své řešení. Matematika nás naučila trpělivosti, přesnosti a také pokoře.“