TYP STUDIA:

FORMA STUDIA:

PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ:

FAKULTA:
OBORY ZÁJMU:

A

Angličtina je v současné době jedním z hlavních světových jazyků. Zároveň je hlavním komunikačním prostředkem mnoha firem a podniků. Dnes ale anglicky umí kdekdo. Znalost samotného jazyka tak k získání práce tvých snů stačit nemusí. Proto nabízíme studium angličtiny v kombinaci s druhým oborem. Během tříletého studia porozumíš jazykovým zákonitostem angličtiny, naučíš se, jak vznikají nová slova a proč je nutné mít správnou výslovnost. Angličtina však není jen studium jazyka, ale také literatury, dějin a kultury anglicky mluvících zemí. Nabízíme i možnost absolvovat jeden nebo i dva semestry na zahraniční univerzitě v rámci programu Erasmus+. Studium navíc obsahuje i volitelné předměty, takže si každý může vybrat to, co ho zajímá nejvíce.
Angličtina je v současné době jedním z hlavních světových jazyků. Zároveň je hlavním komunikačním prostředkem mnoha firem a podniků. Dnes ale anglicky umí kdekdo. Znalost samotného jazyka tak k získání práce tvých snů stačit nemusí. Proto nabízíme studium angličtiny v kombinaci s druhým oborem. Během tříletého studia porozumíš jazykovým zákonitostem angličtiny, naučíš se, jak vznikají nová slova a proč je nutné mít správnou výslovnost. Angličtina však není jen studium jazyka, ale také literatury, dějin a kultury anglicky mluvících zemí. Nabízíme i možnost absolvovat jeden nebo i dva semestry na zahraniční univerzitě v rámci programu Erasmus+. Studium navíc obsahuje i volitelné předměty, takže si každý může vybrat to, co ho zajímá nejvíce.
Studijní program Angličtina pro odbornou praxi je tříletý bakalářský program realizovaný v prezenční formě. Jeho základem je moderní filologie a je koncipován jako ucelený studijní program s praktickým zaměřením. Prvním cílem programu je umožnit budoucím absolventům zvládnutí praktického jazyka na úrovni C1 a vybavit je teoretickými jazykovými znalostmi. S důrazem na praktická východiska jsou rozvíjeny a upevňovány jednotlivé jazykové dovednosti a znalosti gramatické a lexikální a zároveň je vytvářen pevný teoretický základ pro dokonalé pochopení anglického jazykového systému. Studenti dále získají ucelený přehled o literatuře, kultuře a reáliích anglicky mluvících zemí. Angličtina pro odbornou praxi zároveň svým obsahem přesahuje profilaci akademického programu Anglická filologie, a to v souladu s potřebami trhu práce a s ohledem na zvyšování uplatnitelnosti absolventů na pracovním trhu. Program vychází ze stávající potřeby regionu a trhu práce vyžadující absolventy, kteří budou vedle připravenosti jazykové také připraveni pro práci v hospodářské sféře v nejširším slova smyslu. Podstatný důraz je proto kladen na odborné předměty, které budoucí absolventy připravují na profesní uplatnění a zajistí aplikovatelnost získaného vzdělání (znalosti, dovednosti, postoje) v praxi, což představuje druhý cíl programu. Absolventům je zároveň poskytnut kvalitní základ pro navazující magisterské studium. Třetím cílem programu je prostřednictvím spolupráce se subjekty soukromého a veřejného sektoru přispívat k rozvoji regionu a pomoci naplnit strategické cíle univerzity v prioritní oblasti 3. Vztahy k vnějšímu prostředí. Program je vytvořen ve spolupráci s odborníky z praxe např. z Magistrátu města Opavy, Návštěvnického centra MÚ Nový Jičín a firmy OKIN (Ostrava). Odborníci z praxe se podíleli na přípravě náplně předmětů v modulu Znalosti a dovednosti pro praxi a kurzy v tomto bloku obsažené budou také vyučovat. Součástí studijního plánu je navíc povinná praxe (mimo jiné ve výše uvedených subjektech), čímž bude dosaženo ještě lepšího propojení teoretických znalostí s praktickými.
Doktorský studijní program je zaměřen na vědecké bádání a samostatnou tvůrčí činnost v oblasti výzkumu problematiky středoevropské archeologie v kontextu pravěkých a středověkých dějin, zejména ve vztahu k otázkám, týkajícím se území dnešního Slezska a jeho evropských souvislostí. Studium bude mít specializační charakter. Je určeno absolventům magisterského studia archeologických studijních oborů, zejména z praxe (VŠ, Archeologické ústavy AV ČR, muzea, Ústavy arch. pam. péče, Národní památkový ústav, archeologické veřejně prospěšné společnosti), ale počítá se i s prezenčním studiem pro vynikající absolventy, přímo navazujícím na magisterský stupeň.
Cílem akademicky zaměřeného studijního programu Fyzika je poskytnout ucelené bakalářské vzdělání v obecné i teoretické fyzice a matematice a dále volbou specializace umožnit studentům orientovat se více buď na teoretickou fyziku a astrofyziku nebo na praktickou astronomii a popularizaci přírodních věd. Absolventi studia získají navíc základní znalosti numerických metod a speciálního matematického softwaru pro počítačové modelování fyzikálních procesů a zpracování experimentálních dat. Významným cílem studia je i zvládnutí metod a technik prezentace osvojených poznatků a vědeckých výsledků na různé úrovni ? od popularizační až po ryze odbornou, a dále rozvoj jazykových a komunikačních kompetencí absolventů.
Cílem akademicky zaměřeného studijního programu Fyzika je poskytnout ucelené bakalářské vzdělání v obecné i teoretické fyzice a matematice a dále volbou specializace umožnit studentům orientovat se více buď na teoretickou fyziku a astrofyziku nebo na praktickou astronomii a popularizaci přírodních věd. Absolventi studia získají navíc základní znalosti numerických metod a speciálního matematického softwaru pro počítačové modelování fyzikálních procesů a zpracování experimentálních dat. Významným cílem studia je i zvládnutí metod a technik prezentace osvojených poznatků a vědeckých výsledků na různé úrovni ? od popularizační až po ryze odbornou, a dále rozvoj jazykových a komunikačních kompetencí absolventů.
Studijní program je určen absolventům uměleckých, humanitně zaměřených či interdisciplinárních bakalářských oborů, kteří mají zájem prohloubit své praktické dovednosti v oblasti umělecké tvorby audiovizuálních děl (kamera, střih, zvuková tvorba, scenáristika, dramaturgie, produkce, režie), rozšit je také o kulturní management a digitální restaurování kinematografických a televizních děl a dále získat odborné znalosti v oblasti historie a současnosti audiovize a kinematografie, nových médií, marketingu a komunikace. Studenti mají možnost možnost konzultace a také spolupráce s profesionálními tvůrci v profesionálních podmínkách, a mohou tak dosáhnout vysoké míry připravenosti na praktické působení ve všech oblastech audiovizuální, zejména rozhlasové a televizní tvorby, nebo na práci v jiných kulturních a společenských institucích. Studijní program proto zahrnuje kromě výuky dějin a teorie audiovizuální kultury také přednášky a semináře z oblasti základů estetiky, audiovizuálních a informačních technologií, autorského práva, animace kultury, sociologie kultury či managementu. Velký důraz přitom klademe na praktickou výuku pod vedením specialistů z praxe se zázemím ateliéru, odborných laboratoří i technického zázemí Filozoficko-přírodovědecké fakulty Slezské univerzity.
Studium tříletého uměleckého oboru Audiovizuální tvorba otevírá studentům cestu k prohloubení znalostí v oblasti filmové a televizní tvorby, médií, jazyka, literatury. Studijní program zahrnuje kromě výuky rozhlasových a televizních žánrů, scenáristiky, kamerové tvorby, střihové skladby, zvukové tvorby či animované tvorby i přednášky a semináře zaměřené na společenský kontext, masovou komunikaci a kulturu vůbec. Velký důraz klademe na praktickou část výuky. Studenty vedeme k samostatným pokusům o žurnalistické útvary, dokumentární a hrané filmy i rozhlasové či televizní adaptace literárních děl. Cílem výuky je výchova dramaturgů, scenáristů, kameramanů, střihačů, produkčních a dalších profesionálů v audiovizi a kinematografii, kteří mají jak specializovanou průpravu, tak širší přehled v problematice kulturní historie, masové komunikace a škále uměleckých a publicistických žánrů.
Cílem doktorského studia informatiky ve studijním oboru autonomní systémy je příprava odborníků, specializovaných na výzkum resp. řešení odborných problémů vynořujících se v některých oblastech současné pokročilé informatiky a robotizace, schopných vědecky pracovat na úrovni mezinárodních standardů. Problémy, se kterými se budou doktorandi po dobu studia seznamovat a které budou řešit, jsou orientovány z velké části na poznání a konstrukci výpočetních systémů prokazujících vysokou míru autonomnosti, racionálnosti a efektivnosti jejich (sou)činností v rozsáhlých, složitých a dynamicky proměnných datových nebo fyzikálních prostředích. Spadají tedy do oblastí zkoumaných, ve spojitosti s problematikou znalostních systémů a znalostního inženýrství, resp. do oblasti autonomních agentů, systémů sestávajících z více autonomních a případně i kooperujících a komunikujících agentů, v pokročilé robotizaci a při výzkumu informatických problémů kolektivní robotiky.

