Centrum informačních technologií Slezské univerzity v Opavě (CIT) je celouniverzitní pracoviště, které zajišťuje všechny procesy, služby a systémy informačních a komunikačních technologií (ICT) společné všem součástem univerzity. Posláním CIT je tvorba koncepce rozvoje, stejně jako koordinace nasazení a provozu ICT služeb v rámci celé univerzity. Na CIT pracuje celkem 12 zaměstnanců, z toho 9 v Opavě a 3 v Karviné. K podpoře svých činností, zachování personální stability a dalšímu rozvoji potenciálu pracoviště, vyhledáváme a zapojujeme do naší práce i kolegy z řad studentů.
CIT spravuje a rozvíjí především:
- páteřní a distribuční síťovou infrastrukturu a systémy pro správu jejích prostředků (serverů, aktivních prvků, firewallů, kontrolerů, analyzátorů datových toků apod.) a aplikací (služeb)
- síťový systém MicroFocus (Novell) a jeho služby (souborový systém, sdílené disky, LDAP)
- centrální registr osob (CRO) pro správu elektronických identit všech uživatelů našich i federativních systémů a služeb
- identity management systém (IDM) pro řízení přístupů uživatelů k univerzitním systémům a službám (CRO + LDAP)
- Eduroam - akademickou bezdrátovou (wi-fi) síť pro zabezpečený přístup k internetu uživatelům registrovaným v CRO systému naší univerzity stejně jako uživatelům registrovaným v autentizačních systémech ostatních akademických institucí zapojených do tohoto projektu
- farmy virtuálních serverů na platformě RedHat a VMWare a systémy pro jejich správu
- databáze Oracle, MS SQL, MySQL a PostgreSQL
- disková pole, datová úložiště, včetně softwarově definovaných úložišť
- zálohovací systém
- box.slu.cz – vlastní řešení pro synchronizaci, zálohování a sdílení dat, včetně webového rozhraní a klientů všech platforem vybudované na open source ownCloud
- centrální e-mailový systém (IMAP/POP3 a SMTP servery, antispam, webové rozhranní Horde)
- IS Magion s moduly umožňujícími zpracování ekonomicko-správních agend (účetnictví, majetek, evidence smluv, mzdy a personalistika, správa budov, sklady apod.) včetně portálového rozhraní pro schvalování objednávek a závazků
- IS JIS a vlastní webovou aplikaci karty.slu.cz pro správu životního cyklu identifikačních karet (univerzitních průkazů studentů a zaměstnanců)
- IS Tritius pro pracovníky Univerzitní knihovny, studenty, zaměstnance a návštěvníky využívajících jejích služeb
- LMS Moodle pro elektronickou podporu výuky
- videokonferenční služby poskytované jak on-site na vlastním hardwaru
(Polycom, Cisco) tak jako cloudová služba (BigBlueButton v privátním
univerzitním cloudu, MS Teams v cloudu Microsoft a Zoom v cloudu Zoom)
- telekomunikační systém založený na VoIP technologii OpenScape Voice
- tiskový systém SafeQ
- helpdeskový systém OTRS pro evidenci a správu uživatelských požadavků
- antimalware systém (ESET Endpoint Security)
- společné softwarové licence (kromě všech výše uvedených licencovaných položek také např. licence v rámci Microsoft Campus, licence produktů ASPI a Oracle)
- GitLab jako distribuovaný systém správy verzí vyvíjených softwarových produktů pro sledování změn ve zdrojových kódech softwaru během jeho vývoje
- Archiv IS STAG pro evidenci a správu studijní a pedagogické agendy (od 1. 11.
2019 se už nejedná o produkční, ale pouze o archivní systém - IS STAG
byl nahrazen novým IS SU, jehož provoz plně garantuje vývojový tým na
Masarykově univerzitě v Brně)
- Archiv ESSS Elisa pro evidenci,
oběh a archivaci dokumentů, včetně napojení na informační systém
datových schránek (od 1. 11. 2019 se už nejedná o
produkční, ale pouze o archivní systém - ESSS Elisa byl nahrazen novým IS
SU, jehož provoz plně garantuje vývojový tým na Masarykově univerzitě v
Brně)
CIT kromě toho poskytuje také své služby pro celouniverzitní a rektorátní pracoviště v těchto oblastech:
- uživatelská, technická, analytická a konzultační podpora
- lokální e-mailový systém Exchange
- procesní, technický a tarifikační servis v oblasti správy mobilního telekomunikačního systému včetně hlasových, datových a roamingových služeb (poskytovaných v současné době operátorem O2)
- správa PC, notebooků, tabletů, tiskáren, kopírek, skenerů a jiných zařízení výpočetní techniky
- správa přístupového systému Net2Access pro vstupy do budov, učeben, serveroven a vybraných místností
- správa docházkového systému BIS4
CIT zakládá a spoluvytváří jednotlivé projektové týmy napříč všemi servisními ICT pracovišti na součástech, se kterými ve vzájemné součinnosti řeší společné záměry a/nebo aktuální problémy s provozem a rozvojem ICT služeb poskytovaných studentům a zaměstnancům univerzity.
Mnohé z našich aktivit jsou významné vedle svého primárního účelu i svým zapojením do společných týmů složených ze zástupců ostatních univerzit i svým přesahem do záměrů a aktivit CESNET, EUNIS, eduID.cz a mnoha jiných vědecko-výzkumných a akademických organizací a federací.