Autor: Ružena Hradská - studentská redakce Slezské univerzity
Roman Vondrouš, to je dnes už zavedené jméno fotografa, jehož snímky
jsou známé po celém světě. Kromě
jiného je laureátem první ceny v prestižní mezinárodní soutěži World Press
Photo 2013 v kategorii Sport a několikanásobným držitelem ocenění v národní
soutěži Czech Press Photo.
V letošním
ročníku uspěl se snímkem muže procházejícího dezinfekční branou, instalovanou jako
opatření proti šíření koronaviru. Porazil 287 fotografů, kteří do soutěže
zaslali přes pět tisíc fotografií. Jeho snímek podle mezinárodní poroty
vyvolává pocity izolovanosti, únavy, rezignovanosti a obav.
„Fotografie roku má zobrazovat nejdůležitější téma uplynulého roku. Tou
byla a stále je jednoznačně pandemie koronaviru. Asi každý očekával fotografii
chodce s rouškou v prázdné Praze. Vítězný snímek však upozorňuje na současnou
situaci trochu jinak a ve zkratce popisuje život, který nyní prožíváme,"
uvedl předseda poroty Joe Klamar. Fotografie podle něj klade otázky, zda něco
takového bude součástí běžného života a jaká budoucnost
lidstvo čeká.
Roman Vondrouš
na vítězné fotografii zachytil jednoho z účastníků Národního průmyslového
summitu, který se konal v Betlémské kapli v Praze. „Už při příchodu ke vstupu
do Betlémské kaple mě tato scéna zaujala. Dvě dezinfekční brány stály těsně za
dveřmi a zrovna v tu chvíli do nich pronikal i sluneční svit, který v kombinaci
s proudící dezinfekcí dotvořil zajímavou světelnou atmosféru. Měl jsem štěstí,
že muž zachycený na snímku, jako jeden z mála příchozích, neměl nasazenou
roušku a v jeho tváři se značily jakési odevzdané emoce a únava z této nelehké
doby, kterou všichni procházíme," popsal vznik vítězného snímku autor.
Není to ale Vondroušův jediný úspěch za rok 2020. Byl to právě
on, kdo zvěčnil tragickou událost na legendárním dostihu Velká pardubická.
Fotografie zachycuje brutální pád koně Sottovento se žokejem Janem Kratochvílem
při zdolávání Velkého Taxisova příkopu. Hnědák se po nepovedeném skoku už
nevzpamatoval. Utrpěl fatální zranění a musel být posléze utracen. Kvůli
krutému osudu některých koní se na dostihový sport tradičně snáší vlna kritiky.
Tento snímek si vysloužil titul Nejlepší fotografie za měsíc říjen od společnosti
Czech Photo a můžeme ho brát alespoň jako uctění památky koně, který na
Taxisu přišel o život.
Romana Vondrouše fotografování dostihů
chytlo natolik, že prakticky v Pardubicích nevynechal žádný z dostihových dnů. Jeho
osobitá tvorba podtrhuje krásu, kterou v rychlosti při závodu nejsme schopni
spatřit.
K letošnímu dostihu se vyjádřil takto: „Velkou pardubickou
jsem fotil celkově už po osmnácté. Nejžádanější snímky jsou právě z Taxisu, z
doběhu v cílové rovině a také z dekorování vítězů. Je to taková mozaika
nejdůležitějších okamžiků tohoto velkolepého dostihu skládající se jak z jeho
nádherných vrcholných sportovních momentů, tak někdy bohužel i z těch mnohem
méně šťastných.“
Rozsáhlý
rozhovor s Romanem Vondroušem na Radiožurnálu si můžete poslechnout na tomto
odkazu.