Č

Student v rámci sdruženého studia kombinuje studijní plán maior se studijním plánem minor, přihláška se podává na studijní plán maior. Hlavním cílem studia je poskytnout studentům ucelené bohemistické vzdělání na bakalářské úrovni, které jim umožní působit na příslušných pozicích v souladu s profilem absolventa, jakož i navázat dalším studiem magisterského stupně. Studium připravuje absolventa k různým činnostem vyžadujícím práci s jazykem a literaturou (textem) v různých oblastech. Důraz je kladen na poskytnutí odborných znalostí v oblasti současného českého jazyka, a to ve všech klíčových dílčích disciplínách věnujících se jednotlivým jazykovým plánům; základní poučení v diachronní lingvistice především poskytuje potřebný historický kontext poznání současného jazyka. V literární části studia je cílem zejména poskytnout znalosti o české literatuře v jejích historických proměnách; znalosti z oblasti teorie literatury představují především nutné východisko pro jakoukoliv práci s literárním textem. Široké zapojení seminární výuky umožňuje budovat a rozvíjet dovednosti potřebné pro uplatnění v praxi, zejména analyzovat a kriticky interpretovat texty různého druhu.
Student v rámci sdruženého studia kombinuje studijní plán maior se studijním plánem minor, přihláška se podává na studijní plán maior. Hlavním cílem studia je poskytnout studentům ucelené bohemistické vzdělání na bakalářské úrovni, které jim umožní působit na příslušných pozicích v souladu s profilem absolventa, jakož i navázat dalším studiem magisterského stupně. Studium připravuje absolventa k různým činnostem vyžadujícím práci s jazykem a literaturou (textem) v různých oblastech. Důraz je kladen na poskytnutí odborných znalostí v oblasti současného českého jazyka, a to ve všech klíčových dílčích disciplínách věnujících se jednotlivým jazykovým plánům; základní poučení v diachronní lingvistice především poskytuje potřebný historický kontext poznání současného jazyka. V literární části studia je cílem zejména poskytnout znalosti o české literatuře v jejích historických proměnách; znalosti z oblasti teorie literatury představují především nutné východisko pro jakoukoliv práci s literárním textem. Široké zapojení seminární výuky umožňuje budovat a rozvíjet dovednosti potřebné pro uplatnění v praxi, zejména analyzovat a kriticky interpretovat texty různého druhu.

G

Cílem studia v navazujícím magisterském studijním programu Matematika je příprava odborníků s uceleným vysokoškolským vzděláním v oblasti matematiky. Studium je koncipováno tak, aby bylo jak přípravou na studium v doktorském studijním programu, tak přípravou na uplatnění v praxi.

