Vítězem Czech Press Photo 2020 je Roman Vondrouš z Institutu tvůrčí fotografie. Gratulujeme!

  • Radim Šlezingr
  • 05.12.2020
Ani v době koronavirové fotografové nelení. Nadále předvádějí svůj um, kterým nám přibližují svět tam venku, od něhož jsou mnozí z nás odříznuti. Není tedy náhodou, že téma koronaviru dominovalo 26. ročníku soutěže Czech Press Photo, jehož vítězem se stal Roman Vondrouš, který na Institutu tvůrčí fotografie Slezské univerzity v Opavě studuje v doktorském studiu a nově i externě vyučuje.

Autor: Ružena Hradská - studentská redakce Slezské univerzity

Roman Vondrouš, to je dnes už zavedené jméno fotografa, jehož snímky jsou známé po celém světě. Kromě jiného je laureátem první ceny v prestižní mezinárodní soutěži World Press Photo 2013 v kategorii Sport a několikanásobným držitelem ocenění v národní soutěži Czech Press Photo.  

Vítězný snímek soutěže Czech Press Photo 2020. (autor fotografie: Roman Vondrouš, zdroj: www.ceskenoviny.cz)


V letošním ročníku uspěl se snímkem muže procházejícího dezinfekční branou, instalovanou jako opatření proti šíření koronaviru. Porazil 287 fotografů, kteří do soutěže zaslali přes pět tisíc fotografií. Jeho snímek podle mezinárodní poroty vyvolává pocity izolovanosti, únavy, rezignovanosti a obav.

„Fotografie roku má zobrazovat nejdůležitější téma uplynulého roku. Tou byla a stále je jednoznačně pandemie koronaviru. Asi každý očekával fotografii chodce s rouškou v prázdné Praze. Vítězný snímek však upozorňuje na současnou situaci trochu jinak a ve zkratce popisuje život, který nyní prožíváme," uvedl předseda poroty Joe Klamar. Fotografie podle něj klade otázky, zda něco takového bude součástí běžného života a jaká budoucnost lidstvo čeká.

Roman Vondrouš - autor vítězného snímku. (zdroj: fotografiemiproradost.cz)


Roman Vondrouš na vítězné fotografii zachytil jednoho z účastníků Národního průmyslového summitu, který se konal v Betlémské kapli v Praze. „Už při příchodu ke vstupu do Betlémské kaple mě tato scéna zaujala. Dvě dezinfekční brány stály těsně za dveřmi a zrovna v tu chvíli do nich pronikal i sluneční svit, který v kombinaci s proudící dezinfekcí dotvořil zajímavou světelnou atmosféru. Měl jsem štěstí, že muž zachycený na snímku, jako jeden z mála příchozích, neměl nasazenou roušku a v jeho tváři se značily jakési odevzdané emoce a únava z této nelehké doby, kterou všichni procházíme," popsal vznik vítězného snímku autor.

Není to ale Vondroušův jediný úspěch za rok 2020. Byl to právě on, kdo zvěčnil tragickou událost na legendárním dostihu Velká pardubická. Fotografie zachycuje brutální pád koně Sottovento se žokejem Janem Kratochvílem při zdolávání Velkého Taxisova příkopu. Hnědák se po nepovedeném skoku už nevzpamatoval. Utrpěl fatální zranění a musel být posléze utracen. Kvůli krutému osudu některých koní se na dostihový sport tradičně snáší vlna kritiky. Tento snímek si vysloužil titul Nejlepší fotografie za měsíc říjen od společnosti Czech Photo a můžeme ho brát alespoň jako uctění památky koně, který na Taxisu přišel o život.

Doskakující Sottovento (autor fotografie: Roman Vondrouš, zdroj: www.czechphoto.org)


Romana Vondrouše fotografování dostihů chytlo natolik, že prakticky v Pardubicích nevynechal žádný z dostihových dnů. Jeho osobitá tvorba podtrhuje krásu, kterou v rychlosti při závodu nejsme schopni spatřit.

K letošnímu dostihu se vyjádřil takto: „Velkou pardubickou jsem fotil celkově už po osmnácté. Nejžádanější snímky jsou právě z Taxisu, z doběhu v cílové rovině a také z dekorování vítězů. Je to taková mozaika nejdůležitějších okamžiků tohoto velkolepého dostihu skládající se jak z jeho nádherných vrcholných sportovních momentů, tak někdy bohužel i z těch mnohem méně šťastných.“ 

Rozsáhlý rozhovor s Romanem Vondroušem na Radiožurnálu si můžete poslechnout na tomto odkazu.