Jak se také dá učit matematika ukázal havířovským deváťákům opavský Brain Fitness

  • Martin Kůs
  • 31.05.2019
OPAVA – Odbourat strach z matematiky a ukázat, že se dá učit poutavě a zajímavě. To je jednak základní poslání opavského centra Brain Fitness, a jeho součásti Matematické pohotovosti, a současně i důvod toho, že ve čtvrtek 30. května přijeli do jeho prostor hned dvě třídy z Havířova.
Přesto, že havířovští deváťáci nejsou jedinými, kdo v posledních týdnech do Brain Fitness zamířili, vydali jsme se shodou okolností na hodinu společně s nimi i my.

„Jedná se o žáky devátých tříd Základní školy Havířov - Gorkého, kteří dnes přijeli poznat, že matematika není žádným strašákem, jak si myslí. Chceme jim dnes ukázat, že matematika se dá učit i trošičku jinak, než jsou zvyklí a že je to vlastně docela fajn zábava. My jsme spíše školou zaměřenou na ekologii, míříme spíše na přírodní vědy – i když matematika je také přírodní věda, ale pro žáky je většinou jen jedním z mnoha předmětů. Budeme však rádi, když jí začnou vnímat trochu jinak, než doposud,“ uvedla k návštěvě v Opavě třídní učitelka 9. B Mgr. Lucie Tulejová.

Nový obrázek

Ve dvou skupinách do Opavy přijelo 45 žáků, kteří zde absolvovali workshop zaměřený na rozvoj prostorové představivosti. Ten si Havířovští vybrali z “menu“, které Brain Fitness nabízí základním a středním školám a je uveden na webových stránkách bf.math.slu.cz. Před žáky se tentokrát postavila PaeDr. Libuše Hozová, bývalá ředitelka ZŠ Otická v Opavě a dnes pedagožka Matematického ústavu Slezské univerzity v Opavě.

Workshop vede žáky k tomu, že si 3D objekty postupně začínají představovat ve své mysli a učí se s nimi pracovat tak, aby jim tato představivost byla prospěšná. V matematice i v jiných oborech. Od nakresleného čtverce na tabuli se jejich úkoly postupně ztěžují, až na konci jen tak z paměti dokáží namalovat trojrozměrnou krychli či jiný objekt, ve své hlavě si jím otáčet a vytvářet například jiné pohledy či průřezy. A protože jsme národem Jana Amose Komenského, hned tuto schopnost převáděli do praxe hrou, např. při pomyslném zařizování místnosti nábytkem.

Přes trochu vlahý začátek, kdy bylo nejdříve třeba rozptýlit obavy z neznámého, se dopoledne vydařilo skvěle. Do chvíle, kdy se nad hlavami posluchačů objevila první ruka avizující ochotu spolupráce, uběhlo jen několik málo minut, a pak už sami žáci doplňovali výklad svými kresbami a odpověďmi.

 „Přijížděli jsme s vědomím, že naši žáci s matematikou občas bojují a jejich přísní učitelé jim tak trochu nahánějí strach. Navíc, zrovna tato třída je specifická v tom, že špatně navazuje komunikaci a žáci moc nemluví, ale když jsem viděla, jak se chytli, začali reagovat a sami nabízeli řešení úkolů, jsem ráda, že jsme do Opavy vyjeli. Je jasné, že výuka matematiky musí být více praktická, možná opravdu hravá, aby se žáci zapojili, protože jen poslouchat výklad je moc nebaví,“ svěřila se po ukončení workshopu Lucie Tulejová.

Nový obrázek

Její slova potvrdili i sami žáci.

„Matematika mne vždy zajímala, hlavně právě to, co jsme dnes dělali, tedy stereometrie a prostorové objekty. Dnešní výklad byl hodně zajímavý, moc jsem od toho nečekal, ale bylo to fakt zábavné a akční, myslím, že teď se na některé problémy dívám jinak, začala mi pracovat prostorová představivost, protože jsem pochopil, jak to vlastně je. Prostě mne to dnes bavilo. Třeba se podaří ještě někdy do Opavy přijet, určitě to doporučuji i ostatním,“ svěřil se před odjezdem Adam Majer, právě ten žák, který zvedl ruku jako vůbec první.

„Mě bavilo kreslit ty sítě a při tom přemýšlet, jestli z nich opravdu půjde složit ta krychle nebo tvar, který jsme chtěli. Já jsem sice věděla, že se dá krychle rozložit tolika způsoby, ale když to sám člověk dělá, tak je to docela zábava, protože najednou před očima ty věci dostávají tvary, a když se to podaří, tak z to mám radost,“ přidala se k Adamovi jeho spolužačka Klára Šimsová.

„Myslel jsem si, že to bude nuda, ale bylo to hodně zajímavé a docela jsem si to tu užil. Matematika mne nikdy moc nebavila, připadala mi nudná, ale tohle bylo fakt dobré a zajímavé,“ loučil se s Brain Fitness další deváťák Vojta Bernatík.

Havířovští deváťáci neměli v Opavě v plánu jen matematický workshop, ale zamířili i do Slezského zemského muzea. Obě třídy se tak na obou místech vystřídaly.
V pauze, než se třídy u stolků Brain Fitness vyměnily, jsme požádali o slovo i lektorku Libuši Hozovou. Ta se nejprve lehce pousmála.

„Víte, já už učím šedesát let, s dětmi neustále pracuji, a tak už poznám, jak je upoutat. I když jsem si dnes stoupla před cizí děti, které jsem před tím nikdy neviděla a neučila, zkušenost mi pomohla prokouknout je a podle toho, jak se kdo jevil, jsem s nimi i pracovala. Dnes se zpočátku tvářili žáci tak nějak nesměle, jakoby apaticky, ale pak jste to viděl sám. Postupně začali pracovat všichni, i ti dva, kteří odolávali nejdéle, nakonec měli všechny úkoly vypracované dobře a bylo vidět, že je to i baví. Když se zvedla první ruka a strhla ten dav, včetně těch, kteří byli jakoby zablokovaní, bylo vyhráno. Dnes to fungovalo skvěle, a pokud si odsud žáci odvezli z matematiky něco nového, mohu být i já spokojena,“ ohlédla se za workshopem Libuše Hozová, která se ve svém profesním životě pedagogicky nevěnovala nejen žákům od základních škol až po vysokoškoláky, ale také připravovala mladé pedagogy. Dodnes například působí v týmu, který připravuje matematické olympiády.

...................................................................................................

Opavský Brain Fitness vznikl loni v září jako společný projekt Mendelova gymnázia a Matematického ústavu Slezské univerzity v Opavě. Je určen především pro žáky základních a středních škol, pro které má připraveny workshopy a přednášky s matematickými tématy. Jeho cílem je šířit osvětu a ukazovat, že matematika není strašákem, ale může se stát pro žáky příjemným společníkem a zábavnou disciplínou. O Brain Fitness najdou zájemci více informací na jeho webové prezentaci bf.math.slu.cz, kde jsou vedle otvírací doby i informace o nabízených aktivitách a přednáškách pro školy, a přihlašovací formuláře na ně.

Později byl rozšířen o Matematickou pohotovost, která slouží těm, kteří si nevědí rady s konkrétní matematickou záhadou či příkladem. Studentky Matematického ústavu Slezské univerzity v Opavě individuálně a zdarma poradí, doučí či dovysvětlí, co je třeba. Také o této službě najdou zájemci informace na stejném webu.