H

Studijní program reaguje na nedostatek odborně vzdělaných pracovníků připravených působit ve sféře prezentace a animace historie a kulturního dědictví, ale zejména na potřeby praxe v regionech se specifickými rysy (ekonomickými, sociálními a kulturními), včetně regionů příhraničních, které současně vykazují potřebu vyšší míry zájmu o oblast poznání, uchovávání, prezentace a společenského využívání kulturního dědictví v širokém významu toho slova. Cílem profesně zaměřeného studijního programu je poskytnout základní teoretické znalosti z českých a obecných dějin v chronologicko-věcném pojetí, včetně metodologických aspektů jejich výzkumu, a znalosti z oblasti kulturního dědictví, které umožňují jeho základní identifikaci, deskripci a výzkum. Kulturní dědictví je přitom vnímáno jako komplex hmotných a nehmotných reliktů, činností a projevů duchovní kultury, ukotvený svými kořeny v minulosti, ovlivňující však přímo či nepřímo současnou společnost a jednotlivce, uchovávaný a předávaný dalším generacím. Cílem studijního programu je dále poskytnout základní teoretické znalosti a praktické dovednosti potřebné k prezentaci a animaci kulturního dědictví v kontextu historických souvislostí, a to zvláště v rámci volnočasových aktivit, jež tvoří podstatnou složku současné každodennosti sociálních entit, ať už jsou uvedené aktivity poskytovány paměťovými institucemi zabývajícími se uchováním, ochranou a zpřístupněním kulturního dědictví (muzea, galerie, muzea v přírodě, instalované objekty, pracoviště památkové péče ad.), kulturními zařízeními na regionální i lokální úrovni, zařízeními a programy cestovního ruchu (kulturního turismu) ad. Důraz je kladen rovněž na prohloubení jazykových kompetencí. Příslušný rozsah a kvalitu praktických dovedností studijní program poskytuje ve spolupráci s odborníky z profesní sféry, kteří se podílejí na teoretické výuce, seminářích v terénu a vedení průběžné i souvislé praxe ve vybraných institucích. V obecné rovině je cílem studijního programu přispět k výchově odborníků, jež přispějí k posílení vědomostí společnosti o minulosti, k orientaci v kulturně historických souvislostech, k ocenění kulturního dědictví a významu jeho zachování na úrovni lokalit, regionů a zemí ve sjednocující se Evropě, s vědomím nutnosti zachování tradic, zvyků, kořenů a identit.
Doktorské studium je určeno absolventům filozofických a pedagogických fakult, kteří se ve své činnosti hlouběji zabývají historickou problematikou. Doktorské studium je zaměřeno většinou na zvýšení kvalifikace pracovníků, kteří již působí na vysokých školách, v muzeích, archivech, vlastivědných a dalších zařízeních, počítá se i s prezenčním studiem pro vynikající absolventy vysokoškolského studia historie. Jde zejména o pracovníky vysokých škol, muzeí, vlastivědných zařízení, archivů a jiných odborných pracovišť, učitelů středních škol a dalších odborníků, kteří systematicky a cílevědomě usilují o zvýšení své odborné kvalifikace a kvality své publikační činnosti. Studium má specializační charakter.
Cílem studijního programu (dále SP) je poskytnutí vysokoškolského vzdělání odpovídajícího skladbě předmětů ve studijním plánu. Studijní program zdůrazňuje specifický historický a legislativní kontext, s nímž se muzeologie v České republice musí vyrovnat. SP reaguje na nedostatek odborných profesionálních pracovníků, kteří by disponovali jak teoretickými znalostmi, tak praktickými dovednostmi, jež by odpovídaly rozsahu problematiky muzejní praxe v paměťových institucích, především v různých typech muzeí, galerií, ale též na instalovaných památkových objektech, a tak byli schopni reagovat na rozmanitost sbírkových fondů v českých zemích, jejich správu, ochranu, prezentaci, dokumentaci a péči o ně. SP představuje muzeologii v historickém kontextu jako činnost překračující horizont servisu paměťovým institucím a speciálně síti muzeí a galerií v ČR. Muzeologie, resp. muzeografie je chápána jako historicky a teoreticky zdůvodněná aktivita, jejíž základ tkví v historii, dějinách umění a dalších společenskovědních disciplínách. Vedle teoretického zaměření, ukotveného ve sféře historie, pomocných věd historických a příbuzných oborů (kulturní a přírodní dědictví, dějiny hmotné kultury, archeologie, památková péče), získá absolvent zkušenosti s praktickým prováděním péče o sbírky a sbírkové fondy, čemuž odpovídá zapojení odborníků z praxe, kteří disponují znalostmi a zkušenostmi, získanými v praktickém výkonu muzejní praxe v různých jejích podobách (evidence a dokumentace sbírkových předmětů, legislativa a organizace, komunikace s odbornou i laickou veřejností apod.). Studenti získají praktické dovednosti potřebné k následnému profesnímu uplatnění v rámci odborné praxe vykonávané v muzejní, galerijní, případně jiné paměťové instituci. Absolvent ovládá faktografii z českých a světových dějin od starověku po nejnovější dějiny, kterou je schopen využít v praxi. Zároveň disponuje znalostmi o muzejní praxi nutnými pro uplatnění zejména v paměťových institucích. Je schopen pečovat o svěřené sbírkové předměty či mobiliární fondy, dokumentovat a prezentovat je ve výstavních projektech, vykonávat komplexní odbornou, prezentační a organizační činnost v paměťových institucích.

