Autor: Denisa Palionová – studentská redakce Slezské univerzity
Absolvent ITF a fotograf roku 2020 Roman Vondrouš prezentoval
18. ledna 2021 online formou v galerii Czech Photo Centre svůj nejnovější
cyklus fotografií s názvem Fragmenty metropole. Fotograf s výjimečným
citem pro detail a barvu dokumentoval neobvyklé situace nouzového stavu
v ČR. Atmosféra vylidněné Prahy dává nový rozměr hledáčku objektivu pro
způsoby, jak je možné ještě jinak vnímat stověžatou metropoli. Kombinace světla
s výrazy cestujících v rouškách nebo respirátorech dala také
vzniknout zajímavému souboru fotografií, jež tvoří portréty cestujících ve
vagonech metra ve stanici Vyšehrad. „Z upřených pohledů pasažérů mnohdy až
mrazilo, jako by si vozili jakési vlastní životní příběhy. Často jsem si
pokládal otázku – o čem každý z nich v ten moment asi přemýšlí, jak
každého z nich tato těžká doba asi zasáhla?“ popisuje pro Novou Večerní
Prahu Roman Vondrouš.
Absolvent ITF Libor Fojtík v seriálu Top foto 2020
vydavatelství Economia zachytil významné osobnosti a příběhy lidí, kteří
dokázali něco výjimečného a věřili svým životním snům. Mohou tak být inspirací
pro nás všechny, ať už je to polská režisérka Agnieszka Holland nebo mladé
dívky, které se nebály vyjádřit svůj názor na školství v dopise ministru
školství Robertu Plagovi. Tvorba Libora Fojtíka také přinesla jeho novou knihu
s názvem Trampové, kterou on sám považuje za svůj největší fotografický
počin.
Oceňovaný soubor snímků s názvem Ze tmy ke světlu
vystaví fotograf a pedagog SU Jindřich Štreit. Fotografie, které vznikaly ve
dvaceti českých věznicích, mají přiblížit a ukázat službu vězeňských kaplanů. O
jejich existenci často veřejnost nemá ani tušení a zároveň nám tento koncept
může dát možnost poznat to, jak se vězeňství v průběhu let proměnilo. Výstava,
která se uskuteční až protiepidemická opatření systému PES klesnou na třetí
nebo nižší stupeň, bude k vidění v opavské galerii KUPE.
Studentka třetího ročníku ITF Áša Sárová ukazuje svou tematiku
lyrického pojetí fotografie ve výlohách brněnského divadla BuranTeatr. Meditativní
přístup tvorby má poukázat na to, že ačkoliv se od fotografie očekává, že bude
vyprávět svůj identický příběh, je důležité využít čas k soustředění se na
poetiku všednosti. „Nic. Jen stát a nic a neříkat nic. Můžeš vidět, co můžeš
vidět, a můžeš slyšet, co můžeš slyšet. Můžeš vůbec nic neříkat. Jen tak stát a
vůbec nic neříkat,“ básní Áša Sárová.