I

Cílem studia je podstatným způsobem zvýšit kvalifikovanost profesí zabezpečujících střední a vyšší články řízení informačních a knihovnických systémů a služeb pro instituce všech typů a zaměření; dále rozšířit aktuálně potřebu vysokoškolsky vzdělaných profesionálů, vybavených potřebnými teoretickými a zejména praktickými informatickými znalostmi pro praktické působení v informačních službách zaměřených na různé profesní skupiny, a také pro provoz veřejných knihoven, a středisek odborných informací. A v neposlední řadě zabezpečit další studium vybraných absolventů bakalářského studia knihovnicko-informačních oborů, kteří budou připraveni ke zvládnutí sofistikovaných metod práce s informacemi.
Cílem studia ve studijním programu Moderní informatika je připravit absolventy na kariéru v profesích vyžadujících vysokoškolské vzdělání bakalářského stupně profesního typu v oblasti vzdělávání Informatika ? ve specializovaných podnicích a institucích zabývajících se programováním či jinými vývojovými pracemi, evidencí a zprostředkováváním informací, analýzou, návrhem a nasazením informačních, databázových a jiných počítačových systémů, nebo ve státní správě.
Cílem studia ve studijním programu Moderní informatika je připravit absolventy na kariéru v profesích vyžadujících vysokoškolské vzdělání bakalářského stupně profesního typu v oblasti vzdělávání Informatika ? ve specializovaných podnicích a institucích zabývajících se programováním či jinými vývojovými pracemi, evidencí a zprostředkováváním informací, analýzou, návrhem a nasazením informačních, databázových a jiných počítačových systémů, nebo ve státní správě.
Cílem studia v navrhovaném studijním programu je vychovat jednak řídící a vysoce kvalifikované výkonné pracovníky odpovědné za vytváření a provoz systémů informační podpory uživatelů pracujících v jednotlivých odvětvích vědy a techniky, budujících informační systémy pro podporu strategického řízení organizací a firem, a jednak řídící i výkonné pracovníky odpovědné za vysoce kvalifikované služby spojené s veřejným zpřístupňováním knihovních fondů v klasické i elektronické formě, resp. zprostředkovávání tzv. občanských informací včetně kultury v městech a regionech. Cílem je podstatným způsobem zvýšit kvalifikovanost profesí zabezpečujících střední a vyšší články řízení informačních a knihovnických systémů a služeb pro instituce všech typů a zaměření; dále rozšířit aktuálněpotřebu vysokoškolsky vzdělaných profesionálů, vybavených potřebnými teoretickými a zejména praktickými znalostmi pro působení v informačních službách zaměřených na různé profesní skupiny, a také pro provoz různých druhů knihoven a středisek zprostředkovávajících odborné informace. A v neposlední řadě zabezpečit další studium vybraných absolventů bakalářského studia knihovnicko-informačních programů, kteří budou připraveni ke zvládnutí sofistikovaných metod práce s informacemi.
Cílem studia ve studijním programu Informatika a angličtina je připravit absolventy na kariéru v profesích vyžadujících vysokoškolské vzdělání bakalářského stupně profesního typu v oblastech Informatika a Filologie (se zaměřením na anglický jazyk). V předmětech z oblasti vzdělávání Informatika připravujeme studenty na profesní dráhu v podnicích a institucích zabývajících se programováním či jinými vývojovými pracemi, analýzou, návrhem a nasazením informačních, databázových, znalostních a jiných počítačových systémů. V předmětech z oblasti vzdělávání Filologie si studenti výrazně zlepšují svůj projev a schopnost komunikace zejména v jazyce anglickém a možnými zaměstnavateli jsou kulturní a vzdělávací instituce, mezinárodní společnosti (především technologicky zaměřené), marketingové firmy a další. Obecně se absolventi mohou uplatňovat zejména na pracovních pozicích vyžadujících technologické a komunikační kompetence. Také mohou pořizovat překlady odborných publikací z oblasti Informatika.
Cílem studia ve studijním programu Informatika je připravit absolventy na kariéru v profesích vyžadujících akademickou průpravu v oblasti Informatika ? ve specializovaných podnicích a institucích zabývajících se programováním či jinými vývojovými pracemi, analýzou, návrhem a nasazením informačních, databázových, znalostních a jiných počítačových systémů, nebo ve státní správě. Absolventi jsou taktéž připraveni pro další studium v navazujícím magisterském studijním programu patřícím do oblasti vzdělávání Informatika.
Cílem studia ve studijním programu Informatika je připravit absolventy na kariéru v profesích vyžadujících akademickou průpravu v oblasti Informatika ? ve specializovaných podnicích a institucích zabývajících se programováním či jinými vývojovými pracemi, analýzou, návrhem a nasazením informačních, databázových, znalostních a jiných počítačových systémů, nebo ve státní správě. Absolventi jsou taktéž připraveni pro další studium v navazujícím magisterském studijním programu patřícím do oblasti vzdělávání Informatika.
Student v rámci sdruženého studia kombinuje studijní plán maior se studijním plánem minor, přihláška se podává na studijní plán maior. Studijní program Italština je tříletý, v prezenční formě. Jeho základem je moderní filologie a je koncipován jako ucelený studijní program s praktickým zaměřením, čemuž odpovídá i synchronní pohled na jednotlivé jazykové plány. Cílem programu je, aby absolvent vedle zvládnutí praktických jazykových dovedností získal rozsáhlé znalosti v oblasti lingvistické a literárněvědné. Velký důraz je kladen na oblast tzv. lingvoreálií. Program je koncipován tak, aby umožňoval další jak kvantitativní, tak i kvalitativní přizpůsobení předchozímu vzdělání i potřebám trhu práce. Na dosažení stanoveného cíle a na zvyšování úrovně oboru pozitivně působí rozsáhlá mezinárodní spolupráce s italskými univerzitami v rámci programu Erasmus, a to s univerzitami v Římě, v Turíně, v Chieti Pescara a ve Viterbu, která studentům italštiny umožňuje vykonat část studijního programu v Itálii.
Student v rámci sdruženého studia kombinuje studijní plán maior se studijním plánem minor, přihláška se podává na studijní plán maior. Studijní program Italština je tříletý, v prezenční formě. Jeho základem je moderní filologie a je koncipován jako ucelený studijní program s praktickým zaměřením, čemuž odpovídá i synchronní pohled na jednotlivé jazykové plány. Cílem programu je, aby absolvent vedle zvládnutí praktických jazykových dovedností získal rozsáhlé znalosti v oblasti lingvistické a literárněvědné. Velký důraz je kladen na oblast tzv. lingvoreálií. Program je koncipován tak, aby umožňoval další jak kvantitativní, tak i kvalitativní přizpůsobení předchozímu vzdělání i potřebám trhu práce. Na dosažení stanoveného cíle a na zvyšování úrovně oboru pozitivně působí rozsáhlá mezinárodní spolupráce s italskými univerzitami v rámci programu Erasmus, a to s univerzitami v Římě, v Turíně, v Chieti Pescara a ve Viterbu, která studentům italštiny umožňuje vykonat část studijního programu v Itálii.

K

Cílem studia je příprava kvalifikovaných a kompetentních pracovníků pro práci v odborných, specializovaných i vědeckých knihovnách všech typů a dále v informačních střediscích spravujících a zpracovávajících informace. Studijní program nabízí poznatky potřebné k doplňování, zpracování a organizaci knihovního fondu a informačních zdrojů, dále teoretické a praktické znalosti pro poskytování knihovnických a informačních služeb, včetně práce s uživateli se specifickými potřebami, a s uživateli a čtenáři v dětském a v mladistvém věku. Důraz je kladen na poskytnutí teoretických a praktických dovedností budoucím informačním profesionálům, včetně knihovníků pro specializované knihovny a informační střediska. Zaměřuje se na přípravu odborníků v oblasti knihovědy, rozvoje a využívání metod akvizice, organizace, uchovávání, vyhledávání, distribuce a využívání dokumentů a informačních zdrojů, dále v oblasti organizace poznání, tvorby a uplatňování informační politiky a podpory informační společnosti. Nedílnou součástí výuky je kvalifikovaná příprava pracovníků, informačních odborníků a vedoucích pracovníků středního stupně řízení, a to zejména pro informační instituce a vědecké knihovny, kteří budou schopni kompetentně provozovat a budovat knihovnicko-informační služby, zpřístupňovat informace z vědy, techniky, hospodářství, kultury, umění, legislativy, výzkumu a vývoje, s využitím všech soudobých metod, informačních technologií a technických prostředků.
Korpusová lingvistika představuje v současné době jednu z nejefektivnějších metod zpracování jazykových dat a jejich interpretace. Absolvent doktorského studia Korpusové lingvistiky proto musí být vybaven kompetencemi, které zahrnují jak obecný filozofický pohled na jazyk, zvládnutí metodologie výstavby a práce s jazykovým korpusem, tak i schopnost korpusová data účelně interpretovat a získané poznatky aplikovat v těchto oblastech: zpracování přirozeného jazyka, strukturní zkoumání jazyka (lexikon, gramatika, fonologie, pragmatika), lexikografie a translatologické aplikace, příprava výukových materiálů na bázi jazykového korpusu.
Korpusová lingvistika představuje v současné době jednu z nejefektivnějších metod zpracování jazykových dat a jejich interpretace. Absolvent doktorského studia Korpusové lingvistiky proto musí být vybaven kompetencemi, které zahrnují jak obecný filozofický pohled na jazyk, zvládnutí metodologie výstavby a práce s jazykovým korpusem, tak i schopnost korpusová data účelně interpretovat a získané poznatky aplikovat v těchto oblastech: zpracování přirozeného jazyka, strukturní zkoumání jazyka (lexikon, gramatika, fonologie, pragmatika), lexikografie a translatologické aplikace, příprava výukových materiálů na bázi jazykového korpusu.
Předkládaný bakalářský studijní program Kulturní dramaturgie v divadelní praxi (KDDP) poskytuje studentům ? v souladu se svým profesním a uměleckým zaměřením ? teoretické a praktické vzdělání v oblasti dramaturgie, animace, prezentace a organizace kultury a umění, přičemž těžištěm i východiskem jeho vzdělávacího systému je umění divadelní, v širším smyslu pak scénické. Cílem takto koncipovaného studijního programu je otevřít studentům cestu do profesního prostředí, a to jak z hlediska teoretického a praktického vzdělání, tak z hlediska kontaktů, během studia přirozeně získávaných. Teoretické a praktické předměty, které jsou ve výuce zastoupeny vyváženou měrou a s důrazem na jejich kompatibilitu, jsou po celou dobu studia vzájemně provázány. Zvláštní důraz kladený na teorii a praxi divadla, a to praxi uměleckou i organizační, má hluboké opodstatnění v samotném specifickém charakteru divadelního umění, které jednak tvoří přirozený základ pro jakékoli scénické projevy, jednak se jako umění syntetické stýká či svazuje s řadou umění jiných, a je tedy ze své podstaty uměním kolektivním ? tj. týmovým, tedy ze své podstaty posilujícím organizační dovednosti, pro funkční kulturní dramaturgii nezbytné. Právě divadlo tak představuje nejvhodnější platformu pro dosažení vytyčených cílů, a tím i kvalitně, mnohostranně vzdělaného absolventa. Cílem takto koncipovaného studijního programu je poskytnout studentům ucelené vědomosti a dovednosti v uvedených oblastech, s důrazem na scénická umění, jež jim umožní tvůrčí i praktické profesní působení v oblasti umění a kultury, zejména jejich organizace a animace.

M

Cílem studia v navazujícím magisterském studijním programu Matematika je příprava odborníků s uceleným vysokoškolským vzděláním v oblasti matematiky. Studium je koncipováno tak, aby bylo jak přípravou na studium v doktorském studijním programu, tak přípravou na uplatnění v praxi.
Cílem studia v navazujícím magisterském studijním programu Matematika je příprava odborníků s uceleným vysokoškolským vzděláním v oblasti matematiky. Studium je koncipováno tak, aby bylo jak přípravou na studium v doktorském studijním programu, tak přípravou na uplatnění v praxi.
Studijní program, studijní obor jsou koncipovány v souladu s principem strukturovaného třístupňového vysokoškolského studia a patří k rozvojovým prioritám Slezské univerzity v Opavě. Nabízejí postgraduální vzdělávání absolventům magisterského studia v oblasti historických věd a příbuzných oborů zvláště se zaměřením na dějiny a současnost středoevropských zemí, kteří usilují o prohloubení svých teoretických znalostí a odborných dovedností historického i interdisciplinárního charakteru. Příprava studijního programu, oboru a jejich následná realizace je svěřena Ústavu středoevropských studií Fakulty veřejných politik v Opavě. Jeho kmenoví pracovníci se dlouhodobě a zevrubně věnují ve své badatelské a publikační činnosti problematice českých a československých dějin 20. století ve středo a východoevropském kontextu, zvláště se zaměřením na otázky vývoje postavení národností a národnostních menšin a národnostně smíšených regionů střední Evropy a na dějiny totalitních režimů, politické perzekuce a odškodňování jejich obětí. Svými výzkumy navazují na aktivity Slezského ústavu v Opavě, kde řada z nich dříve působila. Pracovníci ústavu úzce spolupracují s odborníky z dalších pracovišť Fakulty veřejných politik i Filozoficko-přírodovědecké fakulty Slezské univerzity v Opavě, zejména s Ústavem historických věd. Badatelské kontakty udržuje Ústav středoevropských studií i další pracoviště Fakulty veřejných politik rovněž s řadou vědeckých a univerzitních pracovišť v České republice (Ústav pro soudobé dějiny Akademie věd České republiky, Ústav právních dějin Univerzity Karlovy v Praze ad.), na Slovensku (Fakulta verejnej správy Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, Spoločenskovedný ústav Slovenskej akadémie vied v Košiciach) a v Polsku (Uniwersytet Wrocławski, Uniwersytet Opolski w Opolu, Państwowy Instytut Naukowy - Instytut Śląski w Opolu ad.). V rámci pedagogických a studentských mobilit spolupracují s vysokými školami v Německu, Polsku, Slovensku, Slovinsku ad.
Posluchači se seznámí v kurzech fyziky, matematiky a monitorování životního prostředí s fundamenty fyzikálních disciplín aplikovatelných v oblasti monitorování a ochrany životního prostředí a s principy měření vybraných fyzikálních veličin charakterizujících životní prostředí a nezbytných k jeho monitorování. Získají základní znalosti v oblasti působení antropogenních faktorů na jednotlivé složky životního a pracovního prostředí, ekosystémy a lidské zdraví. Budou seznámeni s fyzikálními vlastnostmi atmosféry, zvládnou základy matematického modelování některých fyzikálních procesů znečištění ovzduší, vod a půd a hodnocení kvality ovzduší, vod a půd. Dále budou seznámeni se základy veřejné správy, jejími aplikacemi při ochraně životního prostředí a s příslušnou legislativou. Významnou složkou studia je zvládnutí výpočetní techniky při měření fyzikálních veličin charakterizujících životní prostředí, aby absolventi byli schopni kvalifikovaně používat při monitorování a ochraně životního prostředí moderní měřící techniku, včetně návrhů, realizace a provozování složitých měřících systémů umožňujících sběr a zpracování dat.
Bakalářský studijní obor Multimediální techniky byl na Slezské univerzitě v Opavě akreditován v roce 2008, reakreditován v roce 2012 a nově je akreditován bakalářský studijní program Multimediální techniky. V rámci SWOT analýzy platného Strategického záměru Slezské univerzity je existence studijních oborů zaměřených na oblast multimediálních technik mezi silnými stránkami. Obor Multimediální techniky si za dobu své existence vydobyl silné a stabilní postavení mezi bakalářskými obory v regionu. A zatímco bakalářský program má za úkol připravit autory schopné tvorby základních populárně naučných pořadů anebo jejich zapojení do tvůrčích týmů, cílem navazujícího studia je připravit autory plně soběstačné, schopné tvořit samostatné audiovizuální pořady pro půlhodinová a hodinová programová okna televizních stanic nebo celovečerního formátu (nebo kvalitativní obdoby v jiné oblasti multimediální tvorby) anebo vést a řídit štáb schopný takové produkce. Nově akreditovaný magisterský program Multimediální techniky je zaměřen na úzkou spolupráci s praxí, na tvorbu nejen klasických audiovizuálních pořadů, ale také na využití nových médií (např. digitální sférické projekce nebo virtuální reality). Pokračování svého vzdělání zde naleznou studenti, kteří chtějí uplatnit matematické, fyzikální anebo tvůrčí a umělecké znalosti a dovednosti získané v bakalářském studiu.

N

V rámci studijního programu Němčina si vytvoříte základ pro úspěšnou kariéru jazykovědce, tlumočníka, překladatele či projektového manažera v oblasti kultury, vzdělávání nebo turismu. Osvojíte si němčinu na vysoké úrovni (B2-C1), seznámíte se s německým jazykovým systémem, německou literaturou a německou kulturou. V rámci prakticky zaměřených předmětů se naučíte tvořit akademické, administrativní i obchodní texty. Prohloubíte své komunikační dovednosti. Budete moci strávit jeden nebo dva semestry na některý našich partnerských univerzit a rozvinout své interkulturní kompetence. Už během studia se budete moci zapojit do vědecké činnosti, podílet se na projektech a jezdit na konference.
V rámci studijního programu Němčina si vytvoříte základ pro úspěšnou kariéru jazykovědce, tlumočníka, překladatele či projektového manažera v oblasti kultury, vzdělávání nebo turismu. Osvojíte si němčinu na vysoké úrovni (B2-C1), seznámíte se s německým jazykovým systémem, německou literaturou a německou kulturou. V rámci prakticky zaměřených předmětů se naučíte tvořit akademické, administrativní i obchodní texty. Prohloubíte své komunikační dovednosti. Budete moci strávit jeden nebo dva semestry na některý našich partnerských univerzit a rozvinout své interkulturní kompetence. Už během studia se budete moci zapojit do vědecké činnosti, podílet se na projektech a jezdit na konference.
Studijní program Němčina pro odbornou praxi je tříletý bakalářský program realizovaný v prezenční formě. Jeho základem je moderní filologie a je koncipován jako ucelený studijní program s praktickým zaměřením. Prvním cílem programu je umožnit budoucím absolventům zvládnutí praktického jazyka na úrovni B2 a vybavit je teoretickými jazykovými znalostmi. S důrazem na praktická východiska jsou rozvíjeny a upevňovány jednotlivé jazykové dovednosti a znalosti gramatické a lexikální a zároveň je vytvářen pevný teoretický základ pro dokonalé pochopení jazykového systému. Studenti dále získají ucelený přehled o literatuře, kultuře a reáliích německy mluvících zemí. Němčina pro odbornou praxi zároveň přesahuje rámec oblasti vzdělávání v programu Filologie, a to v souladu s potřebami trhu práce a s ohledem na lepší uplatnitelnost na pracovním trhu. Program vychází ze stávající potřeby regionu a trhu práce vyžadující absolventy, kteří budou vedle připravenosti jazykové také připraveni pro práci v hospodářské sféře v nejširším slova smyslu. Podstatný důraz je proto kladen na odborné předměty, které budoucí absolventy připravují na profesní uplatnění a zajistí aplikovatelnost získaného vzdělání (znalosti, dovednosti, postoje) v praxi, což představuje druhý cíl programu. Absolventům je zároveň poskytnut kvalitní základ pro navazující magisterské studium. Třetím cílem programu je prostřednictvím spolupráce se subjekty soukromého a veřejného sektoru přispívat k rozvoji regionu a pomoci naplnit strategické cíle univerzity v prioritní oblasti ?3. Vztahy k vnějšímu prostředí?. Program je vytvořen ve spolupráci s odborníky z praxe např. z Magistrátu města Opavy, Návštěvnického centra MÚ Nový Jičín a firmy OKIN (Ostrava). Odborníci z praxe se podíleli na přípravě náplně předmětů v bloku Znalosti a dovednosti pro praxi a kurzy v tomto bloku obsažené budou také vyučovat. Součástí studijního plánu je navíc povinná praxe (mimo jiné ve výše uvedených subjektech), čímž bude dosaženo ještě lepšího propojení teoretických znalostí s praktickými.
Cílem studia je získat komplexní filologické vzdělání v oblasti germanistiky. Důraz je kladen nejen na komplexní vhled do struktury a zákonitostí německého jazyka a budování odborné filologické kompetence, ale také získání komunikačních schopností, které umožňují organické spojení teoretické a praktické složky jazykovědného vzdělání. Dalším cílem je získání vědomostí o vývoji a rozmanitých podobách německy psané literatury a získání dovednosti v oblasti interpretace literárního textu. Důraz je přitom kladen na kulturní pluralitu, která je nepřehlédnutelným charakteristickým rysem starších i nových německy psaných literárních textů. V neposlední řadě je studium věnováno překladatelským disciplínám a kontrastivnímu pohledu na jazyk, stejně jako didaktickým disciplínám s ohledem na rozšíření profilu absolventa a zvýšení kvality připravenosti absolventa pro vstup na trh práce. Na dosažení stanovených cílů pozitivně působí mezinárodní spolupráce s německými a rakouskými univerzitami v rámci partnerských smluv, stipendijních programů Studienbörse Germansitisk, DAAD (Deutscher Akademischer Austauschdienst) a ÖAD (Österreichischer Austauschdienst) a programu Erasmus+, které umožňují absolvovat část studia v zahraničí.

P

Cílem studijního programu (dále SP) je poskytnutí vysokoškolského vzdělání v oblasti vzdělávání Historické vědy, v oboru historie se specializací na památkovou péči. Studijní program zdůrazňuje specifický historický kontext, s nímž se odborná památková péče v České republice musí vyrovnat. SP reaguje na nedostatek odborných profesionálních pracovníků, kteří by disponovali jak teoretickými znalostmi, tak praktickými dovednostmi, jež by odpovídaly rozsahu problematiky daném agendami příslušných odborů krajských, městských, místních a obecních úřadů, povinností církví vůči památkám, zejména v případě římskokatolické církve (vzhledem k ustanovení funkce diecézních konzervátorů a vikariátních stavebních techniků) a židovské náboženské obce, a tak byli schopni reagovat na rozmanitost památkového fondu českých zemí. SP představuje památkovou péči v historickém kontextu jako činnost překračující horizont servisu památkám, daným běžnou agendou příslušného orgánu státní správy a Národního památkového ústavu. Památková péče je chápána jako historicky a teoreticky zdůvodněná aktivita, jejíž základ tkví v historii, dějinách umění a dalších společenskovědních disciplínách. Vedle teoretického zaměření, ukotveného ve sféře historie, pomocných věd historických a příbuzných oborů (dějiny hmotné kultury, archeologie, muzeologie), získá absolvent zkušenosti s praktickým prováděním péče o kulturní dědictví, čemuž odpovídá zapojení odborníků z praxe, kteří disponují znalostmi a zkušenostmi, získanými v praktickém výkonu památkové péče v různých jejích podobách (evidence a dokumentace památek, legislativa a organizace, komunikace s vlastníky památek apod.). Studenti získají praktické dovednosti potřebné k následnému profesnímu uplatnění v rámci odborné praxe vykonávané v památkové, případně příbuzné paměťové instituci.
Cílem studia studijního programu Teoretická fyzika je vzdělání studentů v oblasti Fyzika na magisterské úrovni se zaměřením na teoretickou fyziku; díky rozdělení na specializace se studenti mohou zaměřit více na partie částicové fyziky, relativistické astrofyziky nebo počítačové fyziky. Znalosti a dovednosti získané v průběhu studia jsou cílené na budoucí doktorské studium v oblasti Fyzika a související uplatnění začínajícího (zejména teoretického) fyzika, však také pro přechod mimo akademickou sféru. Významným cílem studia je i zvládnutí metod a technik prezentace osvojených poznatků a vědeckých výsledků na odborné úrovni, také dále rozvoj jazykových a komunikačních kompetencí.

R

Cílem studia studijního programu Teoretická fyzika je vzdělání studentů v oblasti Fyzika na magisterské úrovni se zaměřením na teoretickou fyziku; díky rozdělení na specializace se studenti mohou zaměřit více na partie částicové fyziky, relativistické astrofyziky nebo počítačové fyziky. Znalosti a dovednosti získané v průběhu studia jsou cílené na budoucí doktorské studium v oblasti Fyzika a související uplatnění začínajícího (zejména teoretického) fyzika, však také pro přechod mimo akademickou sféru. Významným cílem studia je i zvládnutí metod a technik prezentace osvojených poznatků a vědeckých výsledků na odborné úrovni, také dále rozvoj jazykových a komunikačních kompetencí.

S

Studijní obor Sociální management je určen především těm studentům, kteří mají zájem budovat svou kariéru v oblasti sociálních a dalších nevýdělečných organizací s cílem rozvíjet nejen sociální služby pro občany, ale i nacházet vhodná řešení problémů pro místní komunitu (např. i v oblasti volnočasových, ekologických a dalších aktivit). Studijní obor je zaměřen na získání praktických znalostí z oblasti poskytování sociálních služeb a procesu řízení nevýdělečných organizací. Při studiu je kladen důraz na řešení praktických problémů a zapojení zkušených odborníků z praxe do výuky.

T

Cílem doktorského studia je výchova vědecko-výzkumných pracovníků schopných pracovat na úrovni nejvyšších mezinárodních standardů v oblasti teoretické fyziky a astrofyziky. V rámci jejich studia budou řešeny aktuální problémy relativistické a částicové fyziky a jejich astrofyzikálních aplikací spadající do výzkumného programu Ústavu fyziky FPF SU v Opavě a spolupracujících tuzemských a zahraničních institucí. Pohled na tento obor trochu JINAK - https://jinak.slu.cz/#pribeh-co-nepochopime-tomu-nemuzeme-pomoci
The course is organised in both full time and part time form. Doctoral course can be undertaken by a University graduate with Masters Degree in physics or a related subject. The entrance examination will show specialised knowledge, the ability of the applicant for independent scientific research and verify the applicant?s competence in English language. During the examination, the applicant must show knowledge of the basic course in physics, theoretical mechanics, electrodynamics, special theory of relativity and quantum physics, as well as fundamentals of mathematical analysis and algebra. In the scope of the entrance examination the applicant will also show basic knowledge in the field of theoretical physics a part of which is the topic of his/her PhD thesis. The topic of the thesis will come under one of three fields of theoretical physics: - relativistic physics and astrophysics - theoretical nuclear and sub-nuclear physics - quantum theory of multi particle systems Other topics, such as topics dealing with astrophysical applications of nuclear and sub-nuclear physics or quantum theory of multi particle (molecules) systems, will be considered.
Studium je určeno především těm absolventům magisterského studia fotografických oborů, kteří se ve své praxi chtějí zabývat výukou fotografie či historie a teorie fotografie na různých středních a vysokých školách nebo kteří si chtějí zvýšit odbornou kvalifikaci při kurátorské, badatelské, publicistické či organizátorské činnosti v oblasti fotografie v muzeích, galeriích, archivech, nakladatelstvích, odborných časopisech apod. a rovněž i těm fotografickým tvůrcům, kteří chtějí dále systematicky zvyšovat své znalosti a rozvíjet pod odborným vedením svou tvorbu. Pohled na tento obor trochu JINAK
Cílem studia je kvalifikovat studenty v oblasti volné i užité fotografické tvorby. Absolventi mají nalézt uplatnění v odborných oblastech a zde samostantě pracovat. Studijní program poskytuje tříleté kombinované bakalářské studium základních oblastí výtvarné, dokumentární, reportážní, reklamní a módní fotografie, intermediální tvorby i historie, teorie a kritiky fotografie, managementu ve fotografii, počítačových úprav fotografií, technologie fotografie, zonálního systému, grafické úpravy a typografie, přípravy fotografických publikací vydávaných v klasických nakladatelstvích i samonákladem, počítačové grafiky, ale i dějin výtvarného umění, psychologie umění, sociologie a dalších oborů. Akademickému zaměření studijního programu odpovídá velký důraz na výuku dějin fotografie, teorie fotografie, dějin výtvarného umění a dalších teoretických předmětů a požadovaná kvalita a rozsah bakalářské teoretické práce. Velký význam má i výuka managementu v oblasti fotografie, zaměřená na přípravu a propagaci výstav, přípravu autorských portfolií, trh s fotografiemi, distribuci knih, práci na dlouhodobých fotografických projektech, publikování na Facebooku a Instagramu apod. Většina praktických předmětů zahrnuje čtyři skupiny cvičení. Ta jsou vždy zadávána a explikována příslušnými pedagogy na čtyřdenních konzultacích, pořádaných ve dvouměsíčních intervalech. V době mezi konzultacemi studenti tato cvičení individuálně zpracovávají a předkládají je pedagogům k písemným hodnocením s případným vyznačením chyb a optimálních řešení. Podrobnější analýzy probíhají na další konzultaci, kdy jsou také zadávány další skupiny cvičení. Známky a zápočty jsou udělovány vždy až po splnění všech praktických cvičení, vypracování písemných testů a úspěšném absolvování ústních zkoušek. Vzhledem k této specifické organizaci studia, které se v praxi plně osvědčilo, je studium rozděleno jen na ročníky a nikoliv na semestry a všechny známky a zápočty jsou udělovány až na závěr akademického roku.

V

Možná máte představu, že práce ve veřejném sektoru je pouze pro "lůzra", který neuspěl v soukromém sektoru a že jeho náplní práce není nic jiného než vyřizování haldy papírů, razítkování či odpovídání na stížnosti nespokojených občanů. Opak je však pravdou a moderní veřejný sektor nabízí spoustu příležitostí k vlastní kreativitě, využívání nejmodernějších technologií či kariérnímu růstu doprovázeného vysokým platovým ohodnocením. Takže, zapomeňte na zažitý stereotyp nudného, neochotného a špatně placeného úředníka a pojďte s námi objevit pozoruhodný svět moderního veřejného sektoru, jenž výrazně zasahuje do našeho každodenního života. V průběhu studia se dozvíte nejen to, jak funguje veřejná správa, jaké dopady na veřejný sektor má naše členství v Evropské unii či jak jsou přerozdělovány evropské dotace, ale získáte i celou řadu odborných znalostí a praktických dovedností potřených k odpovídajícímu uplatnění na trhu práce.
Studijní obor je založen na znalostech, získaných studiem veřejné správy a anticipační analýzou jejích potřeb, na vyhodnocování efektivnosti uplatňované sociální politiky s mírným přesahem do sociální práce, a na analýze nezbytného zapojení právních předmětů, ekonomie, ale i společenskovědních disciplín, které jsou nezbytnou základnou pro nabytí odpovídajících výstupních kompetencí. Pohled na tento obor trochu JINAK
Cílem studia v navrhovaném studijním programu je vychovat jednak řídící a vysoce kvalifikované výkonné pracovníky odpovědné za vytváření a provoz systémů informační podpory uživatelů pracujících v jednotlivých odvětvích vědy a techniky, budujících informační systémy pro podporu strategického řízení organizací a firem, a jednak řídící i výkonné pracovníky odpovědné za vysoce kvalifikované služby spojené s veřejným zpřístupňováním knihovních fondů v klasické i elektronické formě, resp. zprostředkovávání tzv. občanských informací včetně kultury v městech a regionech. Cílem je podstatným způsobem zvýšit kvalifikovanost profesí zabezpečujících střední a vyšší články řízení informačních a knihovnických systémů a služeb pro instituce všech typů a zaměření; dále rozšířit aktuálněpotřebu vysokoškolsky vzdělaných profesionálů, vybavených potřebnými teoretickými a zejména praktickými znalostmi pro působení v informačních službách zaměřených na různé profesní skupiny, a také pro provoz různých druhů knihoven a středisek zprostředkovávajících odborné informace. A v neposlední řadě zabezpečit další studium vybraných absolventů bakalářského studia knihovnicko-informačních programů, kteří budou připraveni ke zvládnutí sofistikovaných metod práce s informacemi.
Nalezeno záznamů: 63